Ministerul Finanțelor a pregătit un proiect de ordin de ministru care ar urma să instituie procedura pentru aplicarea, conform cu o modificare legislativă adoptată în martie de Parlamernt, a unui mecanism de compensare a creanțelor statului sau unităților administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor acestora (reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidate) cu creanțele debitorului (reprezentând sume de rambursat, de restituit sau de plată de la buget).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Explicația Ministerului Finanțelor
Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare instituie la art.167, un mecanism de compensare a creanțelor statului sau unităților administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor acestora (reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidate) cu creanțele debitorului (reprezentând sume de rambursat, de restituit sau de plată de la buget), până la concurența celei mai mici sume, când ambele părți dobândesc reciproc atât calitatea de creditor, cât și pe cea de debitor, cu condiția ca respectivele creanțe să fie administrate de aceeași autoritate publică, inclusiv unitățile subordonate acesteia.
Această compensare are drept ipoteză, ca și în dreptul comun, existența a două raporturi juridice obligaționale, în care părțile sunt aceleași, dar aflate, în fiecare dintre cele două raporturi, pe poziții diferite. Concret, în ceea ce privește raporturile juridice care constituie ipoteza compensării în materie fiscală, sunt:
• pe de o parte, raportul juridic al cărui conținut îl formează obligațiile fiscale ale contribuabilului reprezentând impozite, taxe, contribuții datorate bugetului. În acest raport juridic, statul este creditor, iar contribuabilul este debitor;
• pe de altă parte, raportul juridic al cărui conținut îl formează obligațiile statului reprezentând impozite, taxe plătite în plus și care dau un drept de restituire/rambursare, precum și sumele de plată la buget. În acest raport juridic statul este debitor, iar contribuabilul creditor.
Principiul de bază al compensării este ca cele două subiecte ale raportului juridic fiscal (statul pe de o parte și contribuabilul pe de altă parte) să fie deopotrivă debitor și creditor una față de cealaltă.
A doua condiție care trebuie îndeplinită este ca respectivele creanțe să fie administrate de aceeași autoritate publică.
Prin Legea nr.93/2023 pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală s-a introdus art.1661 în Codul de procedură fiscală care dă posibilitatea contribuabilului ca, la cererea sa, să i se compenseze creanțele fiscale certe, lichide și exigibile față de bugetele locale, stabilite prin hotărâri judecătorești definitive și cu obligațiile sale restante, curente sau viitoare către bugetul de stat fără compensare între bugete, indiferent dacă obligațiile și respectiv creanțele supuse stingerii sunt administrate sau nu de aceeași autoritate publică.
CITEȘTE ȘI Un nou atac la Pilonul II de pensii. Ultimele victime: angajații din ITÎn consecință, contribuabilul trebuie să solicite expres aplicarea acestui nou mecanism de compensare.
Față de cele mai sus, s-a elaborat proiectul de Ordin al ministrului finanțelor și al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației pentru aprobarea procedurii de stingere, prin compensare, a creanțelor fiscale ale contribuabililor, certe, lichide și exigibile față de bugetele locale, stabilite prin hotărâri judecătorești definitive cu obligațiile datorate bugetului de stat, precum și schimbul de informații între organele fiscale locale și organele fiscale centrale cu ale cărui prevederi.