Surpriză de la ASF pentru șoferii răi: vor să le scadă prețul RCA!

Surpriză de la ASF pentru șoferii răi: vor să le scadă prețul RCA!
scris 13 mar 2017

Autoritatea de Supraveghere Financiară își propune să adopte mai multe măsuri menite să compenseze efectele ieșirii, cel târziu pe 19 mai, din perioada cu tarife plafonate la RCA. Pe lângă așteptata introducere a tarifului de referință, care va fi pur orientativ, și acțiunile de educare și informare a populației, Autoritatea propune și o măsură cu efecte directe care, dacă se va aplica, va constitui o noutate absolută în România. Este nevoie, însă, de o modificare substanțială a legislației, mai ales în ceea ce privește sistemul bonus-malus.

Pe un model consacrat în țări cu piețe mult mai dezvoltate, ca Belgia sau Austria, Autoritatea vrea să introducă un sistem care să permită clienților cu riscuri ridicate, refuzați de firmele de asigurare  să își cumpere polițe.

Urmărește-ne și pe Google News

Ideea în sine nu este chiar nouă, fiind vehiculată la un moment dat chiar de către președintele Mișu Negrițoiu, după cum a mai arătat Profit.ro.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Elementul de noutate îl constituie modalitatea efectivă prin care se va încerca preluarea clienților cu risc ridicat, inclusiv a celor considerați neasigurabili.

Dacă până acum în ASF domina curentul care susținea înființarea unui fond alimentat de asigurători și destinat special scopului mai sus menționat, de această dată se pare că a ieșit câștigătoare varianta împărțirii  clienților “răi” între firmele de asigurare.

EXCLUSIV City Insurance, cel mai mare vânzător de RCA, vândut în 3-6 luni. Pentru România au fost pregătite produse de asigurare consacrate în Germania CITEȘTE ȘI EXCLUSIV City Insurance, cel mai mare vânzător de RCA, vândut în 3-6 luni. Pentru România au fost pregătite produse de asigurare consacrate în Germania

“Analiza prevederilor legislative de pe alte piețe mature (ex. Austria, Belgia) indică abordări precum posibilitatea apelării la o asociație a asigurătorilor în situația în care tariful de primă depășește un anumit prag. În urma determinării de către această asociație a unui tarif aferent riscului ridicat, contractul de asigurare este repartizat pe baza unor criterii, care pot să țină cont de cota de piață, către o societate de asigurare membră a asociației. În România, acest proces ar putea fi gestionat de către BAAR“, transmite ASF, într-un comunicat.

Concret, explică pentru Profit.ro mai mulți specialiști, ASF se gândește la modelul austriac, care presupune ca acei clienți cu riscuri foarte mari (generate de un istoric de daună foarte încărcat) să fie repartizați, în funcție de criterii care încă nu au fost stabilite, către firmele de asigurare.

În primul rând  de noul instrument vor beneficia clienții care nu pot cumpăra o asigurare, fiind refuzați de asigurători din cauza riscului.  

În Austria, de repartizarea clienților, care se face în funcție de cota de piață, se ocupă organizația reprezentativă a asigurătorilor, care în respectiva țară are nu doar funcțiunile UNSAR din România (uniunea asigurătorilor), ci și pe cele așe BAAR (Biroul Carte Verde).

Legea RCA ar trebui schimbată semnificativ

Deocamdată, spun sursele noastre, deși discuțiile sunt avansate, ca principiu, nu sunt puse la punct detaliile tehnice cum ar fi criteriile în funcție de care vor primi asigurătorii clienții riscanți (funcție de cota de piață sau pur și simplu aleatoriu) sau definiția exacta a termenului de asigurat riscant (câte daune trebuie să aibă la active, ce tarif plătește pentru RCA, etc).

Mai mult, pentru ca ideea ASF- născută în Direcția Reglementare Autorizare și cizelată cu ajutorul Direcției Protecția Consumatorului și al Direcției Strategie și Stabilitate Financiară -  să poată fi pusă în practică este nevoie ca legislația RCA  să se modifice masiv.

Noi detalii despre taxarea mașinilor cu stickere: Impozit mai mare pentru mașini poluante CITEȘTE ȘI Noi detalii despre taxarea mașinilor cu stickere: Impozit mai mare pentru mașini poluante


Sistemul bonus-malus modificat recent în sensul limitării la doar 34% din primă a penalizărilor primite de clienții răi, ar trebui și el schimbat.

Dacă sistemul bonus-malus se modifică, atunci ar putea deveni posibilă și analiza comportamentului la volan al șoferului, în tandem cu istoricul mașinii. Paradoxal, deși acest lucru este permis de lege în acest moment și ar putea avantaja șoferii cu puține daune, actualul sistem bonus-malus nu permite aplicarea unei astfel de analize.

Pe 19 mai cel târziu, dacă Comisia Europeană nu decide altfel, expiră perioada cu tarife maxime plafonate pentru RCA. Așteptările, după 19 mai, sunt ca prețurile să crească.

Măsura detaliată mai sus este una menită să împiedice repetarea situației de după falimentele Astra și Carpatica, când tarifele au crescut și cu peste 200 la sută pentru anumite categorii de șoferi.

Pe lângă tratamentul special aplicat clienților riscanți, ASF mai amintește și de introducerea tarifului de referință ce urmează să fie calculat de un consultant independent angajat de ASF.

Acest tarif va reprezenta o primă tehnică, calculată pe fiecare categorie de autovehicul în parte, care poate fi folosită de firmele de asigurare pentru a stabili tarifele. ASF se așteaptă ca publicarea acestui tarif orientativ să determine firmele de asigurare să mențină prețurile în jurul lui, pentru a nu ieși din piață.

ASF mai amintește și de măsuri de educare a șoferilor. “Se va lucra la elaborarea unui ghid cu privire la prevenirea practicilor incorecte, neloiale, care să includă recomandări referitoare la conduita asigurătorilor sau intermediarilor în asigurări în relația cu consumatorii, precum și implementarea unor activități de informare publică și educație financiară axată pe rolul și utilitatea RCA”, transmite ASF.

viewscnt
Afla mai multe despre
asf
rca
fond rca