Cei doi producători de automobile din România și numeroșii importatori s-au confruntat în acest an cu o provocare care a depășit neajunsurile pandemiei, găsindu-se în imposibilitatea de a livra clienților câte mașini au fost comandate. Multe comenzi s-au pierdut, pentru că oamenii au migrat de la o marcă la alta în funcție de termene, iar unii s-au dus către second-hand.
Calculele Profit.ro pentru finalul anului arată că ne putem aștepta la o creștere de până la 10 procente, pe fondul unui avans semnificativ al mărcii Dacia și al câtorva mărci de import.
O creștere de cel puțin 5% față de anul trecut și un volum ce ar putea depăși 125.000 de autoturisme înmatriculate sunt estimările Profit.ro pentru piața de autoturisme din acest an, bazate pe evoluția actuală a pieței.
Cifrele ar fi putut fi chiar mai bune, având în vedere că a demarat o nouă etapă a Programului Rabla, însă termenele de livrare actuale pentru cele mai cumpărate mărci de automobile fac imposibilă înmatricularea în 2022 a achizițiilor din următoarele luni.
Datele privind piața de autoturisme din România, după nouă luni, publicate de APIA, confirmă cifrele preliminare publicate de Profit.ro la începutul lunii, pe baza statisticilor DRPCIV. Luna septembrie are una dintre cele mai mari creșteri din acest an (33,8% raportat la septembrie 2021) și este a treia cea mai bună lună după august și iulie, cu un volum de 11.813 autoturisme înmatriculate.
Acestea sunt în marea lor majoritate autoturismele livrate în luna iunie (și parțial în iulie – august) și, dacă ținem cont de timpul de livrare mediu din acest an, de circa șase luni, acestea sunt autoturismele comandate la debutul Rabla din luna februarie.
Totodată, rezultatul care se conturează pentru anul 2022 va fi mai mic cu aproximativ 36.000 de autoturisme față de cel din 2019, care a fost un record de etapă al perioadei post-criza din 2008.
Procentual vorbim despre un nivel diminuat cu 22% comparativ cu 2019, ceea ce înseamnă că este foarte probabil ca nici în 2023 piața să nu poată recupera acest decalaj indus mai întâi de pandemie și apoi de criza de semiconductori.
Mărci cu creștere și mărci cu scăderi
Dacia, marca locală care deține o cotă de aproape 30% din piață, are după trei trimestre 27.810 autoturisme înmatriculate și va depăși 37.000 de autoturisme înmatriculate, conform estimărilor Profit.ro, la un ritm mediu lunar de 3.000 de autoturisme înmatriculate.
Acesta ar putea să fie depășit, având în vedere că ultimele luni au adus creșteri ale vânzărilor și, implicit, ale înmatriculărilor pentru marcă, pe piața locală, la circa 3.500 de unități lunar, astfel că Dacia s-ar putea apropia de 39.000 de unități înmatriculate în România în 2022, similar cu anul 2020 și cu o scădere de 20% față de volumul de peste 50.000 de unități înmatriculate în 2019. Creșterea Dacia față de 2021 ar urma să fie, la finalul acestui an, de 10%.
Cea mai bine poziționată marcă de import în acest an, Toyota, este unul dintre puținele mărci din piață cu creștere față de anul de referință 2019, ceea ce arată că a jucat mult mai bine decât concurența această criză.
Dacă în 2019 reușea să înmatriculeze numai 6.714 unități, anul acesta a depășit deja acest volum după doar trei trimestre (7.602 autoturisme înmatriculate ianuarie – septembrie) și va ajunge la finalul anului, potrivit anlizei Profit.ro, la aproximativ 10.000 de unități înmatriculate, o creștere spectaculoasă de aproximativ 50% față de 2019 și una de 13% față de 2021.
