Hotelierii de la mare au găsit o soluție pe care o propun Guvernului ca să-și poată păstra angajații sezonieri în fiecare an. Vor să-i transforme în angajați permanenți și sunt dispuși să-i plătească tot anul, chiar și în lunile în care n-au ce le da de lucru, cu condiția ca statul să-i scutească de taxele pe salariile acestora în extrasezon.
Nu există turist care să fi mers vara la mare și să nu se fi lovit de neglijența unui chelner, de ciorba prea rece și de șnițelul prea uscat. Bucătarii, ospătarii, chelnerii și cameristele de la mare știu că postul lor de muncă e temporar și că vara următoare vor lucra, poate, în alt loc, și mai știu că proprietarii hotelurilor nu găsesc angajați așa ușor și le iartă "micile" imperfecțiuni, pentru că n-au încotro. Știind aceste lucruri și, în plus, neavând de multe ori o pregătire în domeniu, sezonierii sunt cei care coboară nivelul serviciilor de pe litoral la nivelul la care vacanța de vară la mare este în fruntea topului reclamațiilor pe care le fac an de an turiștii la "Protecția Consumatorului".
Hotelierii spun că nu doar la mare, ci în întreaga țară e o mare problemă cu forța de muncă din turism. De mulți ani cei care au o oarecare pregătire pleacă să lucreze în străinătate, pe bani mai mulți decât în România, fie în hotelurile și restaurantele de acolo, fie pe vasele de croazieră. Pe litoral, problema este de două ori mai gravă: pentru că funcționează maximum o jumătate de an, hotelurile și restaurantele sunt nevoite să angajeze sezonieri pe care îi pierd în toamnă și nu-i mai pot recupera în primăvara anului următor. Sezonierul intră în șomaj la sfârșitul lui septembrie, când se încheie vacanțele la mare, iar în mai este foarte posibil să nu se mai întoarcă la același hotel sau să fi plecat între timp din țară.
Hotelierii de la mare, loviți an de an de această situație, au ajuns să prefere, ca să poată păstra sezonierii, să-i angajeze permanent și să le plăteaască salariul și în extrasezon. "Dar, din moment ce eu, ca hotelier, în acea perioadă de extrasezon nu am încasări, iar angajatul mai vine la serviciu doar din când în când, ca să nu-l pierd, ar trebui să nu plătesc taxe pe salariul lui. Cerem Guvernului ca firmele care transformă angajații din sezonieri în permanenți să fie scutiți de taxe în extrasezon pentru acești lucrători", a declarat pentru Profit.ro Dragoș Răducan, prim-vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
CITEȘTE ȘI ANT caută în Republica Moldova personal care să lucreze la vară în hotelurile și restaurantele din stațiunile româneștiStatul câștigă foarte mult, cred hotelierii, nemaiavând povara fiscală a șomajului. Răducan nu se așteaptă, însă, ca propunerea să fie adoptată prea curând, pentru că statul preferă să piardă cu două mâini decât să câștige cu una.
Din calculele FPTR, pe litoral lucrează în fiecare vară peste 30.000 de sezonieri, în hoteluri, restaurante, terase, baruri și cluburi. Sunt mult mai puțini decât este necesarul, pentru că la capacitatea de cazare a litoralului și la numărul de baruri și restaurante, ar fi nevoie de minimum 50.000 de sezonieri, spun reprezentanții federației. Hotelurile de pe litoral au fosr câțiva angajați permanenți, un director și un contabil, iar barurile și restaurantele la fel. În total, "permanenții" de pe litoral nu sunt mai mulți de 5.000.
De la hotel la hotel, în anul următor rămân între 10 și 50% dintre angajații sezonieri din vara trecută. Cel mai greu, spun angajatorii de la mare, găsesc cameriste și ospătari. "Ne-am dori să aducem personal din Filipine, Thailanda sau Pakistan, unde există o tradiție în servicii, dar conjunctura politică internațională e nefavorabilă importului de forță de muncă. Te acuză oricând că <<de ce îmi aduci de acolo, dacă sunt teroriști>>?", spune Răducan.
Hotelierii plănuiesc să aducă personal din Republica Moldova. Fiind vorbitori nativi de rusă, moldovenii erau angajați în Turcia, pentru grupurile de ruși. Acum, nemaifiind atât de mulți turiști ruși, o parte dintre angajații moldoveni de acolo nu mai au de lucru. "Sperăm să luam ceva din ei, dar și aceștia sunt obișnuiți cu bani mulți și nu sunt foarte bine pregătiți", adaugă oficialul federației.
Dar cea mai bună soluție, spune el, este ca hotelurile și restaurantele să-i păstreze pe sezonieri pentru tot anul și, deveniți angajați permanenți, să-i școlarizeze. Dar Răducan n-are mare încredere în logica Guvernului: "Statul va câștiga prin ridicarea poverii fiscale a ajutorului de șomaj. Dar mentalitatea Ministerul Finanțelor e că tot ce mișcă trebuie impozitat și nu contează că, dacă faci niște calcule, pierzi mai mult uneori".