Compania aeriană low-cost Blue Air figurează în evidențele ANAF cu obligații de plată în sumă totală de 402,52 milioane lei, potrivit datelor analizate de Profit.ro. Din această sumă, 336 de milioane de lei sunt obligații de plată rezultate din ajutorul de stat acordat companiei în 2020, în contextul pandemiei de coronavirus. Pentru recuperarea de sume restante la bugetul de stat, ANAF, prin Direcția de administrare a marilor contribuabili, a pus sechestru pe 6 aeronave, a înființat popriri asupra disponibilităților bănești, precum și adrese de înființare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terți.
Conform fișei sintetice, în prezent, BlueAir Aviation figurează în evidențele ANAF cu obligații de plată în sumă totală de 402,52 milioane lei, astfel:
- suma de 66.595.172 lei reprezentând obligații fiscale;
- suma de 335.922.172 lei reprezentând ajutor de stat și ajutor de salvare acordat în 2020, în contextul pandemiei de coronavirus.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe 3 decembrie 2021, societatea a depus o cerere de eșalonare a obligațiilor fiscale, cerere înregistrată la Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili din cadrul ANAF. La data de 11 martie 2022, societatea a revenit cu o completare a documentației privind eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale, ulterior fiind solicitată definitivarea acesteia.
Totodată, pentru admiterea eșalonării obligațiilor bugetare, s-a solicitat documentul din care să rezulte faptul că sumele existente în titlurile executorii, transmise spre recuperare de către Ministerul Finanțelor, nu sunt de natura celor care reprezintă ajutor de stat. Având în vedere starea operațională a societății, cererea de eșalonare se află în analiză, în curs de soluționare.
Din suma totală de 335.922.464 iei, suma de 21.162.696 lei, transmisă de către Direcția Generală de Trezorerie și Datorie Publică din cadrul Ministerului Finanțelor este suspendată la executare în baza deciziei din 5 august 2022 a Judecatoriei Sector 1.
În vederea recuperării sumelor restante către bugetul de stat, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a instituit în data de 7 octombrie 2022 sechestre asupra bunurilor mobile ale societății, pentru un număr de 6 aeronave și în data de 12 octombrie 2022 pentru suma totală de 84.964.821 lei
De asemenea, în vederea recuperării sumelor restante către bugetul de stat, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a mai emis acte de executare, respectiv: adrese de înființare a popririi asupra disponibilităților bănești, precum și adrese de înființare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terți.
CITEȘTE ȘI Perspective pesimiste pentru piața auto în 2023: Germania anticipează o scădere masivă a cererii de mașini și dă un semnal pentru toată EuropaSituația companiei Blue Air
Statul este în prezent în proces de preluare a controlului companiei, ca urmare o garanției de 75% din acțiunile companiei pentru creditul-ajutor de stat acordat în urmă cu doi ani, conform planului discutat la nivelul Guvernului.
La mijlocul lunii noiembrie, reprezentanții companiei Blue Air au anunțat că ei sunt cei care, de peste 13 luni, solicită statului executarea garanției asupra acțiunilor, în contul creditului-ajutor primit în urmă cu doi ani, confirmând astfel implicit informațiile Profit.ro conform cărora din august anul trecut nu mai achită datoriile (VEZI MAI JOS).
Conform chiar Blue Air, Ministerul de Finanțe a emis anterior Scrisoarea de Garanție pentru acordarea de către Eximbank a creditului comercial în sumă de 300.775.000 lei, credit garantat cu 75% din acțiunile societății și alte active deținute de Blue Air și acționariatul societății.
Informația a fost transmisă anterior de Ministerul Finanțelor, care a transmis următorul mesaj: "Ministerul Finantelor, în calitate de garant al împrumutului acordat companiei aeriene Blue Air Aviation, de cãtre Eximbank, a semnalat băncii, în calitatea sa de creditor, sã analizeze posibilitatea punerii în aplicare a prevederilor Scrisorii de Garanție care acordau finanțatorului dreptul de executare a acesteia.
Demersul a fost necesar ca urmare a neîndeplinirii în mod repetat de cãtre compania aerianã Blue Air a obligațiilor asumate în cadrul ajutorului de stat oferit de statul român, respectiv neachitarea dobânzilor și a ratelor de capital aferente creditului contractat cu garanția statului. Menționãm cã Eximbank este singura instituție îndreptãțitã, în mod unilateral, sã solicite executarea scrisorii de garantie, în conformitate cu prevederile legale."
A doua zi, Blue Air a transmis următoarele precizări: "Având în vedere că solicităm executarea garanției de peste 13 luni de zile, imediat ce am primit notificarea din partea Ministerului Finanțelor, acționarii Blue Air Aviation SA au notificat Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (A.A.A.S.) pentru a se prezenta în cadrul Adunării Generale a Acționarilor (AGA) a Societății, în vederea îndeplinirii obligației de garantare de către acționarii actuali și predării dreptului de proprietate asupra a 75% din acțiunile Societății Statului Român, prin AAAS.
