Comisia Europeană a amendat Takata, Autoliv și trei alți producători de componente pentru industria auto cu o sumă totală de 34 milioane de euro deoarece au încălcat legislația UE din domeniul concurenței, formând carteluri în vederea fixării prețurilor.
Potrivit Comisiei, producătorul suedez de sisteme de siguranță auto Autoliv, împreună cu producătorul nipon de airbaguri Takata (ambele cu unități de producție și în România) și companiile japoneze Tokai Rika, Toyoda Gosei și Marutaka s-au aliat în vederea stabilirii prețurilor la centurile de siguranță, airbagurile și volanele vândute constructorilor auto Toyota, Suzuki și Honda în Spațiul Economic European.
Cele cinci companii au participat la unul sau mai multe carteluri, în perioada 2004-2010. Deși cartelurile nu au fost formate pe teritoriul UE, cele mai multe întâlniri între oficialii companiilor pentru fixarea prețurilor având loc în Japonia, Comisia estimează că este probabil ca acestea să fi afectat semnificativ clienții europeni, în condițiile în care aproximativ una din zece mașini vândute în Europa este produsă de o companie japoneză.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În plus, Toyota, Suzuki și Honda dețin fabrici în Europa, arată Comisia.
“Nu acceptăm carteluri care afectează consumatorii europeni, chiar dacă acestea sunt organizate în afara Europei”, a spus comisarul pentru concurență Margrethe Vestager.
Toate cele cinci companii amendate au recunoscut că au făcut parte din carteluri și au fost de acord să soluționeze cazul. Takata nu a primit amendă pentru participarea la trei din patru carteluri, evitând penalizări în sumă de 75 milioane de euro, deoarece a dezvăluit Comisiei existența acestora. Similar, Autoliv a fost scutită de amendă în cazul unuia dintre carteluri, evitând o sancțiune totală de 15 milioane de euro.
De asemenea, Comisia a aplicat o reducere de 10% din valoarea amenzii pentru fiecare companie.
În final, Takata a primit o amendă de 12,74 milioane de euro, Autoliv – 8,05 milioane de euro, Toyoda Gosei – 11,26 milioane de euro, Tokai Rika – 1,82 milioane de euro și Marutaka – 156.000 euro.
Amenzile anunțate astăzi ridică la 1,6 miliarde de dolari valoarea totală a sancțiunilor decise până în prezent de Comisia Europeană împotriva cartelurilor din industria auto.