”Proiectul de act normativ va reveni la Guvern, pentru analiză și aprobare, într-o formă ce va fi agreată atât cu partenerii europeni, cât și cu sectorul căruia i se adresează aceste reglementări și care ar trebui să fie principalul beneficiar al legislației”, arată Guvernul.
De ce este important: Ministerului Culturii urma să preia prin absorbție, conform ordonanței pregătite, personalul și atribuțiile Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), care se va desființa începând cu 1 ianuarie 2026.
Conducerea ORDA a protestat, arătând că desființarea ar însemna încălcarea tratatelor internaționale, riscuri majore de infringement din partea UE, haos legislativ și instituțional, afectarea gravă a creatorilor, editorilor, artiștilor, dezvoltatorilor IT, universităților, radiodifuzorilor și blocarea digitalizării domeniului.
Profit.ro a prezentat anterior intenția guvernanților și protestelor celor vizați de tăieri.
Acum, Guvernul arată că reprezentanții săi și cei ai asociațiilor care promovează drepturile artiștilor din România au avut astăzi consultări pe tema modificării legislației din domeniul drepturilor de autor și drepturilor conexe, în sensul armonizării cadrului legal național cu cel european, precum și pentru simplificarea și îmbunătățirea mecanismului implementat în prezent.
Discuțiile s-au axat asupra modificărilor propuse de Ministerul Culturii cu privire la comunicarea publică a operelor muzicale, reconfigurarea mecanismului de colectare în cazul comunicării publice a operelor în scop ambiental, precum și reorganizarea Oficiului Român pentru Drepturile de Autor.
Aceste prevederi sunt incluse în proiectul de ordonanță de urgență amintit, în care Ministerul Culturii a propus înlocuirea licenței colective extinse aplicată în prezent pentru muzica ambientală, concerte și spectacole cu licențierea individuală, pentru ca fiecare autor să poată decide cu privire a difuzarea operelor sale.
Ministrul Culturii, András István Demeter, a subliniat că în industria muzicală europeană, licențierea individuală este o practică obișnuită, iar autorii trebuie să poată alege în mod liber între gestiunea individuală (direct sau prin impresari), organismele de gestiune colectivă (OGC) și entitățile de gestiune independentă (EGI).
Reprezentanții asociațiilor artistice nu au fost de acord cu această propunere, argumentând că o astfel de modificare ar favoriza neplata drepturilor de autor de către anumite sectoare economice și ar crește birocrația, efecte care vor fi resimțite de artiști.
Legat de acest subiect, reprezentanții Guvernului și cei ai artiștilor au discutat și agreat soluția de a fi instituită o metodologie unică și desemnat un singur organism comun de colectare în cazul comunicării publice a operelor în scop ambiental. Principiile acestei metodologii și criteriile desemnării acestui unic organism vor fi stabilite prin dialog.
Potrivit ministerului, ORDA are în prezent 37 de posturi aprobate (inclusiv funcțiile de demnitate publică - directorul general și directorul general adjunct), dintre care 35 sunt finanțate. Din totalul acestor posturi doar 28 sunt efectiv ocupate, situație care nu atinge pragul minim de 35 de posturi de execuție prevăzut de art. 391 din Codul administrativ pentru constituirea unei direcții generale.
Prin urmare, Ministerul Culturii va prelua cele 28 de posturi ocupate și personalul, cu excepția funcțiilor de demnitate publică.
Totodată, ministerul susține că prin măsurile de reorganizare propuse de prezenta ordonanță se va proceda la reducerea costurilor, cu cheltuielile aferente spațiului închiriat de la RA-APPS. Astfel ORDA achită 852.000 lei anual pentru sediul de pe Calea Victoriei nr. 118, etajele 4-5. De asemenea, mai arată ministerul, prin scăderea numărului funcțiilor de demnitate publică se va mai realiza și o economie anuală de 367.512 lei, inclusiv prin eliminarea eventualelor costuri cu locuință de serviciu pentru demnitari, rezultând o economie totală de 1,2 milioane lei.
