PSD forțează în Parlament, printr-un proiect semnat inclusiv de liderul social-democrat Liviu Dragnea, înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI), pe care Guvernul Tudose întârzie din vară să-l aprobe, trimițându-l la Eurostat pentru aviz, și care a fost pretext pentru dărâmarea Guvernului Grindeanu, cu o listă de companii și un capital social majorate de 3 ori față de varianta inițală, anunțată în premieră de Profit.ro. Pe listă au fost introduse acum și companii precum CEC, Tarom, Rompetrol, Eximbank, Metrorex, aeroporturile din Constanța și Timișoara, Avioane Craiova, Șantierul Naval Mangalia, Poșta Română, CFR Călători și chiar Registrul Auto.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Numărul de companii pe liste este astfel majorat de la 27, în varianta inițială, la 89, iar aportul în numerar, reprezentând venituri din privatizare la capitalul social al Fondului, este crescut mai mult decât semnificativ, de la 1,85 miliarde lei la 9 miliarde de lei. Potrivit proiectului actualizat, primele 50 milioane vor fi vărsate la constituire, restul urmând a fi vărsat în următorii 2 ani, și nu în 3 ani cum prevedea prima varianta.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Noua LISTĂ este prezentată de Profit.ro integral:
Recent, Profit.ro a anunțat că Legea de înființarea a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții nu are șanse să fie aprobată în acest an, în condițiile în care Finanțele așteaptă decizia Eurostat privind încadrarea Fondului în afara bugetului public.
Ideea Puterii era ca proiectul să fie aprobat de Parlament până la finele anului, astfel încât de la 1 ianuarie 2018 Fondul să fie deja în procesul de operaționalizare. Executivul așteaptă însă ca Eurostat să spună dacă proiectul este eligibil sau nu pentru a fi exclus din bugetul de stat.
Practic, intenția este ca Fondul Suveran de Investiții să fie înființat astfel încât, prin scop, guvernanță, surse de finanțare și recuperarea investițiilor, să fie clasificat ca o companie în afara sectorului administrației publice de către Eurostat potrivit metodologiei UE, respectiv să nu aibă impact pe deficit și datorie guvernamentală.
Unul dintre aspectele sensibile din perspectiva Eurostat și care ar putea ridica întrebări se referă la deținerea permanentă de către FSDI a pachetului majoritar de acțiuni la unele societăți. Astfel, și pe aceste pachete de acțiuni FSDI trebuie să efectueze intermediere financiară și să administreze efectiv activele financiare pe care le deține și nu să reprezinte doar o sursă de venituri anuale. Potrivit cerințelor metodologiei UE, FSDI trebuie să își asume riscul pentru toate tranzacțiile pe care le realizează, pentru a nu fi încadrat ca instituție financiară captivă, iar pentru pachetele majoritare de acțiuni de 50% care nu pot fi diminuate, FSDI se poate expune la risc și efectua tranzacții doar în limita resurselor disponibile.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Pentagon pentru Profit.ro, explicând eliminarea accelerării instalării de noi capabilități: Desfășurarea unui sistem optim de apărare antiaeriană a scutului Deveselu necesită mai mult de 1 an de pregătiri și trebuie coordonată cu România și NATOSursele Profit.ro au spus că Consiliul Concurenței a arătat unele îngrijorări și că a cerut Guvernului să vină în lege cu prevederi antitrust, astfel încât să fie evitat oricare conflict privind politicile concurențiale.
Trecerea companiilor în subordinea FSDI ar trebui să aibă un impact limitat și în timp și în anvergură asupra încasărilor la bugetul de stat, în condițiile în care intrările de dividende în Fond s-ar putea să nu poată fi investite imediat, din lipsă de proiecte, astfel că banii vor fi dați mai departe la Finanțe.
Întârzierea aprobării Fondului a fost, în vară, unul dintre argumentele invocate de PSD pentru dărâmarea Guvernului Grindeanu.