CFR Călători are nevoie de aproape 500 de unități de transport pentru a face față cererii tot mai mari din ultimii 2-3 ani, astfel că are în derulare o licitație de închiriere de automotoare diesel pe o perioadă de 3-5 ani, spune directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa.
"Modernizarea pentru fiecare vagon a costat 500.000 de euro. Dotările sunt la nivel european: aer condiționat, spațiu pentru bagaje, USB 230, prize, toate dotările necesare unui tren, ajung la viteza de 200 km/h. Noi ieșim și afară, ieșim cu ele în Ungaria și Austria, unde se circulă cu 200 km/h. Ele au fost proiectate la 200, le-am dus tot la 200, nu le-am lăsat la 160, poate totuși ieșim cu ele și afară", a precizat Preoteasa, citat de Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În ceea ce privește modernizările de material rulant din fondurile proprii ale companiei, directorul general a subliniat că anul acesta mai au un singur vagon și două locomotive. În schimb, pe PNRR, în proces de modernizare sunt 139 de vagoane și 55 de locomotive. Din acestea, 30 de vagoane de dormit, cușetă și vagoane restaurant sunt deja în lucru.
"Anul acesta, din fonduri proprii mai avem doar un singur vagon și două locomotive. Aici sunt două componente: tot ce s-a contractat pe PNRR a fost achiziționat de fabricile de material rulant din România. 100% toate fabricile au primit comenzi. Nici noi nu putem financiar, dar nici dânșii la ora asta nu au o capacitate mai mare de a moderniza vagoane. Avem 139 de vagoane în fabricile de vagoane, care vor fi modernizate în doi ani, conform programului PNRR, și avem 55 de locomotive, adică este un efort uman foarte mare, dar și financiar. (...) Este o cantitate mare de material rulant care va intra pe piață, modernizat", a susținut acesta.
Potrivit șefului companiei, cererea de transport pe calea ferată a crescut foarte mult în ultimii 2-3 ani și este nevoie de mai mult material rulant.
"Avem o cerere foarte mare de material rulant. Cererea de transport pe calea ferată a crescut foarte mult în ultimii 2-3 ani. Încercăm să facem tot ce putem și niciun angajat al CFR Călători nu se va da în urmă de la a face ce poate. Avem material rulant și de 30 de ani și de 50 de ani. Noi încercăm să-l ținem în circulație. Avem două variante: să-l ținem în circulație cu intervențiile pe care le avem sau să îl scoatem și să reducem capacitatea de transport. Am ales să-l ținem în circulație și să încercăm să-l folosim la capacitate. Am mai avea nevoie de aproape 500 de vagoane, dar nu neapărat vagoane, cât unități de transport, că le putem transforma în automotoare, rame. Vă spun că am în derulare acum o licitație de închiriere de automotoare diesel și vreau să iau aproape 100 de automotoare. Este un pionierat, mergem puțin cam încet, dar eu sper ca în iulie să am licitația asta gata. Închirierea se va face pe o perioadă între 3 și 5 ani", a adăugat Traian Preoteasa.
CITEȘTE ȘI FOTO Umbrărescu își crește puternic afacerileVagoanele expuse în Gara de Nord fac parte dintr-un lot de șase vagoane de călători clasa a II-a, modernizate în conformitate cu standardele UE, la Atelierele CFR Grivița, prin programul investițional derulat în regim propriu de CFR Călători. Acestea urmează să fie introduse în compunerea trenurilor de călători în trafic intern și internațional, contribuind astfel la creșterea capacității de preluare a cererii zilnice de trafic.
Proiectul de modernizare a celor șase vagoane este în valoare de 22,18 milioane de lei, din fonduri proprii, se arată într-un comunicat al companiei.
În ceea ce privește cele două locomotive expuse, acestea fac parte de asemenea dintr-un lot de șase unități de tracțiune electrică. Astfel, SCRL Brașov urmează să finalizeze modernizarea a încă două locomotive electrice, iar Reloc Craiova să încheie reparația planificată a altor două locomotive electrice.
CITEȘTE ȘI FOTO România a primit, la Episcopia Bihor, un nou tren Coradia Stream, la câteva ore după ce i-a fost livrat primul. "Sunt moderne și arătoase, dar cam zgârcite cu spațiul la clasa a II-a!"Costurile proiectelor de modernizare și de reparație planificată aferente lotului de șase locomotive sunt de 22,4 milioane de lei.
Caracteristicile fiecărui vagon modernizat sunt: mobilier nou, fotolii cu spătare rabatabile asemenea celor din avion, sistem de informare a pasagerilor, cu display-uri atât în interiorul vagonului, cât și în exteriorul acestuia, dispozitiv SOS - respectiv călătorul poate lua legătura cu mecanicul de locomotivă în situații de urgență; sistem de detecție a incendiilor (detector de fum și stingător); uși laterale cu sistem de închidere/deschidere selectivă (deblocarea selectivă a ușilor de către mecanicul de locomotivă, pe partea cu peronul, similar cu sistemul închidere/deschidere a ușilor de la metrou). Acest sistem se va regăsi și pe materialul rulant al CFR Călători modernizat prin programul de investiții finanțat din fonduri PNRR.
De asemenea, aceste vagoane vor mai fi dotate cu instalație de climatizare și toalete ecologice. Viteza maximă de circulație este de 200 km/h.
La locomotiva electrică tip EC de 3400 KW, caracteristicile tehnice sunt: viteza maximă de circulație 160 km/h; reglaj pe joasă tensiune (fără sistem graduator-selector); convertizoare statice pentru alimentare servicii auxiliare; automat programabil (calculator de bord) comandă tracțiune și servicii auxiliare; instalație supraveghere video interior-exterior; instalație pentru deschiderea selectivă a ușilor.
CITEȘTE ȘI Tranzacție finalizată: OMV Petrom cumpără cel mai mare operator de stații de încărcare mașini electrice din țară. Vrea să devină și liderul zonal al stațiilor de încărcare a mașinilor electriceLocomotiva electrică tip EA de 5100KW are următoarele caracteristici: viteza maximă de circulație 200 km/h; reglaj pe joasă tensiune (fără sistem graduator-selector); convertizoare statice pentru alimentare servicii auxiliare; automat programabil (calculator de bord) comandă tracțiune și servicii auxiliare.
Toate proiectele de investiții derulate de CFR Călători prin fonduri proprii sunt licitate transparent, prin Sistemul Electronic de Achiziții Publice - SICAP, conform procedurilor legale în vigoare, și sunt adjudecate de întreprinderile de profil din România.
"CFR Călători este ferm angajată în realizarea de investiții pentru creșterea și modernizarea parcului de vehicule feroviare pe care îl deține, în paralel cu îmbunătățirea serviciilor oferite călătorilor", se mai spune în comunicatul companiei.