Ministerul Culturii mai susține că desființarea ORDA ar fi determinată și procedura de infringement declanșată împotriva României pentru neîndeplinirea obligațiilor privind implementarea Directivei 2014/26/UE referitoare la gestiunea colectivă a drepturilor de autor și a celor conexe. Directiva impune statelor membre să dispună de organisme autorizate de gestiune colectivă, cu reguli clare, negociate și transparent, iar cum România nu a făcut acest lucru riscă sancțiuni financiare substanțiale, constând în amenzi cominatorii calculate zilnic, a căror valoare poate ajunge la zeci sau chiar sute de mii de euro pe zi, mai arată Ministerul Culturii, care proune în proiect mai multe modificări în acest sens ale legislației drepturilor de autor.
În schimb, ORDA a lansat o petiție online cu mesajul ”Stop desființării ORDA”, în care susține că nu este o instituție de cultură conform prevederilor legale.
”ORDA, ca organ de specialitate al administrației publice centrale în subordinea Guvernului, nu este o instituție subordonată Ministerului Culturii pentru a putea fi preluată prin absorbție de către acest minister, fiind doar în coordonarea metodologică a ministrului Culturii”, susține Oficiul.
Potrivit sursei citate, existența ORDA ca autoritate unică de sine stătătoare respectă principiul subsidiarității și descentralizării, iar drepturile de autor sunt un domeniu de reglementare specializată, cu impact asupra culturii, educației și implicit a economiei, care nu ar putea fi gestionat eficient de ministere generaliste, precum Ministerul Culturii sau Ministerul Justiției.
”Domeniul dreptului de autor presupune reglementări distincte față de dreptul civil general sau dreptul comercial. ORDA acționează ca autoritate de drept special, iar integrarea atribuțiilor acesteia într-o structură nespecializată (ex: ministere generale) contravine principiului specialității și ar anula coerența legislativă”, arată Oficiul.
Potrivit acestuia, desființarea ORDA pune în pericol funcționarea în mod legal și organizat a infrastructurii de licențiere legală, digitalizare, arhivare și protecție a creațiilor artistice și software, activitate esențială pentru industriile creative, culturale și digitale, care contribuie cu peste 6% din PIB în România.
”Concluzionând, desființarea ORDA ar însemna încălcarea tratatelor internaționale, riscuri majore de infringement din partea UE, haos legislativ și instituțional, afectarea gravă a creatorilor, editorilor, artiștilor, dezvoltatorilor IT, universităților, radiodifuzorilor și nu în ultimul rând blocarea digitalizării domeniului”, susține comunicatul Oficiului.
MESAJUL ORDA
Referitor la suma achitată cu „chiria spațiului"
Oficiul își desfășoară activitatea într-o locație a statutului român, respectiv RA-APPS SAIFI. Costul închirierii spațiului este reglementat de art. 6, alin. (1) din H.G. nr. 60/2005 privind organizarea și funcționarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat", cu modificările și completările ulterioare, unde se precizează faptul că acesta este compus din contravaloarea impozitelor și taxelor locale, a amortizării spațiilor atribuite, a altor cheltuieli indirecte, precum și a cheltuielilor de întreținere și a serviciilor.
Menționăm faptul că plata costurilor prevăzute la art. 6, alin. (1) din H.G. nr. 60/2005 se efectuează de la articolul bugetar 20.01.30 – Alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare, Oficiul neavând alocate în bugetul de cheltuieli sume cu destinația cheltuielilor de tip chirie.
Oficiul a făcut nenumărate demersuri de a închiria un spațiu corespunzător desfășurării activității la un preț redus, dar nu se găsesc spații decente la costuri mai mici decât cele percepute de RA-APPS SAIFI și nu neapărat în zone centrale. Au fost făcute demersuri la Ministerul Culturii în vederea alocării unui spațiu în cadrul Bibliotecii Naționale care nu s-au concretizat din cauza refuzului vehement al respectivei instituții.
Referitor la salariile încasate de angajații ORDA
ORDA activează cu o structură organizatorică ce cuprinde o direcție, 2 servicii și o structură de personal cu 37 posturi aprobate, inclusiv directorul general si directorul general adjunct, din care 35 de posturi finanțate, fiind ocupate 28 de posturi. În data de 16.09.2024, în aplicarea Legii nr. 296/2023, ORDA a fost reorganizată, fiind reduse cu 50% posturile de conducere și a fost diminuată structura de personal cu 20%.
De asemenea, menționăm că, angajații ORDA nu au niciun spor salarial sau alte tipuri de stimulente, iar conducerea ORDA nu are locuință de serviciu, cabinet de consilieri, secretar, șoferi sau mașini alocate special.
