Inspectorii Guvernului au mers la Tarom în control. Compania și-a amânat planul de cumpărare a două aeronave noi, din cauza pierderilor mari

Inspectorii Guvernului au mers la Tarom în control. Compania și-a amânat planul de cumpărare a două aeronave noi, din cauza pierderilor mari
Thomas Dincă
Thomas Dincă
scris 23 sep 2016

Inspectorii Guvernului au mers la Tarom pentru a verifica atât procedura de numire a persoanelor care au ocupat sau ocupă funcții de conducere și modul în care membrii consiliului de administrație și conducerea executivă a companiei și-au îndeplinit atribuțiile legale, dar și atribuirea contractelor, modalitatea de angajare/promovare a salariaților, scopul și utilitatea deplasărilor în străinătate ale personalului.

Inspectorii au verificat și procedura de stabilire și acordare a remunerațiilor lunare/anuale, precum și a altor avantaje membrilor consiliului de administrație și conducerii executive, respectarea dispozițiilor legale cu privire la constituirea și realizarea veniturilor, precum și la angajarea și efectuarea cheltuielilor, disfuncționalitățile înregistrate în activitatea de transport aerian al pasagerilor.

Urmărește-ne și pe Google News

În această săptămână, Tarom a anunțat că își amână planul de cumpărare a două aeronave noi, care să înlocuiască cele mai vechi aparate din portofoliu, respectiv cele două Airbus A310 achiziționate în 1992, după ce pentru primul semestru al acestui an a raportat pierderi de 28,6 milioane lei (peste 6 milioane euro), de opt ori mai mari față de nivelul prevăzut în bugetul de venituri si cheltuieli.

EXCLUSIV Planul Guvernului pentru restructurarea CFR Marfă înaintea privatizării: Ore suplimentare tăiate și executarea datornicilor CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Planul Guvernului pentru restructurarea CFR Marfă înaintea privatizării: Ore suplimentare tăiate și executarea datornicilor

Anunțul fusese pregătit încă din august, când Tarom a transmis că și-a înjumătățit pierderile de la 50 milioane lei în primul trimestru al anului la 28,6 milioane lei în T2 2016 după schimbarea fostei conduceri a companiei, pentru prestația managerială defectuoasă a acesteia, și că rezultatul foarte slab din primele trei luni, despre care Profit.ro a relatat aici, se datorează și unor probleme tehnice, care au dus la anularea sau întârzierea unor curse, generând penalități neprevăzute de plată și reducerea veniturilor.

După cum Profit.ro a relatat recent, în luna iunie, compania Tarom a decis să angajeze un expert independent care să o ajute să selecteze un nou director general, în postul rămas vacant după ce belgianul Christian Heinzmann a fost demis și acuzat de obținerea de rezultate slabe. Tarom a stabilit și cuantumul indemnizației fixe pentru viitorul șef al operatorului aerian: aproximativ 5.200 euro net pe lună, circa jumătate din cât primea Heinzmann.

Procedura de selecție a fost inițiată după ce belgianul Christian Heinzmann a fost revocat de la conducere la presiunea Ministerului Transporturilor. Ministerul l-a acuzat pe Heinzmann, printre altele, de lipsă de interes și de responsabilitate, una dintre principalele deficiențe indicate fiind nerealizarea indicatorilor prevăzuți în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pentru anii 2014 și 2015. Mai exact, anul trecut, Tarom a înregistrat pierderi de 41 de milioane de lei, deși bugetul prevedea un nivel mult mai redus, de doar 8 milioane de lei.

Anterior, Tarom a înregistrat pierderi în fiecare din anii intervalului 2009-2014, valoarea cumulată a acestora, în perioada menționată, ridicându-se la peste 1,3 miliarde lei, potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice. În 2014, pierderile Tarom au fost de 110,1 milioane lei.

FOTO Aeroportul Băneasa va trebui restaurat și la interior, cum a fost în anii ‘50 CITEȘTE ȘI FOTO Aeroportul Băneasa va trebui restaurat și la interior, cum a fost în anii ‘50

Conform documentului prezentat de Profit.ro, viitorul manager-șef va fi obligat să aducă Tarom pe profitabilitate din operare, să elaboreze un plan de modernizare a flotei, începând cu 1 ianuarie 2017, corelat cu banii existenți și cu normele UE privind ajutorul de stat, precum și să reorganizeze structural compania, prin introducerea unui sistem eficient de management în fiecare departament.

Christian Edouard Heinzmann a fost directorul general executiv al Tarom începând cu 19 noiembrie 2012, fiind plătit lunar cu 10.000 de euro. În locul acestuia a fost instalat recent Dan Iulius Plaveti, fost președinte al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei în perioada 2010-2012.

Ministerul Transporturilor deține peste 97% din acțiunile Tarom. Alți acționari sunt Aeroporturi București SA (1,48%), ROMATSA (1,26%) și SIF Muntenia (0,09%).

viewscnt
Afla mai multe despre
tarom
control
inspectori
pierderi