Tehnologiile de alimentare cu hidrogen în sistem fuel-cell intră într-o nouă etapă, care marchează începerea producției de volum a acestui tip de propulsie. Bosch a dat startul fabricii de module ce vor fi livrate primului client.
Bosch și-a propus să vândă tehnologii de hidrogen în valoare de 5 miliarde de euro până în 2030, iar startul producției acestor tehnologii a fost dat deja la uzina din Stuttgart – Feuerbach, acolo unde sunt produse module destinate generării de energie electrică cu ajutorul hidrogenului. Primul client este Nikola Corporation, din SUA, care începe producția-pilot a primelor camioane cu pile de combustie cu hidrogen. Acestea ar urma să intre pe piață la sfârșitul acestui an.
„Aici, în Stuttgart-Feuerbach, în fabrica a cărei istorie merge mai departe decât orice altă fabrică Bosch, viitorul hidrogenului este pe cale să se întâmple”, a declarat Dr. Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH. „Bosch își cunoaște locul în jurul hidrogenului, iar Bosch va crește cu hidrogen.”
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Modulele de fuel-cell ce vor fi produse în Stuttgart cântăresc circa 500 de kg și ocupă o suprafață de circa 1,5 metri pătrați, astfel încât să poată ocupa locul pe care altădată se afla motorul cu combustie, anterior. Celulele de hidrogen au dimensiuni foarte mici și e nevoie de câteva sute de astfel de celule pentru a genera peste 100 kW. Energia electrică produsă din pila de hidrogen alimentează un motor electric și se înmagazinează totodată într-o baterie de mici dimensiuni. Emisiile acestui sistem de propulsie sunt formate din vapori de apă.
Compania germană operează pe întreg lanțul valoric al hidrogenului, dezvoltarea tehnologiei pentru producerea și aplicațiile acestuia. Până în 2030, Bosch intenționează să genereze vânzări de aproximativ 5 miliarde de euro din tehnologia hidrogenului.
Pentru producția de tehnologii destinate propulsiei cu hidrogen, Bosch are deja o rețea globală de producție. Uzina din Bamberg, de exemplu, va furniza fabricii din Feuerbach pile de combustie, iar componente importante, cum este compresorul electric de aer și suflanta de recirculare sunt produse în Homburg.
„Bosch este una dintre puținele companii care sunt capabile să producă în masă tehnologie complexă cum sunt stivele de celule de combustibil. Nu avem doar expertiza necesară în sisteme, ci și capacitatea de a extinde rapid noile dezvoltări la producția de masă”, a declarat Markus Heyn, membru al consiliului de conducere Bosch și președinte al Bosch Mobility.
Bosch va porni producția de module de fuel-cell și în China, în uzina din Chongqing, cu componente care vor fi produse de altă uzină a companiei, în Wuxi. „Bosch este prima companie care produce aceste sisteme atât în China, cât și în Germania”, mai spune Hartung.
În plus, Bosch intenționează să producă stive de celule și în fabrica sa din SUA, în Carolina de Sud. La nivel mondial, compania se așteaptă ca, până în 2030, unul din cinci camioane noi, cu o greutate de șase tone sau mai mult, să aibă un grup motopropulsor cu celule de combustibil (fuel-cell).
CITEȘTE ȘI Renovatio va primi 9,5 milioane euro de la UE pentru a construi peste 200 de stații de încărcare mașini electrice în RomâniaInvestițiile Borsch în tehnologiile de hidrogen derulate între 2021 și 2026, urmează să atingă 2,5 miliarde de euro, cu un miliard de euro în plus față de planul de investiții 2021 – 2024
După tehnologia fuel-cell, Bosch urmează să producă și hidrogen, în urma solicitărilor primite din piață. Bosch spune că la începutul acestui an a dat startul construcției primelor prototipuri pentru electroliză, folosind o tehnologie inversă celei din pilele de combustibil. Din toamna acestui an, compania intenționează să pună la dispoziție prototipuri de 1,25 megawați pentru aplicații pilot și și-a propus să înceapă producția de volum în 2025. Printre aplicațiile hidrogenului se găsesc și centralele de căldură, care ar avea o eficiență foarte mare.
În plus, Bosch susține că va continua să dezvolte și motorul cu combustie de hidrogen, destinat în special vehiculelor grele pe distanțe lungi. „Un motor cu hidrogen poate face tot ce face un motor diesel, dar în plus, este neutru în carbon. De asemenea, permite o intrare rapidă și rentabilă în mobilitatea pe bază de hidrogen”, spune Heyn.