Secretele succesului pe care îl au în China noile automobile de ultimă generație, așa numitele software-defined vehicles, sunt foarte dificil de descifrat din exterior, însă există destule elemente care pot ajuta la dezvăluirea lor. Unul dintre șefii Polestar - companie suedeză, dar deținută de Geely, care produce mașini exclusiv în China – dezvăluie care ar putea fi explicația acestui succes.
Chinezii cumpără mașini electrice și mașini ultrasofisticate pe bandă rulantă, indiferent că sunt mărci mai scumpe sau mai ieftine. Dar în spatele unei piețe tot mai fierbinți stau unele obiceiuri locale mai puțin cunoscute. „În China, oamenii folosesc mașinile în locul caselor. Mulți oameni nu au o casă mare, luxoasă”, explică Lutz Stiegler, într-un interviu pentru Automotive News. „Ei stau în mașinile lor, adesea în ambuteiaje, în trafic. Nici nu sunt preocupați prea mult de caracteristicile dinamice ale mașinii, ei sunt mai interesați de abilitățile de entertainment ale mașinii”. Acesta este motivul pentru care mașina „devine software-defined vehicle din perspectiva entertainmentului”, mai spune șeful Polestar. „E ceva diferit între China și Europa”.
Acestă descriere amintește izbitor de o parte importantă a cumpărătorilor de automobile din România, care dau sume uriașe pe mașini premium sau chiar de lux, deși locuiesc într-o garsonieră sau într-un apartament insuficient pentru numărul membrilor familiei.
Lutz Stiegler mai spune că noile software-defined vehicles, mașini definite de software, sunt cruciale pentru dezvoltarea pieței auto în China, pentru că ele satisfac cerințele clienților din cât mai multe puncte de vedere, iar tehnologia de ultimă generație asigură toate aceste cerințe. Cu ajutorul acestor tehnologii mașinile vor avea tot mai multe valențe și vor stimula vânzările pe întreg mapamondul.
CITEȘTE ȘI Piața auto din România a scăzut. Duster, cel mai vândut model, cu o lună foarte bună pentru noua generațieSpecialiștii din industria auto susțin fără ezitare această explicație a succesului pe care mașinile îl au în China. Eu spun că posibilitatea de actualizare online, oferirea de funcții noi, pe bază de abonament, la fel ca la un telefon, sunt oportunități pe care clienții le caută și le apreciază, iar în China acest lucru se petrece mai mult decât oriunde.
Marca Polestar, apărută ca o alternativă electrică și de lux la mașinile Volvo, va continua să investească în noile tehnologii, chiar dacă pentru moment se confruntă cu o cerere mai scăzută din partea pieței, cel puțin în Europa și SUA. Noile Polestar 3 și Polestar 4 sunt și mai avansate decât primele modele ale mărcii, din punctul de vedere al tehnologiei de conectare și de entertainment, fiind cu adevărat vehicule definite de software, chiar dacă Lutz Stiegler, CTO al Polestar, spune că termenul este unul mai degrabă la modă. „Nu este vorba doar despre software. O mașină este mai mult decât un telefon pe roți”. Pentru că o mașină înseamnă, la fel ca un computer, foarte mult hardware esențial: motor, frâne, direcție.