Negociatorii principalelor instituții cu drept de legiferare din Uniunea Europeană au anunțat încheierea unui acord prin care au căzut de comun acord asupra anului 2035 ca moment al interzicerii automobilelor cu emisii de CO2. Cu toate acestea, câteva detalii ale acordului lasă loc la speculații.
Uniunea Europeană a ajuns într-un punct extrem de important, în care soarta mașinilor cu motoare cu benzină și motorină este pecetluită. Anul 2035 a fost ales de comun acord, atât de Parlamentul European, cât și de reprezentanții statelor membre, ca moment al interdicției vânzării oricărui autoturism nou care generează emisii de CO2. Implicit, acest acord deschide calea pentru vânzarea exclusivă a mașinilor doar electrice. Numai că acordul mai conține și unele prevederi care ar putea transforma momentul 2035 într-un compromis.
În primul rând, există precizarea că decizia instituțiilor UE să poată fi revizuită în 2026, în funcție de situația de la acel moment. Anul 2026 este punctul în care Comsia Europeană urmează să introducă ultimele norme de poluare, așa numitele Euro 7, care ar stabili cea mai drastică limitare a actualelor motorizări cu combustie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
La acel moment, evoluția industriei auto europene și analiza factorilor de influență ar putea să determine instituțiile europene să amâne momentul „zero emisii”, din motive obiective. În acest fel, constructorii auto ar putea câștiga timp pentru a mai produce și vinde mașinile care sunt echipate cu motorizări cu emisii de CO2. Printre cei mai favorizați ar putea fi și Dacia, care a anunțat deja, într-un interviu pentru Profit.ro, că va trge de timp până în ultima secundă.
În al doilea rând, acordul semnat mai conține o solicitare către Comisia Europeană, cea de a studia dacă e-combustibilii, adică benzina obținută sintetic, ar putea fi o opțiune pentru viitor, astfel încât să poată fi folosită în motoarele mașinilor cu emisii neutre de CO2. Teoria acestor e-combustibili spune că ei sunt obținuți prin utilizarea de CO2, astfel că prin arderea lor în motoare, nu se aduce un surplus de gaze cu efect de seră. În plus, energia electrică utilizată pentru sinteza benzinei este una din surse regenerabile.
Unii membri ai Parlamentului European, în special germani, au susținut și apreciat decizia de a lăsa o portiță combustibililor alternativi, astfel încât să ofere o siguranță suplimentară industriei auto, aflată într-un moment dificil. Concluzia a fost că solicitarea din acord nu este o obligație și ea ar putea fi respinsă de Comisia Europeană.
În cele din urmă, doar o posibilă renegociere a acestei decizii în anul 2026 ar mai putea schimba soarta motoarelor cu combustie, care altfel vor ajunge la fier vechi sau pe alte continente.