Atât turiștii, cât și agențiile de turism care fac diverse parteneriate cu alte companii din domeniu, ar trebui să fie atente la solvabilitatea acestora și să se asigure că activul net contabil este întotdeauna pozitiv, spune Lucia Morariu, președintele Eximtur, una dintre cele mai importante companii de turism din România. Ea crede că toate firmele ar trebui să își verifice partenerii din punct de vedere al bonității financiare.
"Toată lumea", spune Lucia Morariu, trebuie să fie atentă la solvabilitatea unei agenții de turism, care se calculează pe baza indicatorilor financiari publicați pe site-ul Ministerului Finanțelor. O solvabilitate peste 1,8 este bună, iar una peste 2, foarte bună, adaugă ea, precizând că solvabilitatea sub 1 arată că firma are probleme financiare mari. "Există o formulă de calcul pe site-ul ministerului. În plus, activul net contabil trebuie să fie întotdeauna pozitiv, pentru că dacă acest indicator este negativ, înseamnă că firma respectivă, dacă își încasează toți banii și își vinde toate bunurile, tot nu-și poate acoperi toate datoriile. Eu, când vreau să dau credit comercial unei firme, analizez acești indicatori. Toate firmele ar trebui să-și verifice partenerii din punct de vedere al bonității financiare", a afirmat ea.
Lucia Morariu crede că se va face ordine în turism doar atunci când statul va controla agențiile și le va menține în viață pe cele care își plătesc corect toate taxele și impozitele, inclusiv pe cele pe salarii.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Chiar dacă acest an a fost unul greu pentru turism - insolvențele Mareea și Genius Travel, atentatele teroriste din Europa, multe agenții mari de turism au avut creșteri, susținute în primul rând de cererea crescută pentru vacanțele interne. Anul acesta, explică Morariu, a crescut tot turismul intern, nu doar cel de litoral, atât datorită contextului extern, dar și pentru că a fost an electoral. Când e an electoral, cei cu venituri medii și peste medii stau mai mult acasă și își fac vacanțele în țară, iar turismul are creșteri, doar din acest motiv, de până la 5%, afirmă șefa Eximtur.
Ea spune că în ultimii ani turiștii au devenit din ce în ce mai pretențioși și se informează mai mult înainte de a cumpăra un sejur. Din totalul ce care cumpără vacanțe dintr-o agenție, în jur de 30% se informează despre destinație mai întâi pe internet. În urmă cu cinci ani, nici măcar 5% nu își căutau informațiile online. O treime dintre vacanțele Eximtur către persoane fizice se rezervă online, iar procentul este în creștere de la an la an, după cum spune Lucia Morariu. Chiar dacă unii dintre ei plătesc cash în agenție, rezervarea și-au făcut-o online.
Eximtur estimează pentru acest an un volum de vânzări de 45 de milioane de euro, cu peste 10% mai mult decât anul trecut.