Startup-ul spaniol Glovo, operatorul platformei omonime de livrări rapide la domiciliu, care a intrat în România în mai 2018, operațiune anunțată în premieră de Profit.ro, și compania-mamă, Delivery Hero, sunt vizate de controale ale Comisiei Europene privind legislația antitrust, iar acum presa britanică publică un e-mail intern în care șeful Glovo își îndemna echipa să domine piața din România și alte țări balcanice.
VEZI AICI ȘI FOTO Revoltă la Glovo, unii curieri au ieșit să protesteze
Pe 5 iulie 2022, Glovo a anunțat oficial că a finalizat tranzacția prin care gigantul german Delivery Hero a ajuns să dețină 94% din acțiunile startup-ului spaniol de livrări. O zi mai târziu, Comisia Europeană a anunțat că a descins, împreună cu agențiile de concurență din două țări UE la sediile unor companii de livrări, în cadrul unei investigații în baza legislației împotriva cartelurilor și a practicilor de afaceri restrictive, arată startupcafe.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit Reuters, Delivery Hero a confirmat oficial inspecția Comisiei Europene și a autorității concurențiale germane la sediul său din Berlin. De asemenea, Glovo a conformat pentru Reuters o inspecție similară a Comisiei Europene împreună cu autoritatea spaniolă de concurență la sediul său din Barcelona.
Dacă vor fi găsite vinovate, companiile pot fi amendate cu 10% din cifra de afaceri.
Acesta este contextul în care publicația britanică Sifted.eu a publicat acum un e-mail intern atribuit lui Oscar Pierre, cofondator și CEO al Glovo. El a trimis mailul către echipa sa imediat după ce Glovo a cumpărat, în anul 2021, pentru suma de 170 de milioane de euro, afacerile Delivery Hero din cinci țări est-europene, printre care și Foodpanda România. Celelalte țări în care Glovo a cumpărat atunci afacerile Delivery Hero sunt Bulgaria, Croația, Serbia și Muntenegru.
CITEȘTE ȘI Refuzați în Europa, combustibili rusești inundă piața din Orientul Mijlociu„Credem, cu tărie, în câștigarea tuturor piețelor noastre, ca parte fundamentală a strategiei noastre, și în a domina oriunde este posibil. Noi numim dominație atunci când câștigăm circa 70% din cota de piață. Prin această tranzacție, avem ocazia să ne consolidăm poziția de platformă de livrări dominantă într-un grup de țări cu peste 40 de milioane de oameni. (...) Mai trebuie să migrăm acei utilizatori, parteneri, curieri și angajați la Glovo (de la firmele pe care le-a cumpărat de la Delivery Hero - n.r.)” - le spunea șeful Glovo executivilor săi, în mailul publicat acum de Sifted.eu.
De precizat că, la acel moment, Delivery Hero era acționar al Glovo, dar nu deținea încă pachetul majoritar de acțiuni.
În România, principalii concurenți ai Glovo au rămas estonienii de la Bolt Food și românii de la Tazz by Emag, după ce Uber Eats și Takeaway.com (Just Eat Takeaway) s-au retras de pe piața românească a livrărilor.
Glovo în România, hub regional
Glovo a preluat Foodpanda România cu tot cu cei 236 de angajați ai acesteia, reprezentând personalul Foodpanda și Pandamart (entitatea care a operat magazinele proprii ale Foodpanda). Glovo a oferit posturi noi pentru 147 de angajați de la fosta Foodpanda, restul de 89 de oameni fiind disponibilizați, cei mai mulți din pozițiile de call center.