Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) are acces din august la datele Registrului Auto Român despre samsarii de mașini care încearcă să vândă autoturisme fără să plătească taxe, a declarat președintele Agenției, Lucian Ovidiu Heiuș, menționând că sunt persoane fizice care aduc zeci de mașini, "poate sute de mașini într-un an".
"Ni se pun la dispoziție datele pe care le au ei (Registrul Auto Român - RAR - n.r) și de acolo noi extragem și vedem cine are un rulaj foarte mare de mașini care sunt vândute, vedem la ce preț sunt vândute. Iar mecanismul era relativ simplu: te duci și cumperi pe achiziție intracomunitară, ca să eludezi plata TVA vii și o înregistrezi la o factură mai mică în România și atunci nu plătești TVA, sau mai nou și-au deschis firme în Bulgaria încercând cumva să evite Fiscul din România. Sunt și persoane fizice care aduc zeci de mașini, poate sute de mașini într-un an, evită să plătească, dar care obțin venituri din această activitate. Și acum având acest protocol noi vedem dacă apare pe numele lui Popescu Gheorghe că a dus 60 de mașini într-un an. Nu poți să aduci și să vinzi 60 de mașini că nu îți place ție. Poți să îți cumperi o mașină, să nu fi mulțumit de ea, sau vrei să o vinzi sau ceva. Una, două, dar când vinzi 60, de fapt tu să nu ai niciun venit e clar că acolo e o activitate care nu este în regulă. Iar cei care merg pe societăți comerciale, tendința lor e de a găsi tot felul de tertipuri pentru a nu plăti TVA", a explicat Lucian Ovidiu Heiuș.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Conform instituției, activitatea configurată în baza protocolului încheiat între ANAF și RAR nr. 1039 din data de 2 martie 2022, prin care RAR și-a asumat colectarea informațiilor despre facturi și transmiterea acestora către ANAF, s-a realizat efectiv de la data de 2 august 2022, scrie Agerpres.
Direcția Generală Antifraudă Fiscală a demarat, cu sprijinul Centrului Național pentru Informații Financiare - CNIF, procesul de dezvoltare a aplicației informatice de gestionare a acestor date, în prezent fiind finalizată vizualizarea datelor și criteriile de selecție, iar modulul de posibilitate editare fiind în curs de testare. Urmează a fi implementat în decursul următoarei săptămâni, modulul de gestionare a listelor.
În această primă lună, personalul angrenat în această activitate, 4 inspectori și șeful de serviciu, s-a concentrat asupra identificării următoarelor :persoane juridice române care prezintă risc fiscal; societăți deschise de persoane fizice române în alte state pentru a evita plata TVA.
Conform ANAF, au fost astfel identificate 15 societăți cu achiziții intracomunitare de 53 milioane lei, cu risc de neplata TVA. Au fost dispuse 2 măsuri asiguratorii în sumă de 1,856 milioane de lei, o amendă de 20.000 lei și au fost indisponibilizate 2 autovehicule la sediul unui transportator.
În ceea ce privește societățile deschise de persoane fizice române în alte state pentru a evita plata TVA, pentru identificare au fost analizați furnizorii pentru aproximativ 2.000 de autovehicule, în urma cărora s-au făcut demersuri de cooperare externă (SCAC sau mesaje în baza acordului cu Bulgaria) pentru un număr de : 22 societăți din Bulgaria. S-au primit date pentru 12 dintre acestea, valoarea achizițiilor intracomunitare fiind de 27,619 milioane de euro, estimat un prejudiciu pe teritoriul României de peste 5,25 milioane de euro. Pentru 7 societăți deja s-au inițiat demersuri pentru verificare, urmând a se realiza procedurile de înregistrare din oficiu pe teritoriul României.
De asemenea, s-au demersuri pentru 14 societăți din Slovacia, una din Germania, una din Italia și 4 din Ungaria pentru care s-au inițiat verificări SCAC și un warning Eurofisc.
CITEȘTE ȘI ANAF va declanșa controale, cu Inspecția Muncii, la circa 300 de firme. Campania Cronos, derulată în București și Ilfov, va fi extinsă acum la nivel național. ANAF vede transportul alternativ, prin aplicațiile de ridesharing, ca neconformare sistemicăConcomitent, în decurs de 10 zile, au fost identificate 14 autovehicule noi, vechime până în 6 luni sau mai puțin de 6000 km, achiziționate de persoane fizice fără depunerea decontului special de taxă și care au o valoare de 644.078 euro. Conform ANAF, se vor analiza datele la zi, pentru acestea urmând ca după data de 25 septembrie a fi demarate acțiuni de verificare documentară pentru impunerea TVA.
Instituția precizează că volumul zilnic de date este între 1.300-1.800 de autovehicule. Au mai fost identificate situații de vehicule cu prețuri de achiziție subevaluate, de exemplu auto de 50.000 euro contractat cu 1.000 euro, persoane fizice împuternicite de alte persoane fizice, între 50-100 de auto/lună, care aparent nu își înregistrează veniturile, precum și de multe documente aparent false, contracte cu date de identificare furnizor indescifrabile, societăți externe cu coduri de TVA invalide etc.