Amânare la primul termen al procesului în care Șantierul Naval Constanța a solicitat anularea actului normativ în baza căruia a fost organizată licitația pentru corvete

Amânare la primul termen al procesului în care Șantierul Naval Constanța a solicitat anularea actului normativ în baza căruia a fost organizată licitația pentru corvete
scris 16 ian 2019

Procesul prin care Șantierul Naval Constanța a solicitat anularea actului normativ în baza căruia a fost organizată licitația pentru corvete a fost amânat miercuri pentru 20 februarie, deoarece Șantierul Naval nu a angajat avocat. De asemenea, compania Damen a făcut o cerere de intervenție în dosar.

La Curtea de Apel Constanța a avut loc miercuri primul termen în dosarul în care Șantierul Naval Constanța a cerut anularea actului normativ în baza căruia a fost organizată licitația pentru corvete, scrie News.ro.

Dosarul a fost amânat la solicitatea Șantierului Naval Constanța, pentru a-și angaja avocat, motivând că având în vedere că au fost sărbătorile de iarnă nu a reușit încheierea unui contract de asistență juridică.

Urmărește-ne și pe Google News
McDonald’s a pierdut dreptul asupra mărcii “Big Mac” în Uniunea Europeană CITEȘTE ȘI McDonald’s a pierdut dreptul asupra mărcii “Big Mac” în Uniunea Europeană

De asemenea, compnia Damen a formulat o cerere de intervenție în acest dosar, în favoarea Guvernului României, care va fi pusă în discuția părților la termenul următor, stabilit pentru 20 februarie.

Procedura de achiziție a corvetelor multifuncționale a fost suspendată de Ministerul Apărării Naționale (MApN), care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, „în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii”. MApN a invocat și litigiul de pe rolul Curții de Apel Constanța, prin care Șantierul Naval Constanța, ca parte la „Asocierea dintre Naval Group Franța și Șantierul Naval Constanța S.A.”, solicită „anularea în tot a HG nr. 48 / 2018”, act normativ care fundamentează derularea licitației.

Șantierul Naval Constanța, ca parte la „Asocierea dintre Naval Grup Franța și Șantierul Naval Constanța S.A.”, a cerut în octombrie în instanță anularea licitației, cu argumentul că nu respectă cadrul legal în domeniu și încalcă normele europene privind achizițiile publice. Cererea de chemare a Guvernului și Ministerului Apărării în judecată, cu solicitarea de anulare a hotărârii de guvern emisă în februarie 2018, a fost înregistrată pe 19 octombrie. O săptămână mai târziu, MApN prelungea din nou termenul licitației, pentru 12 ianuarie.

Șantierul Naval Constanța a încheiat, în aprilie 2018, un acord de asociere cu Naval Group din Franța pentru a participa la procesul de achiziție al programului de corvete multifuncționale lansat de Guvernul României. La procesul de achiziție mai participau Damen (Olanda) și Fincantieri (Italia).

La sfârșitul anului trecut, președintele PSD, Liviu Dragnea, a acuzat că în presa din Franța au apărut articole referitoare la România al căror scop ar fi acela de a "pune presiune pe Ministerul Apărării" pentru ca acesta să aloce unei companii franceze contractul pentru construirea corvetelor.
Ministrul Apărării Naționale, Gabriel Leș, declara, în 28 noiembrie, că procedura de achiziție a corvetelor este în termen.

Ministerul Apărării Naționale (MApN) a anunțat, la finalul lunii octombrie, că procedura de achiziție aferentă programului de înzestrare esențial „Corveta multifuncțională” este în faza de evaluare a ofertelor, dar au fost necesare clarificări ceea ce a făcut ca termenul de finalizare să fie amânat pentru 15 noiembrie.

Guvernul a aprobat în februarie 2018 o hotărâre pentru încheierea unui acord cadru pentru patru corvete construite și dotate la un șantier naval din România.

Pe 20 noiembrie, fostul președinte Traian Băsescu îl acuza, într-un mesaj publicat pe Facebook, pe liderul PSD, Liviu Dragnea, că a vrut trucarea licitației pentru corvete.

Băsescu explica faptul că, prin lege, România poate să achiziționeze echipamente militare fără licitație, însă „Daddy” a vrut o licitație, pentru că „singura modalitate de a-i ferici pe olandezii de la Damen cu contractul de 1,6 miliarde dolari era o licitație trucată”.

Scandalul suspendării licitației pentru corvete a fost comentat în publicația La Tribune, care afirmă că aceasta ar fi putut fi câștigată de Naval Group ceea ce l-a deranjat pe liderul social-democrat al Camerei Deputaților Liviu Dragnea, care a încercat prin toate mijloace să descalifice compania sau să anuleze licitația. La rândul său, partea franceză ia în calcul o acțiune în justiție dacă se va impune, conform autorului articolului.

România nu voia ca Naval Group să câștige licitația pentru construirea a patru corvete, pe care grupul naval francez ar fi câștigat-o pentru că a prezentat cea mai bună ofertă financiară, 1,2 miliarde de euro, față 1,25 miliarde de euro cât era oferta olandezilor de la Damen și 1,34 miliarde, cea a Fincantieri, parteneri ai Naval Group,  susține publicația, continuând prin a spune că aceasta a nemulțumit autoritățile de la București, în special pe  președintele social-democrat al Camerei Deputaților, care a încercat prin toate mijloacele să descalifice grupul francez sau să anuleze licitația.

Vineri, Ficantieri a precizat că niciun reprezentant al companiei nu a avut vreodată contact cu reprezentanții politicii românești sau cu orice altă instituție a statului, în afara desfășurării normale a licitației pentru corvete, că nu a primit până acum nicio comunicare oficială cu privire la valoarea ofertelor, acestea fiind date confidențiale, iar dezvăluirea lor ar fi de natură penală. Fincantieri mai preciza că oferta sa este „fully compliant“ cu întregul program pentru reînnoirea flotei Marinei Române și că nu au existat niciodată motive de îngrijorare cu privire la desfășurarea procedurii de licitație.

Compania Damen a transmis sâmbătă că nu a fost înștiințată oficial despre suspendarea licitației pentru corvetele multifuncționale, dar că susține autoritățile române în desfășurarea investigației privind informațiile confidențiale legate de licitație care au apărut în spațiul public.

„Până la acest moment, nu au fost primite informații oficiale de la autoritățile române privind suspendarea licitației. Acest lucru va întârzia și mai mult întregul program de reînnoire a flotei navale române. Așteptăm comunicarea ulterioară din partea autorităților române privind licitația și despre această suspendare. Suntem disponibili pentru clarificări suplimentare, iar Damen va coopera pe deplin și în mod transparent cu autoritățile române în această chestiune, dacă ni se va cere. Susținem pe deplin autoritățile române în desfășurarea investigației privind informațiile prezentate în mod repetat de o parte a presei românești și care ar putea fi considerate confidențiale”, precizează Damen într-un comunicat.

viewscnt
Afla mai multe despre
santierul naval constanta
corvete