Comisia Europeană a impus Google o amendă de 1,49 miliarde de euro din cauză că a încălcat regulile europene antitrust. Gigantul din internet a abuzat de poziția sa dominantă pe piața publicității prin motoare de căutare, relevă rezultatele unei anchete desfășurate de Executvul de la Bruxelles.
“Comisia a amendat Google cu 1,49 miliarde de euro pentru utilizarea abuzivă ilegală a poziției sale dominante pe piața serviciilor de intermediere în materie de anunțuri publicitare asociate cu căutările online. Google și-a consolidat poziția dominantă în materie de anunțuri publicitare asociate cu căutările online și s-a protejat împotriva presiunii concurențiale prin impunerea unor restricții contractuale anticoncurențiale pe siturile internet ale terților. Acest lucru este ilegal din punctul de vedere al normelor antitrust ale Uniunii Europene. Comportamentul abuziv a durat peste 10 ani și a împiedicat alte societăți să concureze pe baza meritelor și să inoveze. În același timp, acest comportament a împiedicat consumatorii să se bucure de avantajele concurenței”, a declarat Margrethe Vestager, comisarul responsabil cu politica în domeniul concurenței.
Sancțiunea a fost dictată la mai puțin de un an după ce UE a impus o amendă record de 4,34 miliarde de euro împotriva Google pentru practici anticoncurențiale legate de utilizarea sistemului de operare Android în vederea blocării accesului companiilor concurente.
CITEȘTE ȘI UiPath, unicornul fondat de români, se pregătește să devină cel mai valoros startup în domeniul inteligenței artificiale din lume O altă amendă, de 2,4 miliarde de euro, a fost impusă Google în 2017, pentru că nu a oferit un acces echitabil în rezultele motorului de căutare pentru site-urile de comparare a cumpărăturilor.
Google plasează anunțuri publicitare direct pe site-ul motorului său de căutare, dar și pe site-urile părților terțe cu ajutorul platformei “AdSense for Search” (intermedierea publicității prin motoare de căutare), ca intermediar. Potrivit Comisiei, Google a impus o serie de clauze restrictive în contractele cu website-urile terților, ceea ce i-a împiedicat pe rivalii Google să afișeze pe paginile respective anunțuri publicitare proprii asociate cu rezultatele căutărilor.
“Pentru concurenții săi pe piața publicității asociate cu căutările online, cum ar fi Microsoft și Yahoo, nu este posibil să vândă spații publicitare pe paginile cu rezultate ale motorului de căutare al Google. Prin urmare, site-urile terților reprezintă un punct important de intrare pentru ca acești furnizori alternativi de servicii de intermediere pentru publicitatea asociată cu căutările online să își dezvolte activitatea și să încerce să concureze cu Google”, arată Comisia.
Google a fost de departe cel mai puternic actor în materie de intermediere a publicității asociate cu căutările online din Spațiul Economic European (SEE), cu o cotă de piață de peste 70% din 2006 până în 2016. În 2016, Google deținea, de asemenea, cote de piață în general de peste 90% pe piețele naționale în ceea ce privește căutarea generală și de peste 75% pe majoritatea piețelor naționale în ceea ce privește publicitatea asociată cu căutările online, unde este prezentă cu produsul său emblematic, motorul de căutare Google, care furnizează consumatorilor rezultatele căutării.
CITEȘTE ȘI Bitdefender, care nu exlude o listare la BVB, îl recrutează pe fostul CFO al Verifone, un executiv irlandez cu aproape două decenii de experiență în companii de tehnologie listate la bursăGoogle a abuzat de această poziție dominantă pe piață, împiedicându-și rivalii să concureze pe piața de intermediere a publicității asociate cu căutările online, potrivit Comisiei.
“Pe baza gamei largi de dovezi obținute în cursul investigației, declanșate în 2016, Comisia a ajuns la concluzia că, prin comportamentul său, Google a denaturat concurența, a adus prejudicii consumatorilor și a sufocat inovarea. Concurenții Google nu au putut să dezvolte și să ofere servicii de intermediere a publicității asociate cu căutările online alternative celor oferite de Google. Drept rezultat, proprietarii siturilor aveau opțiuni limitate de monetizare a spațiului de pe aceste site-uri și erau forțați să se bazeze aproape în exclusivitate pe Google”.
Google nu a demonstrat că prin clauzele respective s-a generat o eficiență care să îi poată justifica practicile.
Amenda aplicată de Comisie, echivalentul a 1,29% din cifra de afaceri realizată de Google în 2018, a fost calculată pe baza valorii veniturilor obținute de Google din intermedierea publicității asociate cu căutările online în SEE.