Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că se fac demersuri pentru ca între Timișoara și Belgrad să fie într-adevăr o autostradă, și nu un drum expres ori o șosea de mare viteză, așa cum a găsit în realitate traseul în documentele de la Ministerul Transporturilor. Potrivit lui Grindeanu, acest proiect se află în Masterplanul de transporturi pentru România, aprobat de Comisia Europeană, și urmează ca în primăvară să se semneze un acord bilateral cu partea sârbă.
După ce, în urmă cu câteva zile, Sorin Grindeanu a primit vizita ambasadorului Serbiei în România, vineri la Moravița s-a desfășurat o întâlnire a grupului româno-sârb care a luat în discuție costruirea autostrăzii Timișoara-Moravița.
"Azi (vineri, n.r.) a fost o întâlnire a grupului româno-sârb la Moravița. Vă spuneam că există câteva puncte care trebuie să fie depășite, astfel încât acest proiect să intre pe făgașul normal, să putem face licitația pentru execuție. S-au depășit majoritatea punctelor care erau cu semnul întrebării. În următoarele două săptămâni să se finalizeze acordul bilateral între România și Serbia, astfel încât în cadrul vizitei pe care o voi avea la sfârșit de martie – începutul lunii aprilie, la Belgrad, să semnez cu omologul sârb acordul bilateral”, a anunțat Sorin Grindeanu, într-o conferință de presă care a avut loc la Timișoara, arată news.ro.
Ministrul Transporturilor a dat explicații legate de semnarea acestui document cu partea sârbă.
"Vă spun ce am găsit și ce se va întâmpla cu semnarea acestui acord. Nu mai vorbesc de traseu, care trecea prin casele oamenilor, și toate discuțiile din urmă cu ceva vreme. Profilul era de drum expres până la Voiteni. De la Voiteni la Moravița drum de mare viteză, dar cu profil de o bandă pe sens. Acest tronson e prins în Masterplanul de transporturi pentru România, aprobat de Comisia Europeană. Prima fază a fost de schimbare la drum expres. În documente figurează ca drum expres până la Voiteni, două benzi pe sens. Odată cu semnarea acordului cu partea sârbă, sunt sigur că profilul va fi de autostradă. Profilul a fost așa: până la Voiteni drum expres cu două benzi de la Voiteni, drum de mare viteză cu o bandă pe sens, așa am găsit proiectul. Odată cu semnarea acestui acord, cred că inclusiv acest punct care ține de acest coeficient de trafic va fi înlăturat, astfel că profilul va fi de autostradă. De aia e important acest acord”, a explicat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Cu traseul stabilit, din 11 variante care s-au aflat în lucru, Autostrada A9 Timișoara – Moravița este încă în faza realizării studiului de fezabilitate.
CNAIR și Ministerul Transporturilor au semnat încă din august 2019 contractul de finanțare pentru proiectul „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru obiectivul Autostrada Timișoara-Moravița”, pentru a obține fondurile nerambursabile alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 1.
Valoarea totală a proiectului pentru studiul de fezabilitate este de 14.693.042,97 lei și va fi finanțat prin POIM 2014-2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul de Coeziune-10.544.270,83 lei, 15% contribuția proprie – 1.860.753,67 lei, restul de 2.288.018,47 lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
La licitația lansată în martie 2019 s-au înscris două asocieri care voiau să realizeze Studiul de Fezabilitate al Autostrăzii Timișoara – Moravița, care ar urma să lege România de Serbia, acesta fiind primul pas concret pe care autoritățile de la București l-au făcut pentru realizarea unei conexiuni de mare viteză cu țara vecină.
Licitația a fost câștigată de asocierea Search Corporation SRL – Egis România SA.
Durata contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate este de 32 de luni.
Viitoarea autostradă ar urma să lege Timișoara de Moravița și mai apoi de Pancevo și să asigure conexiunea rapidă cu capitala Serbiei, Belgrad, de la Pancevo până la Belgrad fiind drum cu două benzi de circulație pe sens, cu regim de autostradă.