Ministerele Educației, Transporturilor, Comunicațiilor, Fondurilor Europene, Economiei, Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Finanțelor, Agriculturii și și Sănătății au cheltuit peste 110,2 milioane de lei (circa 25 de milioane de euro) pentru produse/licențe software care au fost instalate, dar nu și utilizate, sau în cazul cărora au fost descoperite probleme în exploatare sau defecțiuni.
Unele dintre produsele/licențele software au fost achitate deși erau incompatibile cu sistemele de operare existente.
Achizițiile au fost efectuate în intervalul ianuarie 2011-31 iulie 2016 și identificate acum de către inspectorii Guvernului.
Suma totală a achizițiilor de produse IT se cifrează la 3,7 miliarde de lei, pentru mai mult de 10.000 de contracte/comenzi, dintre care o parte nu sunt astăzi utilizate.
Din totalul acestor peste 10.000 de contracte (reprezentând toate contractele încheiate în intervalul analizat de către autorități), cele mai mari sume, cu încasări cumulate, pe fiecare societate, de peste 25 de milioane de lei (cu TVA), au fost primite de Siveco Romania (377,8 milioane lei pentru 90 de contracte/comenzi cu 22 de autorități contractante ale statului), grupul Teamnet (deținut de Sebastian Ghiță până în 2012, cu 261,7 milioane lei/27 contracte/19 autorități contractante), UTI GRUP (108,1 milioane lei/313 contracte/46 autorități contractante), Bion Advanced Support Team (102,2 milioane lei/13 contracte/11 autorități contractante), Romsys (97,7 milioane lei/92 contracte/27 autorități contractante), Telekom Romania Communications (96,8 milioane lei/13 contracte/7 autorități contractante), Net Brinel (64 milioane lei/179 contracte/50 autorități contractante), Quality Business Solutions (59 milioane lei/7 contracte/3 autorități contractante). Pe listă, la poziția a 14-a, apare și Asesoft International, cu 25,1 milioane lei/6 contracte/4 autorități contractante. Acestea sunt companii care au încheiat contracte cu statul pentru licențe IT.
În ceea ce privește produsele/licențele software achitate și instalate, dar neutilizate (reprezentând o parte din cele 10.000 de contracte), inspectorii arată, defalcat, că Ministerul Educației a încheiat cu Arwen Professional Services S.A. (fosta The Red Point S.A.) un contract pe 4 ani finanțat și din fonduri europene, pentru "Calitate, inovare, comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor din învățământul superior", de peste 3 milioane de lei, aplicația nefiind însă transferată la minister.
CITEȘTE ȘI Anchetă la ASF: A picat sistemul IT. Nu este exclusă o acțiune deliberată. Reacția lui Negrițoiu: Transferăm datele de pe sistemele "varză" ale fostelor AutoritățiAstfel, de exemplu, Ministerul Transporturilor a încheiat cu UTI GRUP un contract pe 5 luni pentru achiziția de servicii de dezvoltare, implementare, formare profesională, mentenanță și suport tehni pentru Sistemul Național de E-Guvernare la nivelul Aviației Civile, de 3,5 milioane de lei, care, din cauza nepunerii în practică de către Direcția Comunicare, Relația cu Sindicatele, Patronatele și Organizațiile Neguvernamentale a atribuțiilor specifice de administrare a infrastructurii IT&C, nu pot fi utilizate. Aplicația este nefuncțională din cauza neimplicării membrilor echipei de administrare în remedierea erorilor raportate în ceea ce privește expirarea certificatelor digitale necesare autentificării utilizatorilor în sistem, cât și funcționării anumitor componente cum ar fi servere web ce deservesc SIAC sau canalele securizate tip VPN prin care se asigură colectarea fluxurilor de date din sistem.
Tarom a încheiat cu CCA GROUP un contract de dezvoltare si testare a interfaței SkyLink LAMS conectare sisteme PSS RO/SITA, de 131. 559 lei, cu TVA, care nu poate fi derulat ca urmare a demisiilor în lanț ale Coordonatorului și Șefului Serviciului IT&C.
Ministerul Fondurilor Europene a încheiat un contract cu Teamnet, în asociere cu Asesoft și Archidata, pentru un sistem informatic integrat de management, de 21 milioane de lei, sistem nu a fost folosit.
Transelectrica a încheiat un contract de 269.000 lei cu Avantera pentru o licență de utilizare a aplicației informatice de modelare organizatorică, dar produsele software achiziționate nu au fost instalate pe niciun dispozitiv, deoarece nu au corespuns cerințelor/nevoilor unității.
Toate neregulile sunt prezentate AICI.
Având în vedere ce au descoperit, inspectorii au propus Guvernului să continue verificările pe parcursul următorului an, dar și să fie înființată o structură specializată de control și management la nivel central, precum și la nivelul fiecărui minister, cu atribuții în monitorizarea achizițiilor, respectiv în implementarea și utilizarea produselor software de către toate structurile administrației publice.
Față de concluziile inspectorilor, Siveco Romania a transmis că poziția companiei în topul furnizorilor de soluții software pentru sectorul guvernamental, în România, dar și în alte țări din lume, este un diferențiator pozitiv pentru Siveco, atât din perspectiva competitivității la nivel european, cât și a experienței în derularea cu succes a unor proiecte complexe cu impact la nivel național, arătând că, până în prezent, Siveco România este singura firmă românească de software care furnizează servicii informatice direct către organisme ale Comisiei Europene.
"Sinteza notei de informare a Corpului de Control relevă faptul ca Siveco România nu se află în nici una dintre situațiile de neconformitate referitoare la: Produse/licențe software achitate, instalate, dar neutilizate; Produse/licențe software achitate, neimplementate/neutilizate; Produse/licențe software achitate, dar incompatibile cu sistemele de operare existente. Toate soluțiile implementate de către echipa Siveco sunt funcționale. În sinteza raportului, Siveco România este menționată într-o singură situație cu dificultăți în exploatarea softului – cea de la Inspectoratul de Stat în Construcții. În acest proiect, cota noastră de participare este de 3.8%. Componenta livrată de noi a fost recepționată cu bine. Cota de piață de 12% a Siveco, relevată de materialul Corpului de Control, nu denotă o situație de concentrare a pieței, fiind sub cotele de piață deținute de liderii ICT în diverse instituții publice", arată compania.
De asemenea, reprezentanții companiei mai transmit că, în ultimul an (dar nu numai), specialiștii lor, experți cu o carte de vizită competitivă la nivel internațional, au fost sistematic solicitați să dea o mână de ajutor în situații critice pentru proiecte strategice.
"Proiectele publice de dimensiune națională pot fi considerate de «misiune critică» deoarece au importante consecințe sociale și economice. Am fost întotdeauna conștienți de această uriașă responsabilitate și de aceea am răspuns întotdeauna prompt, în limita competențelor și a resurselor, tuturor solicitărilor din proiectele de acest fel", mai transmit aceștia.