Statul investește 10,5 mil. euro într-un remorcher vechi de 30 ani, pentru a nu cumpăra unul nou de 30 mil. euro

Statul investește 10,5 mil. euro într-un remorcher vechi de 30 ani, pentru a nu cumpăra unul nou de 30 mil. euro

Remorcherul Hercules. Sursa foto marinetraffic.com

scris 25 aug 2016

Guvernul își propune să investească 10,5 milioane de euro în modernizarea remorcherului multifuncțional Hercules, pentru care alocase inițial doar 8 milioane de euro în același scop. La finalizarea modernizării, remorcherul va avea aproape 30 de ani, dar autoritățile susțin că astfel evită cheltuirea a 30 milioane de euro pentru un remorcher nou.

Remorcherul maritim multifunctional “HERCULES” a fost construit in perioada 1986 – 1988, cu predarea finală în 1989, după un proiect elaborat în anul 1984.  Vasul se află în dotarea Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM) și a fost utilizat la activitățil de căutare și salvare a vieții omenești pe mare, salvare și remorcare a navelor maritime aflate în pericol, la operațiuni de depoluare, fiind solicitat de-a lungul timpului să efectueze și operațiuni de spargere a gheții pe sectorul maritim al Dunării.

Urmărește-ne și pe Google News

Remorcherul maritim Hercules este una dintre cele două nave construite și echipate pentru spargerea gheții, vasul având un caracter strategic pentru România.  

Potrivit autorităților, la momentul actual, Hercules este depășit tehnologic, starea de uzură a corpului navei este de aproximativ 20 %, iar uzura motoarelor principale, diesel generatoare, instalații, precum și alte echipamente este de aproximativ 75%. Pentru ca această navă să-și poată obține certificatele de navigație și să își reia rolul în condiții minime de siguranță este necesară retehnologizarea și modernizarea navei.

În 2012, Guvernul  a aprobat o investiuție de circa 8 milioane euro, pentru servicii de modernizare și retehnologizare, care au demarat în anul 2013. Stadiul fizic și valoric al serviciilor de modernizare și retehnologizare a remorcherului maritim, la nivelul lunii mai 2016, este de 83%, conform autorităților, iar, din cele 8 milioane, s-au executat lucrări în valoare de 6,3 milioane euro.

EXCLUSIV Patru ofertanți se luptă pentru uriașul contract de modernizare a fregatelor Regele Ferdinand și Regina Maria CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Patru ofertanți se luptă pentru uriașul contract de modernizare a fregatelor Regele Ferdinand și Regina Maria

Deși la momentul aprobării retehnologizării cunoșteau starea de uzură a motoarelor și generatoarelor navei, autoritățile susțin acum că pe parcursul execuției serviciilor de modernizare a apărut necesitatea suplimentării volumului de servicii și de executare a unor lucrări noi pentru obținerea functionalității și siguranței navei și pentru obținerea permisului de navigație din partea autorității navale.

“Aceste lucrări și achiziții nu au putut fi anticipate și nu au apărut ca solicitare prin Caietul de Sarcini aferent atribuirii Contractului de Servicii. Aceste lucrări suplimentare derivă din proiectul de modernizare avizat de societatea de clasificare Bureau Veritas, care a impus reconfigurarea completă a compartimentului mașini. După demontarea echipamentelor care urmează a fi înlocuite în compartimentul mașină, s-a putut constitui imaginea volumului de lucrări care nu fac obiectul contractului”, arată Ministerul Transporturilor.

Ministerul propune astfel, printr-un proiect de hotărâre de Guvern, alocarea suplimentar a încă 2,7 milioane euro, pentru asigurarea a două propulsoare cu puterea nominală de 3.300 CP, cât și pentru o centrală electrică compusă din două diesel generatoare de marș cu putere nominală minimă de 630 KVA și un diesel generator de avarie/ staționare cu putere nominală minimă de 165 KVA, precum și pentru o instalație de remorcare cu o forță de tracțiune de minim 100 tf.

EXCLUSIV Guvernul renunță la achiziția directă și pregătește licitație pentru avionul special al președintelui și premierului CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Guvernul renunță la achiziția directă și pregătește licitație pentru avionul special al președintelui și premierului

Autoritățile susțin că pentru a achiziționa o navă multifuncțională nouă, similară ca dimensiuni și putere, ar fi fost nevoie de aproximativ 30 milioane de euro. Retehnologizarea va permite, în schimb, ca Hercules să-și mențină calitățile operaționale pentru următorii 20 ani, potrivit ministerului de resort.

Având în vedere că noul proces de retehnologizare va dura 6 ani, Hercules va avea aproape 30 de ani după finalizarea modernizării și înseamnă că la finalul activității va ajunge la circa 50 de ani.

Remorcherul Hercules este însă mai tânăr cu vreo 3 ani față de fregatele Regele Ferdinand și Regina Maria, aflate în dotarea forțelor armate române. Fregatele au fost fabricate în 1986 și cumpărate de statul român, în 2003, pentru 116 milioane de lire sterline de la marina britanică, care a renunțat la ele după 15 ani de serviciu. Acum, la aproape 15 ani de la achziție, Guvernul va mai cheltui circa 188 milioane de euro și pentru modernizarea acestora.   

UPDATE Ministerul Transporturilor a precizat pentru Profit.ro că termenul de finalizare a lucrărilor de moderinzare pentru Hercules este sfârșitul anului 2017, iar durata de exploatare a remorcherului este prelungită prin diminuarea considerabilă a gradului de uzură într-un mod eficient din punct de vedere tehnic.

Mai mult, potrivit ministerului, achiziționarea unui remorcher nou, cu aceleași caracteristici s-ar fi putut realiza doar prin plasarea unei comenzi speciale și ar fi fost de durată.

"Întreaga procedură, inclusiv construcția unui remorcher nou poate fi finalizată într-un termen de 4-5 ani", arată sursa citată.

viewscnt
Afla mai multe despre
remorcher
hercules
nava
vas
spargator
gheata
modernizare