Principiul cererii și ofertei stă la baza înființării oricărei companii, însă nu de puține ori se întâmplă ca ideea inițială să nu aibă succesul dorit, adaptabilitatea la schimbare putând asigura supraviețuirea și, ulterior, dezvoltarea companiei într-un model de afacere.
Și pentru că industria tehnologică abundă de exemple de companii care au pornit la drum cu stângul, am ales câteva povești ale unor companii de renume care nu s-au lăsat descurajate de lipsa de entuziasm cu care au fost primite pe piață și au revenit în forță după ce și-au schimbat domeniul de activitate.
1. Nokia producea hârtie și cizme de cauciuc
Nokia este probabil cel mai relevant exemplu de afacere care s-a reinventat pe parcusul existenței sale, iar schimbările de activitate nu au fost puține la număr. Fondată în 1856, Nokia a produs, pe rând, hârtie, cizme de cauciuc, cabluri electrice și aparate electronice și electrocasnice, notează Washington Post.
Nokia a devenit un conglomerat industrial internațional în 1967, însă grupul nu a intrat pe piața telecomunicațiilor decât 20 de ani mai târziu, odată cu lansarea telefonului mobil Mobira Cityman. Modelul a fost poreclit “Gorba”, de la numele fostului lider al URSS Mihail Gorbaciov, care a fost fotografiat folosind un telefon Mobira în timpul unei vizite la Helsinki.
În 2014, Nokia a ieșit de pe piața telefoanelor mobile, odată cu vânzarea diviziei specializate către Microsoft pentru 5,44 miliarde de euro. Recent, grupul a anunțat că vrea să reia producția de telefoane începând cu ultimul trimestru al anului 2016, când Nokia va putea comercializa din nou dispozitive mobile sub nume propriu.
Grupul finlandez are peste 61.500 de angajați la nivel mondial și un venit anual de 12,7 miliarde de euro. La finele lunii iulie, Nokia avea o capitalizare de piață de 22,2 miliarde de euro.
2. YouTube oferea servicii matrimoniale
În prezent cel mai popular site de distribuție de conținut video, YouTube nu părea să aibă mulți sorți de izbândă când a fost lansat în februarie 2005 sub forma unui serviciu de video dating, mai ales că nici campania de marketing prin care fondatorii companiei ofereau 20 de dolari persoanelor de sex feminin din Los Angeles și Las Vegas pentru a se înscrie pe site și a posta videoclipuri nu a avut succesul scontat.
Numărul de utilizatori a început să crească vertiginos câteva luni mai târziu, când Jawed Karim, unul dintre cei trei fondatori ai YouTube, a urcat pe site un videoclip de doar 19 secunde filmat în timpul unei vizite la o grădină zoologică.
“Eu la grădina zoologică” (“Me at the Zoo”) a oferit utilizatorilor punctul de plecare pentru a încărca pe YouTube diverse clipuri amuzante. În noiembrie 2006, YouTube a fost cumpărat de Google în schimbul a 1,65 miliarde de dolari, o sumă uriașă la acea dată. Cu peste 15 milioane de vizitatori lunar, YouTube este cea mai populară platformă de conținut video și al treilea cel mai vizitat site la nivel global, după Facebook și Google.
3. Twitter a pornit ca un serviciu de podcasting denumit Odeo
Serviciul de microblogging a fost creat în 2005 în cadrul Odeo, un proiect fondat de Evan Williams, Biz Stone, Jack Dorsey și Noah Glass, cu ajutorul căruia cei patru programatori sperau să revoluționeze industria de podcasting.
Twitter, lansat inițial sub numele de twttr, a fost conceput ca un serviciu limitat prin care utilizatorii puteau trimite mesaje scurte (tweets) și își puteau actualiza statusul online. În prezent, rețeaua de socializare numără peste 300 de milioane de utilizatori.
4. Instagram a fost inițial o aplicație greoaie de mobil denumită Burbn pe care nu o folosea aproape nimeni
Serviciul online de partajare de fotografii și videoclipuri s-a născut dintr-o idee a lui Kevin Systrom, un antreprenor american care a creat o aplicație de mobil în HTML5 denumită Burbn ce îmbina funcții de check-in cu elemente de software din celebrul joc Mafia Wars. Datorită funcționalității greoaie, proiectul nu a câștigat foarte mulți adepți în forma inițială.
Momentul de cotitură a venit după ce Systrom, împreună cu programatorul Michael Krieger, au decis să păstreze din aplicație doar funcțiile de foto sharing, comentarii și aprecieri și au redenumit proiectul Instagram, o combinație dintre cuvintele instant și telegramă.
Succesul nu a întârziat să apară: în doar câteva ore de la lansare, Instagram a câștigat mai mulți utilizatori decât Burbn în 12 luni. “Am trecut de la o mână de utilizatori la cea mai mare aplicație de fotografie pe mobil în câteva ore”, a declarat Systrom.
Instagram s-a dezvoltat rapid. De la lansare, în octombrie 2010, și până la momentul achiziționării de către Facebook în aprilie 2012, serviciul număra peste 30 de milioane de utilizatori, pentru ca trei luni mai târziu cifra să atingă 80 de milioane de utilizatori. La finele anului trecut, Instagram avea 300 de milioane de utilizatori, care distribuie peste 70 de milioane de fotografii și clipuri zilnic.
5. Flickr a început ca un joc online
Serviciul de partajare de fotografii dezvoltat de Ludicorp a început ca un joc online multiplayer denumit Game Neverending, care permitea utilizatorilor să interacționeze în timp real și chiar să distribuie fotografii.
Popularitatea de care s-a bucurat aplicația de partajare a fotografiilor a stat la baza deciziei Ludicorp de a renunța la jocul multiplayer și a se concentra pe domeniul fotografiei online. Astfel s-a născut Flickr, serviciu care a fost cumpărat de Yahoo! în 2005. Valoarea tranzacției nu a fost dezvăluită, însă potrivit informațiilor din media, fondatorii Flickr ar fi încasat 35 de milioane de dolari.
În prezent, Flickr are 92 milioane de utilizatori și găzduiește peste 10 miliarde de fotografii.
6. Nintendo vindea cărți de joc și închiria camere de hotel pentru cupluri
Fondată în anul 1889 de Fusajiro Yamauchi, Nintendo producea inițial cărți de joc pentru piața din Japonia. De-a lungul anilor, Nintendo a cochetat cu mai multe domenii de activitate, oferind chiar și servicii hoteliere pentru cupluri.
În 1977, compania a lansat prima sa consolă de jocuri video pentru televiziune, iar bine-cunoscutul joc Super Mario Bros. a fost lansat în 1985.
De la lansare și până în prezent, Super Mario Bros. a fost comercializat în peste 40,2 milioane de exemplare, fiind unul dintre cele mai bine vândute jocuri din lume.