Volvo Cars a cumpărat un pachet de acțiuni care îi ridică procentul deținut la Polestar la 49,5%. Acțiunile au fost cumpărate de la Eric Li (Li Shu Fu), cel care conduce Geely Holding, proprietarul Volvo Cars.
Un schimb ceva mai complicat de acțiuni s-a produs în interiorul holdingului chinez Zheijiang Geely, cel care este proprietar 100% al Volvo Cars. Compania suedeză a anunțat că a cumpărat până la 49,5% acțiuni Polestar de la PSD Investments, un fond prin care președintele Eric Li - care conduce atât Volvo Cars, cât și Geely - controla marca Polestar. PSD Investments rămâne în urma tranzacției al doilea acționat ca mărime, dar Eric Li păstrează controlul, direct și indirect, asupra acestei mărci.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Polestar a fost înființată ca marcă 100% electrică a Volvo, fiind derivată din subbrandul cu același nume al mărcii suedeze. Numai că, încă de la înființare, Polestar nu a fost parte din Volvo Cars, ci a fost creată ca o companie cu sediul și uzina de producție în China. Volvo a deținut doar 50% din marca Polestar, restul fiind deținut de Geely. Anul acesta, Volvo a vândut către investitori externi o parte din acțiunile Polestar, în valoare de circa 500 milioane de euro. Acum, o parte din bani se mută din conturile Volvo, în cele ale lui Li.
„Mișcarea reflectă încrederea puternică a Volvo Cars în poziția Polestar și potențialul spectaculos în segmentul în puternică creștere al vehiculelor electrice premium”, precizează Volvo.
Chiar dacă pentru persoanele din exterior mișcarea poate părea mai greu de înțeles, Volvo face această mutare în încercarea de a-și crește valoarea și de a fi mai atractivă pentru o eventuală nouă sesiune de atragere de investitori, despre care s-a vorbit în ultima perioadă. Volvo și Geely au încercat, la un moment dat, o fuziune, la care au renunțat ulterior.
CITEȘTE ȘI Stellantis și-a prezentat strategia electrică: 4 platforme diferite cu 3 pachete de motorizare și electrificare a mărcilor 70% în 10 aniAcum, Polestar3, noul model al mărcii, dezvoltat pe cea mai nouă platformă electrică a Volvo, va fi produs în SUA, în uzina companiei suedeze, iar pentru următorii 5 ani compania pregătește asamblarea și în Europa a acestui model. Practic, startul mărcii Polestar pe piață a fost unul de succes și poate atrage noi investitori pentru dezvoltare.
Eric Li, așa cum îl prezintă compania, este același cu Li Shu Fu, fondator al holdingului Geely, un om de afaceri chinez extrem de apreciat și considerat unul dintre cei mai puternici capitaliști chinezi. El a devenit celebru după ce, în urmă cu doi ani, a cumpărat de pe bursă 10% din Daimler, fără ca nimeni să sesizeze acest lucru până la atingerea pragului legal. A făcut această mutare după ce șefii de atunci ai Daimler i-au refuzat o negociere directă și l-au trimis să cumpere acțiuni de pe piața liberă. A devenit în acest fel cel mai mare acționar privat al companiei germane, depășind fondul Kuweit Investment.
Volvo a precizat că nu intenționează să-și crească participația peste nivelul de 49,5% la Polestar.
Geely a cumpărat, în 2010, marca Volvo de la Ford, pentru 1,9 miliarde dolari, după ce americanii plătiseră pe marca suedeză circa 6 miliarde dolari, în 1999.
Luna aceasta, Volvo a anunțat că a încheiat cea mai bună jumătate de an din istorie, cu încasări și profituri record.