Clotilde Armand, fost vicepreședinte al USR, în prezent membru în Biroul Național al partidului și consilier local la Primăria sectorului 1 al Capitalei, a părăsit în ultima parte a lunii martie postul de director general al subsidiarei locale a grupului francez de proiectare, inginerie și consultanță în construcții Egis, supervizorul lucrărilor la autostrada Transilvania, fiind numită director de dezvoltare al companiei-mamă pentru Europa de Est.
În locul său a fost adus un alt francez, Alain de Penfentenyo, fost director operațional pentru Europa al Egis, poziție din care a gestionat, printre altele, contractele companiei franceze pentru proiectele de autostrăzi Cernavodă-Medgidia și Arad-Timișoara-Lugoj și pentru reabilitarea DN 17. Noul director general al operațiunilor locale ale Egis a lucrat, în prima parte a carierei sale, și în administrația publică, deținând funcții de conducere la Oficiul Drumurilor din Republica Democratică Congo.
În noua poziție de director de dezvoltare pentru Europa de Est, Clotilde Armand a preluat supervizarea subsidiarei din Serbia a Egis și, totodată, și-a menținut postul de membru în Consiliul de Administrație al Egis Bulgaria. Armand era director general al Egis România din septembrie 2013.
CITEȘTE ȘI Magnatul rus Alișer Usmanov a făcut o ofertă de peste un miliard de euro pentru a prelua controlul clubului de fotbal Arsenal LondraNoul director general al Egis România, Alain de Penfentenyo, în vârstă de 65 de ani, a preluat încă din ianuarie anul acesta, dinainte să fie numit în poziția respectivă, managementul operațiunilor Egis de supervizare a lucrărilor la autostrada Transilvania.
Pe 10 martie, Ministerul Transporturilor a anunțat că și-a trimis Corpul de Control la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru a verifica inclusiv contractul CNAIR cu Egis pentru autostrada Transilvania.
Contractul respectiv a fost încheiat în anul 2004, în urma unei licitații, la prețul de 236,5 milioane lei plus TVA, și are ca obiect supervizarea lucrărilor de proiectare și execuție a Autostrăzii Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, reprezentând 415 km, împărțiți inițial în 8 secțiuni. Până în prezent s-au încheiat 8 acte adiționale la contract, în anii 2005, 2006, 2007, 2008, 2012 (două acte Adiționale), 2014 și 2016, din care 8 au avut ca obiect modificarea graficului de prestare a serviciilor în corelare cu termenele de execuție a lucrărilor pe șantier, potrivit informațiilor făcute publice de minister.
Grupul francez de proiectare, inginerie și consultanță în construcții Egis își desfășoară activitatea în România prin intermediul a două firme, Egis România SA și Egis International SA Franța Sucursala București. Anul trecut, profitul net cumulat al celor două subsidiare a crescut cu peste 100%, de la 1,79 la 3,89 milioane lei, în condițiile în care cifra lor de afaceri însumată a scăzut cu circa 19%, de la 33,89 la 27,34 milioane lei, potrivit datelor raportate la Ministerul Finanțelor Publice.
Între 2008 și 2016 inclusiv, cele două companii au cumulat profituri nete totale de circa 27,8 milioane lei.
CITEȘTE ȘI Sebastian Ghiță se opune extrădării, invocând persecuții politiceUltimul job al noului director general al Egis România, Alain de Penfentenyo, înainte de a veni la București, a fost cel de director de proiect al Egis în Algeria, poziție din care, începând din 2014, s-a ocupat de lucrările la autostrada algeriană cu 6 benzi Est-Vest, proiect în valoare totală de 13 miliarde dolari demarat în 2006 menit să conecteze rutier Marocul cu Tunisia, una dintre cele mai mari și mai costisitoare lucrări de infrastructură din lume.
Proiectul a fost marcat și de un mare scandal de corupție. În 2015, 14 persoane, oficiali guvernamentali și oameni de afaceri algerieni, au fost condamnați la închisoare pentru luare de mită și trafic de influență în legătură cu lucrările la autostradă, iar 7 companii din China, Canada, Spania, Elveția și Japonia au fost amendate.
Anterior, în perioada 2006, 2013, Alain de Penfentenyo a fost director operațional al Egis pentru Europa, post din care a gestionat și mai multe proiecte românești de infrastructură în care era implicat grupul francez, cum ar fi cele pentru autostrăzile Cernavodă-Medgidia și Arad-Timișoara-Lugoj și cel pentru reabilitarea DN 17. În perioada respectivă, Egis a întocmit și studiul de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Pitești.
Între 1986 și 2005, Alain de Penfentenyo a ocupat mai multe funcții de director și manager la divizia Scetaroute a Egis, gestionând proiecte de infrastructură în Franța și în mai multe state africane. Noul șef al Egis România a lucrat și în administrația publică, fiind, între 1979 și 1986, director tehnic regional iar ulterior director general la Oficiul Drumurilor din Republica Democratică Congo.
Grupul Egis, controlat de statul francez prin intermediul Caisse de Depots, echivalentul CEC-ului românesc, cu 75% din acțiuni, a terminat anul trecut cu o cifră de afaceri de peste 1 miliard de euro și cu un profit operațional de 73,1 milioane euro.