Aproape jumătate dintre pacienți nu se declară pe deplin mulțumiți de informațiile și explicațiile pe care le primesc de la medicii de familie privind starea lor de sănătate, iar 39% nu simt suficientă empatie din partea acestora. Problemele din sistem, indicate acum și într-o analiză de piață, vor fi discutate la Profit Health Forum, cel mai important eveniment în domeniu al anului, care va fi deschis de ministrul Sănătății, Sorina Pintea.
Conferința va fi organizată pe 28 martie, cu începere de la ora 09:00 la Hotel Crowne Plaza București și va fi transmisă în direct la Look TV.
Detalii legate de această conferință sunt disponibile AICI
Pacienții declară că există medici care știu “să asculte și să explice pe înțelesul tău”, dar există și “medici care s-au dezumanizat”, “țipă la pacienți”, iar cei mai mulți au devenit “un fel de funcționar care îți facilitează un bilet de trimitere”, indică un studiu efectuat de „Colegiul Pacienților” și „Asociația din grijă pentru Client”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Studiul arată totodată că doar 29% din medicii de famile au contactat pacienții pentru a-i invita la cabinet și mai puțin de jumătate au recomandat în ultimul an analizele uzuale în scop de prevenție.
“Prevenția ar trebui să fie activitatea cea mai importantă a medicilor de familie, însă cei mai mulți români își vizitează medicul de familie doar dacă au o afecțiune, pentru a obține o rețetă sau o trimitere. Prin metode de imunizare, screening, testări diverse, pot fi prevenite un număr mare de afecțiuni. Acest lucru ar conduce la eficientizarea costurilor din sistemul de sănătate, datorită reducerii consumului de medicamente și a reducerii costurilor de îngrijire a bolnavilor, fapt ce ar facilita redirecționarea de resurse spre altele prioritare din domeniu” consideră Cristian Sas, președinte al Colegiului Pacienților.
De asemenea, pacienții reclamă blocaje legate de accesul la consultul medicului de familie, din cauza numărului limitat de consultații pe zi, volumului mare de muncă birocratică, problemelor întâmpinate de implementarea cardurilor de sănătate, timpului crescut de așteptare pentru consiliere și tratare a problemelor minore, timpului insuficient alocat consultației propriu-zise. Prin urmare, și în sistemul medical timpul este una dintre principalele cauze de nemulțumire.
Doar 43% dintre pacienții intervievati se declară foarte mulțumiți de punctualitatea medicului. “Întodeauna întârzie o oră sau două, atunci când lucrează la cabinet. Aproape întodeauna este agitat, recalcitrant și nu are răbdare cu pacientul”, relatează, în cadrul studiului, unul dintre pacienți.
În pofida nemulțumirilor, 2 din 3 pacienți aleg să rămână fideli sau “captivi” medicului de familie. „Motivul pentru care suntem încă pacienții dânsei ține de birocrație și de faptul că nu pot schimba medicul de familie al copiilor mai devreme de 6 luni de la înscriere!” menționa alt pacient.
Foarte prezentă când vine vorba despre relațiile dintre medicii din spitale și pacienți, “șpaga” sau “mica atenție” nu face parte dintre problemele pe care le amintesc românii când vine vorba despre relația cu medicul de familie. Solicitarea de bani s-a întâlnit doar izolat și a fost pusă în contextul co-plății sau al salariilor mici “Nu este vina pacienților că primesc bani puțini de la CAS. Nu este corect să arunce presiunea asta pe noi. Să nu-mi mai ceară 30 de lei pentru o adeverință “apt pentru școală” pentru copil la fiecare început de an școlar. Să arate mai mult interes pentru pacientul asigurat care plătește taxe foarte mari la sănătate și nu beneficiază de niciun serviciu sau apelează la ei foarte rar.” își arăta nemulțumirea unul dintre cei intervievați.
Seriozitatea și punctualitatea, sinceritatea, empatia, profesionalismul și încrederea, faptul că poate comunica pe e-mail sau că poate fi sunat oricând, că are răbdare și este interesat de noutățile medicale au fost plusurile pe care pacienții le-au amintit când a venit vorba despre medicul de familie care îi îngrijește. Un plus a fost și pentru medicii care folosesc limbaj comun pe care îl pot înțelege toți pacienții, pentru cei care se concentrează pe prevenție sau cei care aleg tratamente homeopate.
Studiul privind relația dintre medicii de familie și pacienți a fost realizat de “Colegiul Pacienților” și “Asociația din Grijă pentru Client” în luna februarie 2018 pe un eșantion de 810 pacienți arondați la medicii de familie din București și mediul urban.
Problemele din sistem vor fi discutate la Profit Health Forum.
Este a doua ediție a Profit Health Forum, prima reuniune, organizată anul trecut, avându-i, de asemenea, ca participanți pe ministrul Sănătății, pe cei mai importanți factori de decizie din sistem și pe directorii celor mai mari companii din domeniu.
TEME DE DISCUȚIE
Sistemul sanitar românesc în 2018 Care sunt cele mai grave probleme în sănătate? Care sunt cele mai realiste soluții pentru rezolvarea lor? Cine primește mai mulți bani din aprile 2018? Cine mai puțin? Echipamente medicale de imagistică. Care este valoarea contractelor? Cum se traduce lipsa disciplinei financiare? Ce soluții de angajare au rezidenții fără loc?
Noul contract cadru intră în vigoare la 1 aprilie, cum schimbă în bine sistemul?
Unde se află asigurările private de sanatate? Legalitatea parteneriatului public –privat; O nouă lege a sănătății
Accesul pacienților la medicamente
Soarta medicamentelor oncologice, a imunoglobulinelor în 2018; Medicamente noi pe lista de compensate și gratuite; Vaccinuri și vaccinarea; Soarta medicamentelor ieftine; Producătorii continuă să restrângă piața medicamentelor în România; Sunt exporturile o alternativă pentru producătorii români? Rolul UNIFARM
Situația spitalelor
Lipsa personalului medical, medicamente, materiale sanitare Soluții pentru rezolvarea situațiilor grave, infecții nosocomiale sub raportate, igiena precară. Capacitatea României de a face față unei situații critice. Situația actuală. Soluții.