Guvernul german a autorizat o participație controversată a Cosco, un grup chinez în exploatarea unui terminal portuar, la Hamburg, însă a limitat partea cedată - de la 35% la mai puțin de 25% - și a invocat protecția ”securității ordinii publice”, relatează AFP.
Grupul chinez Cosco va putea achiziționa doar mai puțin de 25% din acest terminal, și nu 35% cât viza, a anunțat într-un comunicat Ministerul german al Economiei, arată news.ro.
”Acest lucru va împiedica preluarea unei participații strategice”, subliniază ministerul.
Cancelarul german Olaf Scholz se află în centrul unor critici, inclusiv în cadrul coaliției sale de guvernământ, din cauza unui proiect privind vânzarea unei părți a portului Hamburg grupului chinez Cosco, în urma unor dezăluiri ale posturilor NDR și WDR cu privire la faptul că fostul primar al Hamburgului susține de mai multe luni acest proiect controversat, față de care inclusiv spionajul și contra-spionajul germane sunt reticente, relatează AFP.
Cancelaria ar intenționa, potrivit celor două posturi, să autorizeze această vânzare - împotriva avizelor a șase ministere federale, și anume ale Economiei, Internelor, Apărării, Finanțelor, Transporturilor și Afacerilor Externe.
Este vorba despre finalizarea acestui acord, încheiat în urmă cu un an, de către operatorul portului Hambourg (HHLA) și armatorul chinez Cosco cu privire la o participație de 35% în exploatrea terminalului containerelor Tollerort (CTT).
În cazul în care Guvernul german nu se opune acestei tranzacții - până la sfârșitul lui octombrie -, decizia va fi aprobată.
Serviciile germane de informații și contra-spionajul german ar fi, la rândul lor, reticente să accepte vânzarea unei infrastructuri considerate critică, potrivit WDR și NDR.
În pofida acestor avertismente, Olaf Scholz insistă ca ”achiziția să se facă, oricum”, dezvăluie cele două posturi.
Portul Hamburg este cel mai important port comercial al Germaniei și al treilea în Uniunea Europeană (UE), după Rotterdam (Olanda) și Antwerpen (Belgia).
Cosco este primul armator al Chinei.
Presupusa determinare a lui Olaf Scholz de a-și da unda verde acestei achiziții a cauzat critici inclusiv în cadrul coaliției Partidului Social Democrat (SPD) cu Verzii și Partidul Liberal (FDP).
”Acest lucru nu este bun nici pentru economia noastră, nici pentru securitatea noastră”, a denunțat, pe portalul t-online liderul Verzilor Omid Nouripour.
El avertizează împotriva ”repetării unei greșeli” deja comise, în opinia sa, cu Rusia, care a achiziționat rezervoare germane de gaze naturale.
Șefa diplomației germane, evologista Annalena Baerbock, care este foarte critică cu Beijingul și Moscova, a avertizat deja împotriva acestui proiect, dar și ministrul german al Economiei Robert Habeck.
China ”ar avea o influență asupra tuturor porturilor europene mari și ar putea să le ridice unele împotriva celorlalte”, avertizează, la rândul său, vicepreședintele FDP Johannes Vogel, într-un mesaj repostat de către ministrul german al Finanțelor Christian Lindner.
Opoziția germană se poziționează la fel.
”Intenția cancelarului (Olaf Scholz) de a da Chinei o influență considerabilă asupra acestei infrastructuri prin intermediul întreprinderii publice Cosco ar fi o eroare strategică”, denunță pe Twitter Însărcinatul în Uniunea Creștin Democrată (CDU) cu Relațiile Internțaionale Norbert Röttgen.