Astfel spus, ORDA nu este o povară bugetară, ba mai mult contribuie la bugetul cu sumele încasate din tarifele aferente înscrierii în registrele naționale administrate de ORDA a persoanelor fizice și/sau juridice care efectuează operațiuni de producere, comercializare, import, distribuire de produse purtătoare de drepturi de autor sau și/sau drepturi conexe pe teritoriul României. Costurile de funcționare sunt mici în raport cu importanța socială și economică a rolului său.
Totodată, considerăm că desființarea Oficiului Român pentru Drepturile de Autor ar avea drept consecințe:
Apariția conflictului de interese instituțional (neutralitatea compromisă)
Ministerul Culturii este direct implicat financiar și operațional în administrarea unor instituții publice (filarmonici, teatre, muzee, biblioteci) care au calitatea de utilizatori de opere protejate.
În situații de litigiu sau control Ministerul Culturii ar trebui să verifice sau chiar să sancționeze propriile instituții aflate sub autoritatea sa. Această poziție duală ar afecta credibilitatea și imparțialitatea oricărui raport de expertiză sau decizie emisă.
Lipsa tradiției de autoritate tehnică specializată în domeniu
Ministerul Culturii are rol de politică publică și strategie culturală, nu de reglementare tehnică și enforcement. Oficiul a fost creat tocmai pentru a avea un corp tehnic, neutru și specializat, capabil să emită decizii, să facă expertize și să conducă controale pe teme complexe. Aceste competențe tehnice ar fi diluate sau subordonate unei logici birocratice de administrație culturală în cazul absorbției în Minister.
ORDA are atribuții de control și de aplicare a sancțiunilor, inclusiv verificarea utilizatorilor mari (operatori de cablu, radiodifuzori, instituții publice, companii private). Ministerul Culturii nu are tradiție și nici infrastructură pentru a exercita controale coercitive cu valoare juridică; rolul său este eminamente normativ și cultural. Integrarea acestor funcții ar crea o anomalia administrativă: o instituție cu rol eminamente de strategie culturală ar deveni și organ de control, cu potențial de conflict.
Riscul politizării deciziilor tehnice
Dacă ORDA devine parte a Ministerului Culturii, există riscul ca expertizele sau controalele să fie influențate de priorități politice sau de presiuni asupra instituțiilor subordonate. O agenție autonomă sau un departament în cadrul OSIM ar păstra neutralitatea deciziilor, oferind încredere justiției și titularilor de drepturi.
Credibilitatea în fața instanțelor
Expertizele și punctele de vedere ale ORDA sunt invocate frecvent în dosare penale și civile.
Mitul reducerii birocrației – în realitate, creșterea ei
Se invocă adesea că integrarea ORDA în Ministerul Culturii ar simplifica procedurile administrative și ar reduce birocrația. În realitate, agențiile specializate sunt create tocmai pentru a reduce birocrația prin concentrare pe o singură competență și printr-un lanț scurt de decizie.
Absorbirea într-un minister cu zeci de direcții și priorități ar genera:
diluarea misiunii – ORDA ar deveni un birou formal printre multe altele;
încetinirea proceselor – pentru fiecare decizie s-ar parcurge ierarhii administrative lungi, aprobări și avize;
pierdere de expertiză – specialiștii ar fi încadrați în structuri generale, pierzând autonomia profesională și continuitatea.
Consecința directă: nu se obține simplificare, ci suprabirocratizare, cu riscul ca rolul de garant al drepturilor de autor să se „stingă" în masa administrativă a ministerului.
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor a derulat în perioada 22 decembrie 2020 – 22 decembrie 2023, proiectul "eORDA – simplificarea procedurilor administrative și facilitarea serviciilor publice în mediul digital, în domeniul drepturilor de autor și conexe" cofinanțat din Fondul Social European (FSE), prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014 – 2020 – cod SIPOCA 742/cod MySMIS2014+ 130045
Astfel, în condițiile desființării ORDA nu va putea fi asigurată sustenabilitatea proiectului eORDA (continuarea efectelor sale și valorificarea rezultatelor obținute după încetarea sursei de finanțare), fapt ce ar putea conduce la retragerea finanțării nerambursabile acordate pentru implementarea proiectului.















