Comisia Europeană amendează BMW, Volkswagen, Audi și Porsche pentru practici anticoncurențiale legate de reducerea emisiilor. Daimler divulgă cartelul și scapă de amendă, BMW acceptă suma, iar VW vrea să o conteste

Comisia Europeană amendează BMW, Volkswagen, Audi și Porsche pentru practici anticoncurențiale legate de reducerea emisiilor. Daimler divulgă cartelul și scapă de amendă, BMW acceptă suma, iar VW vrea să o conteste
scris 8 iul 2021

Comisia Europeană a finalizat investigația care durează de mai mulți ani în dosarul în care Daimler, BMW, Volkswagen, Audi și Porsche erau acuzate că au încălcat reglementările în domeniul concurenței prin coordonarea dezvoltării și lansării pe piață a tehnologiilor utilizate pentru reducerea emisiilor poluante. Finalul a fost diferit pentru cele trei, pentru că sancțiunile sunt diferite.

Dosarul anti-trust deschis de Comisia Europeană în urmă cu mai mulți ani, care avea ca obiect unele înțelegeri dintre BMW, VW Group și Daimler, pe marginea lansării unor tehnologii privind reducerea emisiilor, s-a încheiat cu amenzi mult mai mici decât fusese anunțat inițial. De la câteva miliarde de euro estimate, sancțiunea totală se ridică la 875 milioane de euro, din care 373 milioane euro este amenda BMW, iar 502 milioane de euro este amenda VW Group, pentru toate cele trei mărci, VW, Audi și Porsche. Daimler nu a fost amendată deoarece a dezvăluit existența cartelului.

Urmărește-ne și pe Google News

Comisia susține că cele trei companii și-au transmis informații sensibile despre tehnologia de reducere catalitică selectivă, SCR (Selective Catalityc Reduction - eng.). Tehnologia de tratatre post-combustie SCR transformă oxizii de azot (NOx) în azot și apă (vapori), reducând emisiile poluante la mașinile diesel.

Gebruder Weiss face încă un pas spre digitalizare și lansează și în România portalul myGW dedicat clienților CITEȘTE ȘI Gebruder Weiss face încă un pas spre digitalizare și lansează și în România portalul myGW dedicat clienților

Părțile implicate au recunoscut că s-au întâlnit în mod repetat pentru discuții  legate de dezvoltarea acestei tehnologii, care elimină emisiile de oxid de azot (NOx) la mașinile diesel prin injectarea unei soluții pe bază de uree (sub denumirea comercială AdBlue).

Întâlnirile au avut loc pe o perioadă de peste 5 ani. În cadrul acestor, părțile s-au înțeles să limiteze mărimea rezervoarelor și stategiile de dozare pentru AdBlue și să nu implementeze cele mai moderne tehnologii, eliminând astfel incertitudinea și competiția în acest domeniu, mai spune Comisia.

"Cei 5 producători dețineau tehnologia necesară pentru a reduce emisiile peste nivelul impus de standardele UE. Dar au evitat să concureze în folosirea acestor tehnologii la potențial maxim și să reducă poluarea mai mult decât cerea legea", a declarat Margrethe Vestager, comisarul european în domeniul concurenței.

BMW a semnat un acord, după ce Comisia a renunțat la mai multe acuzații

BMW Group a anunțat că a semnat o înțelegere cu Comisia Europeană și acceptă amenda aplicată, însă acordul a fost semnat după ce s-a renunțat la majoritatea acuzațiilor împotriva companiei. „Comisia Europeană intră pe teritoriul neexplorat pentru legislația antitrust”, spun cei de la BMW referitor la acest dosar.

„După analizarea unei declarații extinse transmisă de BMW Group, Comisia Europeană a renunțat la majoritatea acuzațiilor sale de încălcare a legislației antitrust. Odată cu retragerea majorității acuzațiilor inițiale, Consiliul de Administrație al BMW AG a convenit asupra unei soluții propuse de Comisia Europeană care va încheia aceste proceduri”, mai spune compania germană, care anterior anunțase că își diminuează provizioanele făcute pentru eventualele amenzi în acest dosar, având informații că nu vor fi reținute acuzații.

BMW mai precizează că ancheta CE se referea doar la posibile încălcări ale „dreptului concurenței”, fără alte legături cu emisiile poluante. Bavarezii mai susțin că „nu există niciun indiciu de înțelegere secretă între părți cu privire la utilizarea dispozitivelor de manipulare interzise”. În concluzie, BMW afirmă că nu a existat niciodată o acuzație de manipulare ilegală a sistemelor de control al emisiilor”.

În același timp, BMW atacă voalat alți constructori auto, fără să facă nominalizări. „Spre deosebire de unii dintre concurenții săi, BMW Group nu a luat în considerare vreodată un control ilegal al emisiilor.”

Compania germană BMW susține că discuțiile pentru care s-a aplicat amenda nu au avut nicio influență asupra deciziilor legare de produs. Este vorba despre unele discuții dintre BMW, VW și Daimler, care au avut loc în urmă cu 10 ani. Cei de la BMW spun că s-a discutat la acel moment despre crearea unei infrastructuri de alimentare cu AdBlue.

În 2019, BMW și-a făcut provizioane de 1,4 miliarde euro, ca urmare a acuzațiilor aduse de Comisia Europeană. Pe 20 mai 2021, BMW și-a reevaluat acest provizion cu aproximativ 1 miliard de euro.

„Deși Comisia a renunțat la majoritatea acuzațiilor sale, această abordare a dus la o amendă de 372,8 milioane de euro”, mai explică BMW, care spune că a acceptat această amendă, pentru „transparența excesivă oferită” în discuțiile cu concurenții de la VW și Daimler, pentru rezervoarele AdBlue.

BMW concluzionează că „solicitarea de clemență nu este o opțiune pentru BMW Group”, „spre deosebire de ceilalți concurenți implicați” care și-au recunoscut prematur vina.

VW ia în calcul contestarea amenzii

La rândul său, Vokswagen AG a declarat că ia în considerare o acțiune legală împotriva sancțiunii aplicate. Compania din Wolfsburg a fost amendată cu 502 milioane de euro, mai mult decât cei de la BMW. „Comisia intră într-un teritoriu nou judiciar, deoarece tratează cooperarea tehnică pentru prima dată ca o violare antitrust”. Reprezentanții companiei spun că acest caz arată că este nevoie de o ghidare mai clară din partea Comisiei pentru a se asigura că incertidudinile legale nu afectează invoația în Europa.

viewscnt
Afla mai multe despre
bmw
volkswagen
audi
daimler
nox
porsche
adblue
scr
emisii
amenda producatori auto
amenda e
cartel automisii