Peste 56.000 de persoane își primesc în alte țări pensia dobândită în sistemul public din România, conform datelor oficiale consultate de Profit.ro.
De ce este important: Exportul pensiilor pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă este un drept garantat beneficiarilor de pensii, conform regulamentelor Uniunii Europene, aplicabile între statele membre, dar și în virtutea acordurilor bilaterale de securitate socială la care România este parte și încheiate cu Albania, Canada, Republica Coreea, Israel, Turcia, Macedonia, Republica Moldova, Serbia și Quebec.
Este bine de știut: Începând cu luna august 2008, beneficiarii sistemului public de pensii din România stabiliți în străinătate au avut posibilitatea de a primi pensia pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, Casa Națională de Pensii Publice asigurând plata acestora prin intermediul Citibank România SA, în prezent Citibank Europe plc., în baza unei convenții privind prestarea de servicii bancare aferente plății în străinătate a pensiilor, încheiate între cele două instituții în aprilie 2008.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Persoanele fără stagiu minim de cotizare la pensie vor putea recupera anii în care nu au contribuit la sistemul public”Numărul de plăți de pensii acordate în sistemul public de pensii din România, transferate, în prezent, în conturi bancare deschise pe teritoriul altor state este de 56.144”, indică un document oficial al Ministerului Muncii.
Ministerul arată, totodată, că nu au fost semnalate, de către beneficiarii sistemului public de pensii din România și/sau de către casele teritoriale de pensii, dificultăți în ceea ce privește exportul drepturilor de pensie cuvenite în sistemul public de pensii din România.
Procedura de transfer în străinătate a pensiei
- Deschiderea, de către beneficiar, a unui cont la banca agreată de acesta, de pe teritoriul statului de ședere obișnuită, respectiv de domiciliu, după caz;
- Comunicarea, de către beneficiar, a detaliilor bancare (adresa completă a beneficiarului, denumirea și adresa băncii beneficiarului, codul SWIFT/BIC/sort code- ul/codul ABA al băncii beneficiarului, acolo unde e cazul, precum și numărul de cont internațional bancar) către instituția plătitoare (casa teritorială de pensii în evidența căreia se află dosarul de pensii).
- Confirmarea existenței beneficiarilor sistemului public de pensii din România nerezidenți se realizează prin completarea și transmiterea, de către aceștia, a Certificatului de viață. Certificatul de viață reprezintă un instrument de verificare administrativă care poate fi utilizat de casele teritoriale de pensii, în cazul beneficiarilor stabiliți în străinătate, în vederea evitării efectuării unor plăți necuvenite sau către beneficiari nerezidenți a căror situație s-a modificat, cu efecte asupra obiigației casei teritoriale de pensii competente de a achita drepturile de pensie (de exemplu, în cazul decesului beneficiarutui, a schimbării situației sale, de natură a determina suspendarea/încetarea plății pensiei).