Angajamentul Guvernului francez de a nu interfera în guvernanța grupului nipon Nissan Motor Co a evitat o criză în alianța cu Renault, chiar dacă nu a reușit să rezolve dezechilibrul din parteneriat, au apreciat analiștii de la Tokai Tokyo Research Center și Advanced Research Japan, transmite Bloomberg.
"Cele trei părți au evitat pe moment problemele, ceea ce e un lucru bun pentru stabilitatea prețului acțiunilor. Fundamental, rămâne o alianță disproporționată", susține analistul Seiji Sugiura, de la Tokai.
Grupul nipon Nissan Motor Co a anunțat, sâmbătă, că sprijină compromisul privind împărțirea puterii încheiat între partenerul său de alianță, Renault, și Guvernul francez, trăgând linie după cele opt luni de dispute între Paris și cele două companii auto,
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Renault și Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deține 44,3% din acțiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acțiunile Renault. Cu toate acestea, echilibrul între Renault și Nissan în cadrul alianței a devenit un subiect tensionat după ce, în luna aprilie, statul francez și-a majorat participația deținută la Renault de la 15% la 19,7%, în ideea de a-și dubla drepturile de vot la grupul auto. În schimb, Nissan nu are în prezent drepturi de vot la Renault.
Vineri, Renault și Guvernul francez au ajuns la un acord în urma căruia Parisul își va limita drepturile de vot la Renault, atenuând astfel interferențele autorităților franceze asupra Nissan.
Board-ul Renault, care include doi reprezentanți ai Executivului, a acceptat în unanimitate ca statul să-și mențină dreptul de a-și dubla puterea votului din aprilie 2016, iar în schimb aceste drepturi de vot vor fi plafonate la 17,9%, cu excepția anumitor circumstanțe.
Acordul reprezintă un efort de stabilizare a alianței, după ce Franța și-a majorat participația la Renault la 19,74%, fără să-l informeze înainte pe directorul general al alianței, Carlos Ghosn.
Majorarea participației a provocat discuții privind reechilibrarea structurii alianței, care a fost creată când Nissan era în pragul falimentului. De atunci, producătorul auto nipon a devenit mai profitabil decât Renault, și are o capitalizare bursieră mai ridicată decât a companiei franceze, sporind temerile privind viabilitatea structurii alianței chiar înainte de decizia autorităților de la Paris.
Conform acordului de vineri, Nissan nu va trebui să plătească pentru o majorare a participației în Renault pentru a descuraja influența Guvernului francez, susține analistul Tsunenori Ohmaki de la Tachibana Securities Co.
Luni, acțiunile Nissan au scăzut cu 1,3% la Bursa de la Tokyo. La bursa de la Paris, acțiunile Renault au scăzut, vineri, cu 5,3%, evaluând compania la 26 miliarde de euro (28,6 miliarde de dolari).
Renault este prezentă în România, controlând compania Dacia, preluată în 1999.
Sursa:Agerpres