În Săptămâna Patimilor, când se întorc din străinătate românii plecați la muncă, cel mai mult pătimesc mașinile firmelor de închirieri. Pleacă de pe aeroporturi doldora de cadouri și se întorc după Paște cu portbagajele gemând sub povara oalelor cu sarmale, ouă roșii și drob. Firmele de rent a car își majorează în această săptămână afacerile, unele chiar și de două sau trei ori, sprinjindu-se în primul rând pe românii întorși din străinătate, în special moldoveni, dar și turiștii străini, în principal israelieni.
Prin 2007-2008, înainte de criză, când economia creștea în ritmul nebun în care s-a căsătorit și divorțat cel care a simțit-o cum "duduie", românii care se întorceau din străinătate de sărbători voiau să le arate vecinilor că și în țările unde muncesc lucrurile merg ceas. Se duceau la firmele de rent-a-car și plecau de acolo ambalând mașini de lux, în portbagajele cărora încărcau, la întoarcere, cozonaci, ouă roșii, oale cu sarmale și drob. În ultimii ani, însă, când în străinătate nu mai duduie decât exploziile provocate de teroriști, iar în România e liniște pe toate planurile, firmele care închiriază mașini au observat că românii care se întorc acasă în vacanțe se cam uită la preț atunci când aleg o mașină.
"În 2007-2008 ne cereau mașini de lux, pentru că voiau să-i vadă vecinii", spune Marius Ștefan, directorul general al Autonom Rent a Car, cea mai mare firmă de profil din țară, cu 1.700 de mașini. Între timp, adaugă el, s-au reașezat lucrurile în piață și acum oamenii se uită foarte mult la catacteristicile tehnice ale mașinii, și nu atât la motor, cât la spațiu; caută o mașină în care să le intre toate bagajele și nu-i mai interesează modelul și marca. Reveniți cu picioarele pe pâmânt, românii întorși din străinătate preferă acum Dacia Logan ori Renault Clio, Opel Corsa și Skoda Rapid.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Directorul Autonom a constatat că în Săptămâna Mare vânzările sar cu 75% față de cele dintr-o săptămână obișnuită, iar motorul creșterii sunt românii reîntorși acasă de la muncă, în special din Spania, Italia, Anglia și Germania. Marea majoritate sunt din zona Moldovei, explică Ștefan, pentru că e regiunea cea mai săracă din țară și de acolo au plecat cei mai mulți. "Vin cu chestii din afară și pleacă cu pască, cozonaci... Cineva și-a uitat odată oala cu sarmale și ne-a rugat să i-o trimitem prin curier în Valencia", povestește directorul firmei de închirieri auto. Când a înțeles că operațiunea durează, costă destul de mult și între timp sarmalele riscă să se strice, omul a renunțat.
Oricât ar fi sarmalele românești de gustoase, perioada de vârf a acestui business nu e nici în Săptămâna Mare și nici de Crăciun sau Revelion, ci vara. Cei mai mulți români se întorc din străinătate în ultima săptămână din iulie și primele două săptămâni din august. "Dacă luăm toate cele 6.500 de mașini de la firmele de rent a car din toată țara, nu sunt suficiente ca să acoperim acest vârf. Acum, de Paște, gradul de ocupare se va duce la 85-90% pentru întreaga piață", explică șeful Autonom.
Ca de fiecare dată când cererea e mare, prețurile cresc și în această perioadă, ajungând să urce cu 20-50% față de săptămâna dinainte, de exemplu. Unii dintre clienți au învățat, însă, că dacă rezervă mașina cu câteva luni mai devreme, ajung să plătescă închirierea la jumătate de preț. O zi de închiriere costă, în medie, 30-40 de euro pentru o mașină, dar poate urca și la 150 de euro, în cazul bolizilor de lux.
Pentru firmele mai mici, creșterea în săptămâna Paștelui poate fi mult mai mare, ajungând ca vânzările să se tripleze, așa cum se întâmplă în cazul Emerald Automobile. Alexandru Caragață, directorul firmei, a observat la rândul lui că boom-ul de vânzări e susținut de românii care se întorc din străinătate și că majoritatea lor se duc în nord-estul țării. "Cei mai mulți iau mașina de la Otopeni, o parchează în curte, acolo unde au de mers, rămân 3-5 zile, mănâncă miel, beau țuică și o aduc înapoi la aeroport. Nu prea o folosesc", afirmă Caragață.
Paul Albu, directorul reprezentanței de pe aeroportul Otopeni a Hertz Rent a Car a constatat că în Săptămâna Mare vânzările se măresc cu 40%. În cazul Hertz, creșterea e suportată de străinii care vin să viziteze România. Foarte mulți, spune el, vin din Israel, după care urmează cei din Italia, Spania, Germania și Anglia. Aproape toți se duc pe Valea Prahovei. Albu a observat o creștere față de alți ani, datorată probabil și numărului mai mare de avioane, în special low cost, care aterizează pe Otopeni.
Afacerile Klass Wagen Rent a Car cresc în Săptămâna Paștelui cu până la 30%, susținute de românii din străinătate, dar și de turiștii străini. Cele mai solicitate mașini sunt pentru aeroporturile din București și Iași. Străinii merg în special pe Valea Prahovei, iar cei mai mulți dintre ei vin din Israel. "Se închiriază între 4 și 7 zile pentru Paște și se plătesc între 25 și 40 de euro pe zi", afirmă Norbert Sabou, director operațional la Klass.
Pentru grupul Europcar, cu divizia de rent a car low cost InterRent, vânzările sunt duble în perioada Paștelui. "Vin românii acasă de sărbători. Vin din Italia și Spania și aleg cele mai ieftine variante de mașini", spune Mădălina Petre, director de vânzări la Europcar.
Acum, când economia nu mai "duduie", oamenii și-au schimbat și ei comportamentul. Dacă pe vremuri, cei care nu-și permiteau o mașină de fițe rugau rudele să vină și să-i ia de la aeroport, acum tot mai mulți au început să se familiarizeze cu ideea închirierii. Înainte nu aveau carduri pe care să le fie blocate garanțiile și multă vreme au fost obișnuiți să lase cash. "Acum au toți carduri și știu să întrebe de asigurări, de ce e inclus în preț, și caută mai multe oferte și știu mai mult de la an la an", spune Marius Ștefan de la Autonom. Oamenii, adaugă el, s-au obișnuit cu străinătatea, unde închirierea mașinilor este un fenomen normal și foarte des întâlnit.
Românii se întorc acasă de sărbători și vor ca lucrurile să meargă strună, ca "afară", unde toate sunt mai bine puse la punct. Doar sarmale ca aici nu găsesc nicăieri în lume.