ANALIZĂ Sectorul transporturilor rutiere de mărfuri rămâne unul vulnerabil, companiile au risc mare de insolvență

ANALIZĂ Sectorul transporturilor rutiere de mărfuri rămâne unul vulnerabil, companiile au risc mare de insolvență
scris 24 mai 2019

Sectorul transporturilor rutiere de mărfuri rămâne unul vulnerabil, aflat în strânsă legătură cu infrastructura din România, iar 61% dintre companii au un risc mediu spre mare și mare de insolvență, arată un studiu Coface.

Acesta subliniază că parcul auto este învechit, 75% dintre vehiculele înmatriculate în circulație la sfârșitul anului fiind mai vechi de 10 ani, în acord cu evoluția modestă a infrastructurii. În plus, peste o treime dintre companii (43%), au înregistrat o scădere a veniturilor, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
ULTIMA ORĂ Documentul care reglementează Uber, Bolt și Clever. Șoferii - obligați să aibă pe mașină un ecuson CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Documentul care reglementează Uber, Bolt și Clever. Șoferii - obligați să aibă pe mașină un ecuson
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

"La sfârșitul anului 2017, în țara noastră, numărul înmatriculărilor noi de autocamioane de ocazie importate era de aproape trei ori mai mare decât numărul înmatricularilor de autocamioane noi. Din acest motiv și, probabil a ritmului redus de înlocuire a parcului auto învechit, la sfârșitul lui 2017, trei sferturi dintre autovehiculele de marfă aflate în circulație (75%) erau mai vechi de 10 ani", arată studiul.

Din punctul de vedere al tipului de acoperământ, în structura rețelei de drumuri publice s-au înregistrat 34.900 km (41%) drumuri modernizate, 21.074 km (24%) drumuri cu îmbrăcăminți ușoare rutiere și 30.125 km (35%) drumuri pietruite și de pământ. La sfârșitul anului 2017, în România, existau 763 de kilometri de autostradă, aproximativ 1% din numărul total de kilometri de drumuri. Comparativ cu 2016, în 2017, s-au construit 16 kilometri suplimentari de autostradă.

Sectorul transporturilor este supus capriciilor situației externe, în condițiile în care economiile importante este de așteptat să încetinească în acest an.

Conform statisticior oficiale, transportul internațional reprezintă până la 73% din totalul transporturilor rutiere românești, o pondere mai mare decât media UE, situată la 36%. De asemenea, în Polonia, transportul internațional reprezintă 63% din totalul transporturilor, în Ungaria 71%, în Slovacia 84%, iar ponderea cea mai mare din UE o deține Lituania, cu aproape 91%.

Pentru analiza curentă au fost agregate datele a 34.619 companii care au depus datele financiare pentru 2017 și care au generat o cifră de afaceri consolidată de 41,65 miliarde lei. Companiile din sectorul analizat au înregistrat în 2017 o evoluție pozitivă a veniturilor, acestea crescând cu aproximativ 14% față de 2016, reușind să mențină profitabilitatea la același nivel cu cea din 2016, însă, pentru mai mult de jumătate dintre companii rezultatul net a fost în scădere.

„Orizontul de finanțare rămâne cu precădere unul pe termen scurt, 65% din total datorii fiind curente, în condițiile în care mai mult de jumătate dintre companiile din piață au un grad de îndatorare peste 80%. În ceea ce privește comportamentul de plată, la nivelul sectorului de transporturi rutiere de mărfuri, există semnale de înrăutățire a acestuia. Numărul companiilor cu cifra de afaceri mai mare de 1 milion euro cu incidente bancare a crescut între 2017 - 2019, anul 2018 depășind, din punct de vedere al numărului de incidente, anul 2013, care deținea recordul la acest capitol”, a declarat Nicoleta Mărunțelu, Senior Financial Analyst, Coface România.

De asemenea, ea atrage atenția că, deși numărul de companii cu datorii la bugetul de stat a fost la un nivel scăzut și în 2018 în ciuda unei ușoare creșteri, valoarea datoriilor s-a menținut la un nivel ridicat, chiar dacă evoluția a fost negativă.

”În același timp, se constată o intensificare a acțiunilor în instanță împotriva firmelor din sector, care pe fondul unei structuri financiare fragile a acestora poate determina fluctuații ale numărului jucătorilor din acest sector. Investițiile realizate de mai mult de o treime dintre companiile din sector nu se transpun într-un parc auto reinoit - 75% din vehiculele înmatriculate în circulație la sfârșitul anului 2017 aveau peste 10 ani, companiile optând pentru vehicule la mâna a doua, strategie ce nu le crește competitivitatea”, a mai spus Mărunțelu.

Din totalul de 34.619 companii active in 2017, Coface a analizat 3.453 de companii, adică aproximativ 10%, dar care au o pondere de 51% in cifra de afaceri consolidata la nivel de sector. In acest context, cele mai multe companii, 61%, sunt incadrate de Coface drept companii cu un risc mediu-mare și mare de insolvență. La extreme se află 34% companii cu risc scăzut.

În 2017, Coface are aproximativ 4.100 de angajați în 100 de țări și înregistreză o cifră de afaceri de 1,4 miliarde euro.

viewscnt
Afla mai multe despre
transporturi
insolventa