Finanțele suspendă unele sancțiuni la e-Transport și schimbă mecanismul de confiscare a mărfurilor

Finanțele suspendă unele sancțiuni la e-Transport și schimbă mecanismul de confiscare a mărfurilor
scris 25 oct 2024

Sancțiunile pentru unele abateri de la obligațiile privind utilizarea sistemului electronic de declarare e-Transport vor fi suspendate până la 31 decembrie, iar sancțiunea suplimentară privind confiscarea mărfurilor va fi modificată, prin instituirea unui sistem gradual de aplicare, respectiv confiscarea într-un procent de 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la prima abatere, 50% la cea de-a doua abatere și 100% abia la trei contravenții, prevede un proiect de ordonanță de urgență al Ministerului Finanțelor.

Sancțiunile suspendate sunt cele pentru netransmiterea coordonatelor GPS în e-Transport și nerespectarea obligației de a pune codul UIT la dispoziția conducătorului auto.

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO Sancțiunile pentru lipsa codului QR de pe bonurile fiscale, amânate. Stațiile de încărcare mașini electrice scapă de obligația casei de marcat, automatele comerciale primesc încă 3 luni CITEȘTE ȘI VIDEO Sancțiunile pentru lipsa codului QR de pe bonurile fiscale, amânate. Stațiile de încărcare mașini electrice scapă de obligația casei de marcat, automatele comerciale primesc încă 3 luni

Firmele au obligații privind declararea în e-Transport a transporturilor de mărfuri, iar datele sunt folosite de către ANAF, Vama și Poliție pentru a verifica trasabilitatea mărfurilor transportate.

Ministerul Finanțelor a anunțat, printr-un comunicat, încă de la 1 septembrie că a decis ca netransmiterea coordonatelor GPS în sistemul e-Transport să fie sancționate doar începând cu 1 ianuarie 2025.

Pentru a asigura instrumentele necesare atingerii scopului urmărit prin implementarea sistemului RO e-Transport, au fost introduse prevederi prin care se creează posibilitatea utilizării de către organele de control ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală a unor informații colectate/ deținute de companiile naționale și societăților naționale cu capital integral de stat.

"Având în vedere numeroasele solicitări ale operatorilor economici adresate Ministerului Finanțelor și ANAF, atât în scris, cât și în cadrul întâlnirilor care au avut loc la sediul ministerului cu reprezentanții mediului de afaceri, care au fost impactați prin aplicarea sancțiunile impuse pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute de e-Transport și care, consideră aceștia, sunt disproporționate în raport cu obiectivul combaterii fraudei în domeniul TVA, cu luarea în considerare a esenței normei legale care vizează caracterul ilicit al operațiunilor economice/trasabilitatea bunurilor cu risc fiscal, respectiv neînregistrarea/nedeclararea vădit ilegală a surselor de impozitare, chiar și fără codul unic de identificare (UIT), se impune asigurarea unui echilibru just între interesele în concurs, respectiv păstrarea proporționalității sancțiunilor în raport cu gravitatea faptei", arată Ministerul Finanțelor.

ULTIMA ORĂ Reducerea pragului la microîntreprinderi s-ar putea face gradual, în perioada 2027-2029, anunță premierul Ciolacu. Boloș, pentru Profit.ro: Dacă este de acord Coaliția CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Reducerea pragului la microîntreprinderi s-ar putea face gradual, în perioada 2027-2029, anunță premierul Ciolacu. Boloș, pentru Profit.ro: Dacă este de acord Coaliția

Amânarea sancțiunilor

De asemenea, având în vedere consultările cu reprezentanții mediului de afaceri, cu privire la timpul necesar pentru a implementa și testa complet sistemele interne în conformitate cu cerințele e-Transport, precum și necesitatea adaptării sistemelor informatice și a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerințele de conformare care privesc declararea transporturile rutiere internaționale de bunuri, pentru a nu afecta activitatea acestora, se propune ca aplicarea dispozițiilor art. 13^1 alin.(1) lit. e) și alin.(3) din OUG nr. 41/2022, pentru săvârșirea faptei prevăzute la art. 13 ^ 1 alin.(1) lit.e) din aceeași ordonanță de urgență, să se suspende până la data de 31 decembrie 2024.

Pentru faptele prevăzute la art. 13 ^1alin.(1) lit.c) din OUG nr. 41/2022 dispozițiile art. 13^1 alin.(3) din același act normativ se aplică în continuare în mod corespunzător. 

Suspendarea sancțiunilor 

"Art. 13 ^ 1 alin.(1) lit.e) :

e) nerespectarea de către operatorul de transport a prevederilor art. 8^2"

ULTIMA ORĂ DOCUMENT Proiectul PSD privind avansul care poate fi solicitat cumpărătorului de către un dezvoltator imobiliar. Limită de avans, chiar și cu asigurare CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT Proiectul PSD privind avansul care poate fi solicitat cumpărătorului de către un dezvoltator imobiliar. Limită de avans, chiar și cu asigurare

"Art. 8^2

(1) Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.
(2) Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit menționate la art. 4 alin. (1) lit. b^1).
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul în care datele de poziționare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia.
(4) Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziția conducătorului auto codul UIT primit conform prevederilor art. 8 alin. (2)."

ANAF impune OTE la plată peste 33 milioane euro pentru Telekom Romania Mobile. Grecii contestă și apelează și la amnistia fiscală CITEȘTE ȘI ANAF impune OTE la plată peste 33 milioane euro pentru Telekom Romania Mobile. Grecii contestă și apelează și la amnistia fiscală

Sistem gradual de confiscare

Astfel, se propune, ca în cazul sancțiunilor aplicate în temeiul art. 13^1 alin. (2) din OUG nr. 41/2022 pentru contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), instituirea unui sistem gradual de aplicare a sancțiunii complementare a confiscării, respectiv confiscarea într-un procent de -15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la prima abatere, -50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la cea de-a doua abatere - 100% în situația în care operatorul economic săvârșește trei contravenții.

Pentru a se putea ține evidența, va fi înființat un registru electronic de către CNIF

Constatarea și aplicarea sancțiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul ANAF, Autorității Vamale Române, precum și de către ofițerii și agenții de poliție din cadrul Poliției Române. Pentru a asigura condițiile necesare unei corecte aplicări a dispozițiilor în forma propusă prin prezentul proiect de act normativ, au fost introdus prevederi cu privire la înființarea unui registru electronic la nivelul Centrului Național pentru Informații Financiare care să fie pus la dispoziția organelor de control.

Noi reglementări la angajarea lucrătorilor sezonieri. Anumiți angajatori, obligați la plata unor salarii compensatorii. Debirocratizare pentru lucrători CITEȘTE ȘI Noi reglementări la angajarea lucrătorilor sezonieri. Anumiți angajatori, obligați la plata unor salarii compensatorii. Debirocratizare pentru lucrători

Procedura prin care persoanele împuternicite accesează registrul se stabilește prin ordin comun al președintelui ANAF, al președintelui Autorității Vamale Române și al ministrului Afacerilor Interne.

viewscnt
Afla mai multe despre
e-transport
sanctiuni
confiscare
ministerul finantelor
anaf
avr
transport marfa
transport bunuri