Mercur-Minerva, unul dintre cele mai cunoscute hoteluri all inclusive de pe litoralul românesc, este obiectul unei dispute aprinse între administratorul Marius Usturoiu și proprietarul Sorin Fati. Deși au încheiat în 2015 un contract de vânzare-cumpărare pe 25 de ani, Fati spune că a reziliat înțelegerea. Usturoiu consideră însă că acest lucru nu e posibil și, argumentând că vrea astfel să poată apăra hotelul de "abuzurile" lui Fati și pentru a-și plăti datoriile acumulate între timp, a hotărât acum să ceară insolvența firmei sale Mareea Hotels, care administrează Mercur-Minerva, în vederea reorganizării judiciare.
Neînțelegerile au început în vara anului trecut, înainte ca agenția Mareea, deținută tot de Marius Usturoiu, să aibă probleme evidente. Până atunci, timp de patru ani, cei doi oameni de afaceri au colaborat fără colapsuri, semnând în august 2011 un contract prin care Usturoiu, prin firma Mareea Hotels, închiria complexul hotelier pentru 350.000 de euro pe an, plus TVA.
În această perioadă, spune Usturoiu, hotelul, care atunci când l-a preluat nu avea un nume prea bun și nu era foarte profitabil, s-a transformat în unul dintre cele mai cunoscute branduri de pe litoral, cu o cifră de afaceri de 3 milioane de euro pe an și un profit net de peste 700.000 de lei în 2015. Pentru a ajunge la aceste rezultate, omul de afaceri susține că a investit în modernizarea și amenajarea hotelului peste 3 milioane de euro în anii în care l-a avut în chirie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
UPDATE ora 13.22 Marius Usturoiu anunță că instanța a dispus deschiderea procedurii generale a insolvenței asupra averii Mareea Hotels S.R.L., desemnând, în calitate de administrator judiciar, societatea TZA Insolvență S.P.R.L.
Usturoiu susține că, în toamna anului 2014, Fati a preluat pe persoană fizică complexul hotelier de la firma sa, Fati Club, moment în care acesta a fost evaluat la 20 de milioane de lei. Un an mai târziu, în septembrie 2015, Sorin Fati a hotărât să vândă în rate hotelul către firma Mareea Hoteles, iar antecontractul semnat atunci prevedea un preț de vânzare de 15 milioane de euro, care urma să fie plătit eșalonat pe parcursul următorilor 26 de ani. Rata anuală pe care Usturoiu urma să o plătească era de 500.000 de euro în fiecare din primii zece ani, urmând să crească în următorii ani.
Marius Usturoiu relatează pentru Profit.ro că a plătit prima rată în toamna anului 2015, iar hotelul a funcționat normal în perioada următoare. În 2016, însă, atunci când a început sezonul estival, Sorin Fati ar fi început, potrivit lui Usturoiu, "ample acțiuni de decredibilizare și defăimare" a grupului Mareea, fapt care s-a repercutat în activitatea hotelului. "Printre altele, domnul Fati le-a transmis, în mod mincinos, partenerilor noștri comerciali tradiționali că Mareea Hotels urmează să aibă dificultăți financiare insurmontabile, asigurându-i totodată de faptul că afacerea urmează a fi preluată și condusă de către el", declară Usturoiu pentru Profit.ro.
Contactat de Profit.ro, Sorin Fati spune că nu a încheiat un contract de vânzare-cumpărare cu Mareea Hotels, ci doar o promisiune de vânzare, încheiată în 2015.
"Cum să nu existe acest contract? Obiectul acestei dispute e chiar contractul respectiv", afirmă, pe de altă parte, Marius Usturoiu.
CITEȘTE ȘI Firme de top printre marii păgubiți de insolvența Mareea. Turiștii rămași acasă cer între 400 și 1.500 euroÎntre timp, agenția Mareea, deținută de Usturoiu prin firma Mareea Comtur, și-a cerut insolvența la începutul lunii septembrie 2016, confruntându-se cu probleme financiare majore. Trei săptămâni mai târziu, Sorin Fati a trimis o notificare prin care cerea anularea antecontractului de vânzare-cumpărare. "Firma Mareea Hotels funcționa foarte bine, era profitabilă și nu fusese afectată de insolvența Mareea Comtur", afirmă Usturoiu.
Întrebat de ce a trimis notificarea de rezliere înainte să vadă dacă primește sau nu banii pe 15 noiembrie, Fati răspunde că avea deja semne că nu va mai încasa rata. "Cum să nu știu că nu poate plăti ratele, dacă era plin de datorii? Dacă are procese pe rol, și eu, proprietarul, îmi dau seama că e aproape de insolvență, am dreptul să-i desființez contractul. Asta a fost pe 1 octombrie și el deja avea datorii maxime", afirmă proprietarul complexului.
Usturoiu îl contrazice, argumentând că cifra de afaceri a Mareea Hotels a crescut de la 9 milioane de lei în 2012 la 15,3 milioane de lei în 2015, depășind cu mult media din industrie. Profitul net a crescut de zece ori în perioada 2012–2015, ajungând la 709.842 lei, iar numărul angajaților a crescut de la 8 în 2011 la 107 în 2015.
