Hotelierii de pe litoral au de recuperat de la agențiile de turism care vând vacanțe la mare în jur de două milioane de euro pentru cazarea turiștilor, a declarat pentru Profit.ro Nicolae Istrate, vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). El spune că hotelierii nu vor mai încheia contracte pentru anul viitor cu nicio agenție, dacă aceasta are să le dea bani pentru cazările din această vară.
"Hotelierii de pe litoral sunt hotărâți să nu mai încheie contracte cu agențiile până nu se plătește ultimul leu din anul curent. Nu vrem să mai folosească banii de anul viitor ca să acopere datoriile din acest an", a spus Istrate. El a adăugat că FPTR le recomandă hotelierilor să nu mai semneze contracte pentru anul viitor cu agențiile care au datorii din acest an.
Contactat de Profit.ro, Alin Burcea, președintele ANAT, spune că a citit adresa trimisă de FPTR hotelierilor și că declarațiile lui Nicolae Istrate sunt halucinante și intră în contradicție cu mai multe aspecte legale, printre care și legea concurenței. "Dacă Istrate vrea să le impună hotelierilor o politică de contractare, contravine regulilor de concurență. Nu l-a rugat nimeni, nu i-a zis nimeni și nu are nimeni nevoie de sfaturile lui Nicolae Istrate", a afirmat Burcea.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Singurul hotel de pe litoral afiliat unui grup hotelier internațional este de vânzareContractările pentru anul viitor, când se stabilesc tarifele și numărul de camere pe care agențiile le iau de la hotelieri, se fac în luna septembrie. "Dacă o agenție are datorii de un euro neplătite de anul acesta, în septembrie, când se fac contractările pentru anul viitor, nu îi mai dăm locuri. Deja sunt peste 2 milioane de euro pe care agențiile trebuie să le achite către hotelieri. Sunt câteva agenții care au mult și unele care au o cotă mai mică. Turoperatorul, neplătind, ne obligă pe noi să luăm credite și să-i sponsorizăm pe ei. De ce?", a mai spus oficialul FPTR.
Federația a trimis o adresă către toți hotelierii de pe litoral prin care îi avertizează că, în cazul în care nu se solicită efectuarea plății înainte de începerea sejurului turistului, există riscul ca prestatorul să nu mai recupereze nimic din debitul agenției de turism dacă aceasta intră în insolvență. Agenția de turism nu are bunuri (sediile fiind închiriate), se mai spune în adresă, iar asigurarea pentru insolvență nu se acoperă sumele datorate prestatorilor.
"În cazul insolvenței unei agenții de turism, datoriile sunt foarte mari, iar ordinea de stingere este următoarea: salariile, datoriile la bugetul statului, credite și, la final, alți prestatori și furnizori, care sunt creditori chirografari. Chiar dacă obtineți hotărâre judecătorească de confirmare a datoriei (dupa ani de zile și cheltuieli mari), prestatorii nu mai pot recupera sumele de bani încasate de agențiile de turism pentru serviciile prestate, cu toate că acești bani au fost integral încasați de la turiști", se mai arată în adresa trimisă de federație către hotelieri.
Declarațiile lui Istrate vin în contextul în care printre operatorii de turism de pe litoral se zvonește că o mare agenție de turism are mari probleme de cash flow și că în cazul în care aceasta ar intra în incapacitate de plată, hotelierii, care au de recuperat în unele cazuri de la zeci de mii de euro până la sute de mii de euro de la firma respectivă, nu-și vor mai putea recupera acei bani.