În cursul zilei de astăzi, 18 noiembrie 2022, Acționarii Societății au fost contactați telefonic de reprezentanții AAAS prin care s-a solicitat o întâlnire în vederea stabilirii detaliilor tehnice în care această predare să aibă loc. Imediat ce va fi finalizat acest proces juridic, Societatea va comunica public noua structură a actionariatului. Evident, ulterior acționarul majoritar al Societății va decide modalitatea de comunicare publică a situației Blue Air".
CITEȘTE ȘI Board-ul Lufthansa va primi bonusuri pentru 2021 și 2022, în pofida ajutorului de statCompania românească aeriană low-cost Blue Air este indicată de autorități că ar fi început din luna august a anului trecut să nu mai achite datoriile la împrumutul de peste 300 milioane lei, garantat de stat și contractat de la EximBank. Guvernul a divulgat că a știut de acest lucru din octombrie anul trecut, deci cu aproape un an înainte de suspendarea zborurilor de către Blue Air. În toată această perioadă, Guvernul a plătit ratele, dobânzile și costurile aferente creditului, iar ANAF a primit date pentru executare, scrie într-un document oficial analizat de Profit.ro.
După ce i-au fost deblocate conturile de către autorități, iar datorii indicate la 28 de milioane de lei au fost eșalonate, compania a transmis inițial că va relua zborurile începând cu 10 octombrie, iar ulterior a revenit și a anunțat că nu poate relua cursele nici începând cu 10 octombrie, argumentând prin faptul că se află în discuții cu potențialii investitori, creditori și autorități guvernamentale pentru a-și restructura profilul de capital, iar procesul este unul complex.
Împrumutul garantat de Guvern
În data de 19 octombrie 2020 a fost semnată Convenția de garantare între MInisterul Finanțelor, Blue Air Aviation S.A. și Ministerul Transporturilor, iar în data de 21 octombrie 2020 Ministerul Finanțelor a emis scrisoarea de garanție în favoarea Băncii de Export-lmport a României EximBank S.A. pentru a garanta creditul în valoare de 300.775.000 lei, la care se adaugă dobânda, dobânda penalizatoare și orice alte comisioane ce rezultă din acordul de împrumut încheiat între Blue Air Aviation și EximBank.
Chiar Guvernul considera atunci că ”emiterea scrisorii de garanție la acest moment prezintă un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor plătite de stat, prin Ministerul Finanțelor, în contul ajutorului de stat acordat”.
CITEȘTE ȘI Tesla - angajări înghețate și val de concedieriUn document oficial analizat de Profit.ro relevă că Blue Air ar fi achitat ratele și dobânzile la împrumut doar până în iulie 2021, fără a mai achita dobânzile pentru august-octombrie 2021, iar începând cu luna noiembrie 2021 nu ar mai fi putut achita ratele, dobânzile și comisioanele aferente.
Cu privire la această situație, Blue Air ar fi informat creditorii din luna octombrie.
”Blue Air Aviation a achitat ratele de dobândă inclusiv pentru luna iulie 2021, comunicând în luna octombrie 2021 că se află în imposibilitatea de a constitui sumele aferente dobânzilor pentru lunile august, septembrie și octombrie 2021 aferente creditului garantat de statul român, precum și sumele necesare, începând cu data de 29 noiembrie 2021, pentru plata în continuare a obligațiilor financiare, respectiv ratele de capital scadente lunar și dobânzile aferente, precum și comisionul la fondul de risc”, se arată în documentul citat.
Conform sursei citate, și pe parcursul anului curent Blue Air ar fi informat că nu mai poate plăti creditul.
”Suplimentar, Blue Air Aviation a comunicat și în cursul anului 2022 că înrăutățirea situației companiei generată și de conflictul din Ucraina face imposibilă achitarea obligațiilor aferente creditului contractat de la EximBank cu garanția statului”, arată sursa citată.
În calitate de garant, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor, spune că a achitat la zi ratele și dobânzile neplătite de Blue Air, totalul plăților și altor garanții emise ridicându-se la peste 141 milioane lei.
”În aceste condiții, conform cadrului legislativ actual, Ministerul Finanțelor, în calitate de garant, a efectuat până la 30 septembrie 2022 plățile în contul creditului contractat de Blue Air Aviation în sumă de 76.289.384,42 lei (reprezentând rate de capital și dobânzile aferente) și a emis înscrisuri în valoare de 65.015.529,09 lei, inclusiv obligațiile reprezentând comisionul la fondul de risc, pe care le-a transmis Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru executare”, se mai arată în document.
”Sumele plătite la scadență de Ministerul Finanțelor în calitate de garant, în contul garantatului, ca urmare a lipsei disponibilităților financiare ale acestuia, urmează regimul juridic al creanțelor fiscale și se recuperează în condițiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de rocedură fiscală (...) de către organul fiscal central competent”, precizează, de altfel, documentul menționat.