A doua marcă-vedetă de import din acest an, Hyundai (la fel ca în 2020) se va apropia de 10.000 de autoturisme înmatriculate la finalul anului, după ce în primele trei trimestre a reușit să obțină un volum de 7473 de unități înmatriculate. Creșterea față de 2019 va fi de circa 25% și confirmă interesul foarte mare al clienților români pentru noua gamă de a constructorului sud-coreean. Avansul față de 2021 va fi mai mic, de aproximativ 4 procente.
CITEȘTE ȘI FOTO Divizia locală a gigantului francez Total pregătește parcuri solare de peste 34 MW pentru consumul Automobile Dacia, cu bani din PNRRExistă însă și reversul medaliei: Skoda, care în 2019 era liderul mărcilor de import și a deținut această poziție și în 2020, are acum o scădere de aproape 2 procente față de anul trecut (6.400 unități în primele 9 luni) și va avea, la finalul anului, un volum de aproximativ 8.500 de unități, asta însemnând un declin de 30% față de 2019 și de circa 16% față de anul trecut.
Față de anul anterior, Skoda ar putea să atingă un mic avans de 6-7 procente, bazându-ne pe faptul că ultimele luni au adus un ușor reviriment al înmatriculărilor.
La fel și Volkswagen, care în 2019 înmatricula 10.300 de autoturisme pe piața din România și ar putea veq, conform estimărilor Profit.ro, doar aproximativ 8000 de autoturisme înmatriculate în acest an, cu o creștere de maxim 3 procente față de anul anterior. Însă în raport cu anul de referință 2019, declinul mărcii pe piața locală este de aproximativ 22%, iar față de 2020, de circa 15%.
Nici Renault, unul dintre liderii anului 2019, nu se simte mai bine pentru că are în acest moment un volum de numai 5.135 de autoturisme înmatriculate și ar putea urca la finalul acestui an la cel mult 7.000 de unități, aproximativ jumătate din cele 13.700 de autoturisme din 2019. Față de anul trecut, scăderea ar fi ceva mai mică, de aproximativ 11 procente.
Nu în ultimul rând Ford, care are și o componentă locală, cu modelul Puma, cel mai vândut din gama mărcii, ar putea atinge în acest an un volum de autoturisme înmatriculate de peste 8800 de unități, poate chiar 9.000, ceea ce ar reprezenta o creștere de 30% față de anul 2020, dar care nu ar depăși nivelul din 2019 (11.900), ci ar fi mai mic cu 24%. Rezultatul va menține Ford pe locul patru în clasamentul vânzărilor, respectiv locul trei în rândul mărcilor de import.
Modele noi, de succes
Din punct de vedere al modelelor vândute în 2022 pe piața auto din România, situația a fost și va fi și la finalul acestui an direct dependentă de lansările fiecărei mărci, aici intervenind decisiv cele două noutăți de la Dacia, Jogger și Spring.
Acestea au intrat printre cele mai vândute mașini și împreună cu celelalte trei modele ale Dacia, la care adăugăm Puma de la Ford, Tucson de la Hyundai și Corolla de la Toyota, putem spune că au marcat vânzările de automobile din 2022, din România.
Putem observa însă câteva tendințe, în special la Dacia. Modelul Logan, preferatul românilor, a înregistrat încă un an de declin. Dacă în 2019 sedanul produs la Mioveni înmatricula peste 2.000 de unități lunar, anul acesta a ajuns la câteva sute. Volumul său a coborât de la 20.000 de autoturisme (2019) la mai puțin de 10.000 în acest an.
Este posibil ca volumul să fi fost influențat de decizia șefilor uzinei, care au prioritizat, în actuala criză de semiconductori, Sandero Stepway, un model mai scump și cu profit mai mare. În același timp au făcut loc în producție modelului Jogger, foarte cerut și la fel de profitabil.
Nu în ultimul rând, Duster a fost produs și vândut în volume aproape identice cu cele de anul trecut, scăderea față de 2019 fiind comparabilă cu cea a mărcii. Au dispărut totodată din preferințele românilor modele celebre, precum Renault Clio și Megane, Nissan Qashqai sau Ford EcoSport, înlocuite de vedetele de azi.