Autoritatea de Supraveghere Financiară și Guvernul au introdus în Hotărârea care implementează tarife maxime pentru RCA prevederi privind asigurarea automobilelor electrice. Modificarea a fost operată după ce Profit.ro a semnalat că acest tip de autovehicul nu ar fi putut să fie asigurat, au declarat surse direct implicate în procesul de concepere a actului normativ.
Înainte de a fi publicată aici, știrea a fost prezentată pe Profit Insider
În forma adoptată astăzi, Hotărârea de guvern încadrează mașinile electrice la categoria automobilelor cu motoare mai mici de 1200 centimetri cubi.
UPDATE ora 15.23 Informația a fost confirmată de Guvern, printr-un comunicat.
Concret, automobilele electrice nu puteau fi încadrate în niciuna dintre categoriile de autovehicule pentru care ASF a calculat un preț maxim.
Cum, după intrarea în vigoarea a HG, firmele de asigurare vor emite RCA doar în condițiile de limitare a prețului impuse de lege și cum la mașini electrice nu există un asemenea plafon, înseamnă că firmele de asigurare pur și simplu nu vor putea emite polițe RCA pentru autombile electrice.
Pentru că legislația RCA din România este, în mare, construită acum 10 ani și nemodificată semnificativ între timp, înainte de adoptarea HG, mașinile electrice nu erau încadrate la o categorie separată.Totuși, asigurătorii nu aveau nicio limitare în a emite polițe pentru acest segment.
Guvernul a adoptat Hotărârea care statuează plafonarea prețurilor RCA pentru o perioadă de șase luni, conform informațiilor Profit.ro. Noile tarife vor intra în vigoare peste 10 zile. România va deveni, astfel, singura țară din Europa cu prețuri plafonate pentru asigurări.
În 19 septembrie, Guvernul a stabilit, prin Ordonanță de Urgență, că tariful RCA va fi plafonat pe o perioadă de șase luni. Plafonarea se face în baza Legii concurenței. Hotărârea de guvern adoptată astăzi va introduce efectiv tarifele maxime și motivează decizia în baza legii concurenței, arătând că piața asigurărilor este într-o situație critică.
“Având în vedere împrejurările excepționale, precum disfuncționalitatea evidentă a pieței asigurărilor obligatorii auto din România , consecință a ieșirii recente din piața asigurărilor a unor operatori care vindeau ieftin , dar cu pierderi masive, precum și a situațiilor de dificultate financiară majoră ale unor societăți din piață, fapt ce a generat o evoluție ascendentă a primelor medii din piață. La aceasta se adaugă volatilitatea ridicată și dispersia extremă a tarifelor de primă RCA pe categorii de risc similare”, arată documentul citat.
Profit.ro a evidențiat mai multe probleme care ar putea fi create de introducerea tarifului maxim. Pe unele dintre ele, ASF le-a rezolvat în faza de proiect a HG.
De exemplu, Autoritatea a adăugat un articol care exclude posibilitatea ca șoferii cu daunalitate mica să fie “penalizați” prin noile reguli. Articolul precizează că, în cazul în care tarifele notificate de asigurători pe diferite categorii de clienți sunt sub nivelul maxim stabilit prin lege, acestea nu pot fi modificate.