România este țara din UE cu cea mai mare dependență de industria auto, din punctul de vedere al forței de muncă, după cum reiese din statisticilor ACEA analizate de Profit.ro. Numai Slovacia mai atinge ponderea angajaților din această industrie pe care o are România. Dar muncitorii români mai au o „performanță”: produc cele mai puține mașini pe cap de angajat.
Un număr de 2,7 milioane de persoane sunt angajate în acest moment în industria auto europeană, în producție, adică aproximativ 8,5% din angajații din UE în producție, dar numărul celor care lucrează direct și indirect în producția din industria auto este de 3,7%, iar al celor care lucrează, în total, în industria auto din Europa este de 14,6 milioane de persoane, adică 6,7% din totalul forței de muncă din UE.
CITEȘTE ȘI București, Londra sau Milano? SARTO bespokeProporția celor care lucrează în producție, din totalul angajaților în fabrici, din fiecare țară membră, este diferită: dacă în Cipru aceștia reprezintă doar 0,5%, în România și Slovacia angajații din fabricile de automobile sunt 15,8% din totalul angajaților din țară. Pe locurile următoare se află Suedia și Cehia, Ungaria și Germania. Acestea sunt singurele țări peste media UE.
În cifre absolute, în România sunt raportate 190.848 de persoane (date la finalul 2018), țara situându-se pe locul al patrulea în UE, după Germania, Franța și Polonia.
Producția de automobile din Europa s-a ridicat anul trecut la 24% din totalul producției mondiale, o pondere în scădere, însă nu și ca valoare. UE a produs peste 22 de milioane de vehicule anul trecut, o valoare aproape egală cu cea din 2004, însă în urmă cu 16 ani China construia doar circa 6 milioane de automobile, adică aproximativ 9% din producția mondială, în timp ce anul trecut a depășit 26 de milioane de vehicule.
CITEȘTE ȘI BMW se confruntă cu presiuni interne, de la sindicate și manageri, pentru a trece la platforme exclusiv electricePe țări, în Uniunea Europeană cele mai mari volume produse sunt în Germania, peste 4,6 milioane de autoturisme anual și peste 5,1 milioane de vehicule în total. Sunt șase state care depășesc 1 milion de vehicule produse anual, Germania, Spania, Franța, Cehia, Marea Britanie și Slovacia, și un grup de alte patru state, între care și România, care produc în jur de 500.000 de autoturisme anual. Mare parte din aceste țări au și o producție destul de bună de vehicule comerciale, lucru care nu este valabil și în România. România s-a situat pe locul 9 anul trecut, din punct de vedere al producției de autoturisme, cu 490.412 unități, la mică distanță de Ungaria.
Cea mai mare problemă care reiese din aceste două valori de mai sus, angajați din producție și volumul produs generează însă și o problemă de eficiență în cazul României. Țara are cel mai mic număr de mașini fabricate de un angajat: 2,5.
CITEȘTE ȘI FOTO Renault Clio, mașina de care se leagă istoria Dacia Logan, a împlinit 30 de aniPe penultimele locuri sunt Polonia, cu 3,1, și Suedia, cu 3,8. Cea mai mare productivitate este în Spania, cu 18 mașini pe cap de angajat, urmată de cea din Slovenia, cu 132, și Slovacia, cu 12,8.
România are două uzine în care sunt fabricate autoturisme, dintr-un total de 110 uzine în UE. În total, în UE sunt 226 de uzine de producție vehicule și motoare.
În ceea ce privește piața de autovehicule din UE, estimările ACEA arată că, după un nivel de 15,3 milioane de autoturisme înmatriculate anul trecut, respectiv 17,8 milioane vehicule în total, anul acesta vor fi înmatriculate 11,5 milioane autoturisme (1,8 milioane vehicule comerciale), iar anul viitor revenirea va aduce puțin peste 13 milioane de autoturisme și circa 2 milioane vehicule comerciale.
Raportul arată însă și care este impactul înmatriculărilor de mașini noi în fiecare stat european. Așa aflăm că România este și aici pe ultimele locuri: 8 autoturisme noi la 1000 de locuitori, în 2019, jumătate din ponderea din Polonia (15) și la o distanță enormă față de media de 30 la nivelul UE, și de 90, în Luxemburg, țara cu cel mai ridicat nivel de trai din uniune.