Până la apariția lui One, imobiliarul rezidențial a fost o junglă managerială. Unul dintre cele mai rămase în urmă domenii din acest punct de vedere, dar el însuși o lecție managerială în sine, dacă te apuci să studiezi cum e posibil să faci toate lucrurile pe dos, dar să câștigi, totuși, munți de bani.
Dar One le-a dat o lecție usturătoare, arătând că dacă fac totul ca la carte, câștigă munți încă și mai înalți de bani și își lasă competitorii repede în urmă. Dintre multele „secrete” scoase la suprafață de One, probabil cele mai relevante sunt cele cu marketingul, cu brandul, cu estetica și cu transparența.
Până la ei, aproape toți marii dezvoltatori făceau mișto de tine dacă le vorbeai despre asta. George, un produs bun se vinde singur, nu are nevoie de marketing. Ba dimpotrivă, aș spune, omului i se pare dubios dacă insiști prea mult, intră la idei. Iar despre estetică, ce e aia? George, pe român nu-l interesează așa ceva, să știi asta de la mine, că sunt vechi în meserie, și să ții minte! Omu vrea să fie ieftin! Și pe om îl interesează doar apartamentul lui, ăla vrea să fie frumos, estetic, cum zici tu, nu holul, nu blocul, nu ce e în jur. Nimeni nu a plătit în plus pentru asta, și nu va plăti în veci.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cât despre transparență, tu ești naiv, George! Ce-l interesează pe om cine sunt eu, cine e arhitectul, cine sunt constructorii, structuriștii? Ce, o să stea cu mine în casă? De zeci de ani de când fac eu blocuri, unul nu a pus o astfel de întrebare. Uite, noi ne-am făcut un site mai acătării abia anul ăsta, dar numai ca să prezentăm apartamentele. Și chiar dacă aș pune acolo cine sunt eu, așa cum crezi tu, în naivitatea ta, nu ar citi nimeni…
Dar le-a pierit multora glasul când au văzut cât de scump vând One și cu ce viteză, și că destui clienți sunt dispuși să bage mâna adânc în buzunar pentru un hol al blocului mai înalt și cu candelabru, pentru câteva tablouri pe pereți, pentru o statuetă pe alee. Chiar dacă niște spații comune mai largi înseamnă 3mp mai puțin la apartamentul lui.
Și au început să-i imite și ei pe One, unul câte unul. De voie, de nevoie, la început mai timid, dar tendința e foarte clară acum pe piața imobiliară rezidențială. A Bucureștiului, cel puțin. Din ce în ce mai mulți dezvoltatori sună pe la agenții ca să-i întrebe cum se construiește un brand, își pun acum numele și chiar pozele pe site, spun ce proiecte au mai făcut și ce au de gând mai departe, dau detalii mai multe și mai clare. Ba, unii au început să încalce și tabuul suprem, și să pună și poze reale, pe lângă randări! Dacă vă puteți închipui așa ceva…
Nu știu cum a ajuns Petre Niculae la decizia cu Arqa, dar e un excelent studiu de caz. A construit mii și mii de apartamente până acum, dar dacă ai fi întrebat pe vreunul dintre cei care locuiesc în ele cine e Petre, ce a făcut și de ce a făcut așa, ar fi făcut ochii mari a mirare și a neștiință.
Cum-necum, au ajuns și ei în familia Niculae la concluzia că e timpul să facă lucrurile ca în secolul 21. Așa că au băgat și ei mâna adânc în buzunar, de data asta, și i-au luat pe cei de la Șerban și Musneci și pe unul dintre cei mai buni specialiști în marketing imobiliar de pe piață, pe Valentin Ilie, să le construiască un brand.
Și aceștia au făcut exact ce trebuia să facă, adică a basculat totul la 180 de grade! Dacă până acum nu găseai nicio informație despre ei, cu excepția câtorva articole de presă rătăcite ale unor ziariști băgăcioși, acum au pus totul la vedere pe site. Poza de familie, în special, mi se pare memorabilă…
Și da, acesta este punctul zero, ziua de naștere a unei dinastii. Nu știu cum i-au convins să o facă și să „dea totul din casă”, presupun că nu a fost ușor. Poate vor descrie într-o zi experiența lor cu familia Niculae, sunt sigur că va fi o adevărată lecție de rămas în manuale. Și amuzantă, nu în ultimul rând.
Brandul și site-ul Arqa sunt unele dintre cele mai bine concepute de pe piața imobiliară din România. Și nu doar cea rezidențială. Mai au multe de pus acolo, desigur, dar intenția și direcția sunt clare. Vrând-nevrând, și ceilalți mari dezvoltatori vor trebui să facă la fel, nu cred că există alternativă la asta. Le vom vedea în curând fețele, în sfârșit, vom vedea, cu numere și cu poze, ce au făcut până acum, cu cine sunt parteneri și cu cine construiesc, și orice ar vrea un cumpărător inteligent și responsabil cu familia și cu banii lui să știe.
George Butunoiu e un specialist în luxul imobiliar rezidențial, analist, consultant și jurnalist independent. Este creatorul și fondatorul Property INDEX, un sistem complex de evaluare și de ierarhizare a proprietăților imobiliare rezidențiale.