Donald Trump nu va putea penaliza General Motors pentru că produce automobile în Mexic fără să încalce acordul comercial NAFTA, dar acest lucru s-ar putea să nu îl împiedice să ia o măsură fără precedent împotriva unei companii americane, potrivit Bloomberg.
Experții comerciali sunt de acord că președinții Statelor Unite au o gamă largă de instrumente prin care pot penaliza importurile, cel puțin temporar, chiar dacă acestea pot fi declarate ulterior ilegale în justiție, scrie News.ro.
Penalizarea unei singure companii cu tarife vamale, așa cum a avertizat Trump că va face, într-o postare făcută marți pe Twitter, este un fapt fără precedent și interzis de Acordul Nord-American pentru Comerț Liber (NAFTA), potrivit experților comerciali.
În cazul în care General Motors va fi penalizată pentru automobilele fabricate în Mexic, sau oricare altă companie care și-a transferat acolo producția, acest fapt poate atrage un răspuns prompt din partea Mexicului, care să afecteze exporturile americane și să crescă prețurile tuturor bunurilor din țara respectivă.
”Noțiunea de a se folosi de autoritatea de urgență pentru a majora tarifele, pentru a influența deciziile de investiții ale unei singure companii, ar fi un fapt fără precedent și dincolo de ceea ce a intenționat Congresul”, a spus Edward Alden, experț comercial la Consiliul pentru Relații Externe.
Trump a scris marți pe Twitter că va face General Motors să plătească o taxă vamală mare pentru automobilele Chevy Cruze care sunt fabricate în Maxic și livrate apoi dealerilor americani.
În aceeași zi, Ford Motor a anulat planurile de a-și extinde operațiunile în Mexic, anunțând că va crea noi locuri de muncă la o fabrică din Michigan.
Un purtător de cuvânt al General Motors a spus că grupul a importat în SUA numai 4.500 de automobile Cruze fabricate în Mexic.
Americanii au cumpărat aproximativ 190.000 de sedanuri Cruze construite la fabrica GM din Lordstown, Ohio.
Avertismentele lui Trump ar putea fi suficiente pentru ca noul președinte să obțină ceea ce vrea. Președintele ales s-a folosit în mai multe rânduri, de la victoria în alegerile din 8 noiembrie, de avertismente pentru a presa companiile să își schimbe planurile de afaceri. Un exemplu este cel al diviziei Carrier a companiei United Technologies, care a anunțat în noiembrie să va menține o fabrică din Indianapolis, în loc să transfere 850 de locuri de muncă în Mexic.
Trump a promis să renegocieze acordul NAFTA, vechi de 20 de ani, care interzice Statelor Unite să taxeze bunurile provenite din Canada și Mexic. Ca președinte, Trump are dreptul să retragă SUA din NAFTA, dar niciun președinte nu a abandonat un tratat comercial din anii 1800.
Totuși, chiar și dacă ar renunța la acordul NAFTA, Trump nu va putea impune taxe vamale de 35%, așa cum a promis în campanie.
Taxele vamale pe produsele din Mexic ar putea crește doar la nivelul statelor care beneficiază de clauza națiunii favorizate, de circa 4%, a spus Doug Irwin, economist la Dartmouth College.
Trump mai poate impune o taxă de 15% timp de 100 de zile pentru vehiculele General Motors invocând o urgență pentru balanța de plăți. Alte penalizări, precum taxele anti-dumping, ar necesita proceduri de lungă durată.
Pentru impunerea unei taxe vamale de 35%, Trump ar trebui să ceară Congresului să o includă în codul fiscal modernizat.
Trump și republicanii din Camera Reprezentanților sunt de acord în mare asupra politicii fiscale, dar nu și în privința importurilor. Ambele părți vor reducerea impozitului maxim pe profit, dar Trump vrea la 15%, iar Camera Reprezentanților la 20%. Republicanii ar vrea însă ca taxa de 20% să fie aplicată doar comercializate în SUA, precum și bunurilor importate de companii, nu și exporturilor.