Industria europeană de electricitate a declarat un război pe termen lung celei producătoare de energie din hidrocarburi, propunându-și ca în următoarele 3 decenii să înghită cel puțin 40% din cota de piață a industriei cărbunelui, petrolului și gazelor, pentru a realiza obiectivului unei economii neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon, asumat de Uniunea Europeană.
Cel puțin aceasta este concluzia unui studiu, lansat luni, la Ljubljana, de principala asociație a producătorilor, distribuitorilor și furnizorilor de electricitate din UE, Uniunea Industriei Electricității (Eurelectric), studiu care susține că, pentru a atinge obiectivul Acordului de la Paris, de reducere a emisiilor de carbon cu 95% până în 2020, ponderea electricității în totalul consumului de energie la nivelul UE va trebui să urce de la 22% la peste 60%.
Potrivit studiului, până în 2050, ponderea electricității ar trebui să fie de peste 63% din consumul de energie din sectoarele de transport și imobiliar și de peste 50% din consumul de energie industrial, pentru ca UE să-și atingă obiectivele.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Ceea ce trebuie să facem acum în industria noastră este să construim puntea între trecut și viitor. Acum construim drumul către țintele din 2030, trecând prin 2020, având ținta asumată de Europa ca, în 2050, sectorul energetic să fie în totalitate decarbonizat”, a declarat președintele Eurelectric și al companiei italiene, Enel Spa, prezentă și pe piața de distribuție și furnizare din România, Francesco Starace.
În opinia acestuia, decarbonizarea electricității aduce un trend de scădere a prețului energiei și o stabilizare a acestuia, ceea ce înseamnă că poate fi un substitut și în activități care nu foloseau electricitate în procesul de producție, ci combustibili fosili.
Eurelectric recunoaște că, pentru atingerea procentului de 60% pondere a electricității în totalul consumului de energie la nivelul UE, are nevoie de politici publice prietenoase și de un cadru de reglementare care să sprijine aceste schimbări.
“În producție trebuie să arătăm mai multă ambiție în domeniul energiei regenerabile, competitivă în prezent în ceea ce privește prețul sau durata construcției. Tranziția către o economie decarbonizată trebuie însă făcută gradual, just, pentru a nu exista sectoare lăsate în urmă”, a explicat Starace.
În opinia acestuia, mobilitatea electrică va deveni o temă-cheie în următorii ani. Directiva europeană privind mobilitatea curată, în pregătire în acest moment la Bruxelles, are în vedere o lume în care transportul va fi complet electrificat.
CITEȘTE ȘI FOTO Coca-Cola renunță la o tradiție de 125 de ani și intră pe piața băuturilor alcoolice“Vehiculele electrice nu vor fi doar vehicule, ci și modalități de stocare a energiei. Nu este vorba doar despre mașinile private, ci și despre transportul public, camioane. Va fi din ce în ce mai vizibil. Ceea ce acum pare SF, va deveni ceva obișnuit.”, susține CEO-ul Enel.
În opinia acestuia, dacă propunerile Eurelectric ar fi aplicate, pe termen mediu și lung va scădea prețul energiei electrice va scădea ca urmare a scăderii costurilor tehnologice.
“Energia regenerabilă are costuri marginale apropiate de zero. După ce ai construit unitatea de producție, nu ai costuri cu combustibili, ci folosești ceea ce ai primit de la Dumnezeu. Ai doar costurile de mentenanță. În privința celorlalte costuri, acestea sunt previzibile – finanțarea și construcția, știi de la început cât te costă. Nu trebuie să te îngrijorezi de evoluția prețurilor petrolului, de cursul de schimb. Deci aceste costuri sunt mai mici decât costurile variabile ale centralelor clasice deja amortizate”, afirmă Starace.
Șeful Enel crede că nu numai costul electricității va scădea, ci și cel de distribuție și transport.
“O rețea de distribuție transformată digital costă mai puțin, este mai rezistentă și oferă o calitate mai bună a serviciului decât cea nedigitalizată. Transformarea rețelei prin digitalizare permite aceleiași infrastructuri să facă mult mai mult. Nevoia de extindere a infrastructurii nu este atât de mare precum se crede. Experiența ne arată că în zonele complet digitalizate – de exemplu în Italia am digitalizat complet acum 15 ani – aceeași infrastructură a livrat mai mult, la o calitate mai bună și la costuri mai mici”, este convingerea președintelui Eurelectric.