Un Brexit va accentua lipsa cronică de șoferi profesioniști a companiilor de transport britanice, care mizează în prezent pe imigranți din Europa de Centrală și de Est, inclusiv România, relevă un studiu al Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere (IRU).
Sectorul transportului rutier de marfă este dependent de șoferii de pe Continent, în special din Europa de Est, iar separarea de Uniunea Europeană ar putea avea un impact devastator asupra lanțului de aprovizionare pentru numeroase firme britanice, potrivit studiului.
"Dacă restricționezi accesul Marii Britanii la șoferi din țări ca Polonia și Româna, lipsa se va acutiza. Acest lucru ar putea crește costurile de transport, întârzia livrările și reduce flexibilitatea", a declarat, pentru Bloomberg, Boris Blanche, director IRU.
Per ansamblu, Europa are doar 80% din necesarul de șoferi, situația agravându-se în ultimii doi ani, potrivit unui sondaj IRU. Vârsta medie a profesioniștilor din transportul rutier este de 44 de ani, mulți plecând sau reorientându-se către transportul de pasageri din cauza timpului prelungit de muncă.
Totodată, există o percepție negativă asupra șoferilor sub 21 de ani, ceea ce face dificilă recrutarea tinerilor. Situația este similară și în cazul șoferilor femei.
Camioanele fără șofer ar putea fi, în viziunea IRU, una dintre soluțiile pentru această problemă, dar tehnologia este la început și are de depășit bariere legate de legislație și acceptarea din partea publicului.