Sorin Fati susține, însă, că Usturoiu a pierdut hotelul din cauza ratei neplătite pe 15 noiembrie. "S-a terminat cu contractul lui. A avut o promisiune de vânzare pe 26 de ani. Hotelul este la mine acum, eu am intrat în hotel și am plătit utilitățile pe care nu le-a plătit el", mai spune el. Întrebat de ce, în aceste condiții, nu începe să vândă locuri în hotel, Fati afirmă că mai are de rezolvat niște lucruri cu Usturoiu și apoi îl va redeschide.
Marius Usturoiu îl mai acuză pe Sorin Fati că a contactat angajații Mareea Hotels, încercând și reușind parțial să-i ia cu promisiunea că va urma să preia și să conducă afacerea. Fati răspunde însă că a luat doar trei foști angajați ai hotelului, care își pierduseră locurile de muncă.
Tot Usturoiu susține că, în scopul preluării ostile a afacerii, Fati a înființat la începutul lui octombrie anul trecut societatea Mercur Minerva S.R.L., care poartă numele complexului hotelier, este controlată de către soția sa, Fati Simona-Mihaela, și își are sediul în chiar incinta Complexului, obiectul său principal de activitate constând în operarea de hoteluri.
"De când am preluat complexul, pe 15 noiembrie, avea tăiate apa, iar utilitățile și gunoiul nu erau plătite de câteva luni. Eu am achitat apa și gazul, dar au rămas datoriile la gaz și la gunoi, pentru care va avea procese pe rol", arată Sorin Fati. Valoarea acestor datorii, spune Usturoiu, nu erau diferite față de cele de la finalul sezonului precedent. El crede că decizia lui Sorin Fati de a rezilia contractul a fost influențată sentimental de intrarea în insolvență a Mareea Contur, considerând în mod greșit că și Mareea Hotels va cădea inevitabil.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fosta perlă a litoralului a fost cumpărată de cel mai mare investitor în turismul de la mareMarius Usturoiu îl acuză în acest context pe Fati că demersurile sale abuzive au indus un blocaj în activitatea firmei, iar amenințările acestuia că va prelua complexul i-a făcut pe partenerii Mareea Hotels să nu-și prelungescă și pentru 2016 contractele cu această firmă. În consecință, spune omul de afaceri, începând din septembrie 2016, Mareea Hotels nu a mai vândut servicii de cazare pentru sezonul 2017, rezultând un prejudiciu de un milion de euro, vacanțe early booking pe care le-ar fi vândut, în mod normal, până pe 31 ianuarie. "Acest fapt a condus la limitarea fondurilor bănești disponibile, a căror valoare a devenit inferioară datoriilor exigibile, manifestându-se, astfel, starea de insolvență", a explicat șeful Mareea Hotels.
Astfel, acum, firma Mareea Hotels și-a cerut insolvența, în vederea reorganizării sale, iar tribunalul urmează să decidă. Datoriile Mareea Hotels sunt de 5,3 milioane de lei, iar disponibilitățile bănești ale firmei însumează în acest moment 540.000 lei. Din această sumă, datoriile către furnizori sunt de 2,7 milioane de lei, datorii fiscale - 2,3 milioane de lei, iar datorii salariale - 191.000 lei.
"Insolvența Mareea Hotels nu mai are nicio legătură cu mine, fiindcă i-am reziliat contractul pe 15 noiembrie pentru că nu a plătit ratele. Eu nu mai am treabă cu el", afirmă Fati. El spune că și dacă Usturoiu ar vrea să vină și să-i plătească rata restantă nu s-ar mai putea, având contractul reziliat. "El, anul trecut, a stat practic gratis în complex și a făcut aproape 3 milioane de euro, din care proprietarul nu a primit niciun ban. Acum vin eu și o să-mi cer și banii de anul trecut", mai spune proprietarul Mercur-Minerva.
În replică, Marius Usturoiu susține că demersurile lui Fati au afectat complet activitatea firmei, "omorându-i" încasări de un milion de euro cu care nu ar fi avut nicio problemă să-și plătească datoriile și restanțele la bugetul de stat și diferențele la furnizori", afirmă Usturoiu. El susține că în perioada de reorganizare va putea plăti aceste datorii fără probleme. În 2016, spune el, deși firma a avut activitatea blocată din septembrie, a înregistrat un profit net de 2,6 milioane de lei, în creștere cu 400% față de 2015. "Păi dacă eu am un profit net în care deja sunt luate în calcul cheltuielile curente, n-am nicio problemă în perioada de reorganizare să-mi plătesc toate datoriile", adaugă el.
Indiferent cum se va tranșa scandalul, un lucru este sigur: hotelul a pierdut startul anul ăsta și va recupera cu greu acest handicap. Turiștii se vor muta către alte hoteluri și va câștiga concurența, iar cei care vor pierde în mod sigur câte ceva anul acesta sunt Usturoiu și Fati. Important este ca hotelul să rămână în piață, iar cel care îl va administra în continuare să-l păstreze la nivelul de notorietate în care reușise să îl aducă în ultimii ani Marius Usturoiu.