Șeful Allianz-Țiriac Asigurări, Virgil Șoncutean, spune că intrarea de noi jucători pe segmentul polițelor RCA este un lucru pozitiv pentru concurență, dar trebuie însoțită de prețuri corecte, care să acopere cheltuielile.
“Noi promovăm ideea de concurență, pentru că ne stimulează și pe noi să fim mai buni, este și în interesul consumatorului, este specific unei piețe libere. Dar concurență cu prețuri care nu acoperă cheltuielile, asta nu știu dacă face bine”, a spus Șoncutean.
El a spus că își dorește ca statul să intre, prin Eximasig, pe segmentul asigurărilor RCA, dar proiectul nu este fezabil dacă prețurile nu sunt corecte.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Nu știu dacă statul va avea banii necesari pentru a capitaliza compania conform cerințelor Solvency II. Dacă vor să practice RCA pentru transportatori la prețurile actuale, circa 7.500 lei pentru o poliță, asta înseamnă că vor înregistra pierderi foarte mari, care trebuie acoperite de stat, adică de la buget. România este membră a Uniunii Europene și ajutoarele de stat nu se mai dau atât de ușor cum se întâmpla înainte de aderare. Un model de business al unei companii de stat poate fi fezabil, dar trebuie să aibă prețuri corecte. Dacă prețul nu este corect, atunci cineva trebuie să aducă bani de acasă, iar când statul este acționar este foarte complicat”, a explicat șeful Allinaz-Țiriac.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat, în urmă cu o săptămână, că nu a primit până acum nicio cerere de autorizare pentru piața asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) din partea EximAsig, companie de asigurări controlată de stat prin intermediul băncii cu capital de stat Eximbank și pe care unele patronate ale transportatorilor rutieri o vor intrată pe piața RCA.
Precizarea ASF survine anunțului patronatele UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI din transporturile rutiere, care au solicitat Guvernului și Parlamentului inițierea rapidă a procedurilor prin care EximAsig sã fie autorizatã de cãtre ASF sã emitã polițe RCA.
CITEȘTE ȘI Ieșirea unor asigurători RCA de pe piață a sporit afacerile Allianz-Țiriac la peste 900 milioane de lei la 9 luni"ASF nu a primit până la această dată nicio cerere de autorizare pentru asigurări auto RCA din partea societății EximAsig, societate de asigurări deținută de banca cu capital de stat Eximbank. ASF încurajează intrarea pe piața RCA a unor noi societăți de asigurări, inclusiv EximAsig, în condițiile legii", a precizat ASF.
Pe segmentul RCA activează Euroins, City Insurance, Allianz-Țiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama și Uniqa. De asemenea, Grawe România este autorizată să emită polițe RCA.
Într-un interviu acordat Profit.ro în luna octombrie, președintele ASF, Mișu Negrițoiu, a afirmat că banii pentru capitalizarea viitorului asigurător RCA controlat de stat ar putea fi realizată din excedentul instituției, care depășește 10 milioane de euro, propunerea fiind avansată Ministerului Finanțelor.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Plafonarea tarifelor RCA sparge piața brokerajului. Apare primul patronat al intermediarilor din asigurări“Eu am propus, dacă vor să înființeze un asigurător RCA cu capital de stat, să acoperim capitalizarea din excedentul înregistrat de ASF, să dăm acești bani Ministerului Finanțelor Publice și să înființeze compania. Constituirea unei societăți de asigurări cu capital de stat este prevăzută în proiectul de lege privind RCA, adoptat de Senat în septembrie”, a declarat Negrițoiu pentru Profit.ro.
În prima parte a lunii septembrie, Senatul a adoptat proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA). Decizia privind forma finală a proiectului de lege revine Camerei Deputaților.
Principalele modificări aduse proiectului de act normativ se referă la introducerea unui tarif de referință pentru polițele RCA, calculat pe baza daunei medii determinate trimestrial și comunicate public de către ASF, statistic, pentru fiecare categorie de vehicule în parte, în funcție de daunele achitate de către companiile de asigurări din România.
De asemenea, Ministerul Finanțelor Publice (MFP), în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a proiectului de lege, va elabora un act normativ pentru înființarea unei companii de asigurări cu capital de stat, care va emite polițe RCA și alte tipuri de asigurări.
CITEȘTE ȘI UPDATE Mitroi, ASF: Sperăm să scăpăm de plafonarea tarifelor RCA până pe 19 mai“Prima problemă a acestui demers este în cât timp o societate de stat va ajunge să dețină o pondere semnificativă în piață și care este capacitatea acesteia să absoarbă un portofoliu relevant care să influențeze într-un fel piața RCA. A doua problemă: ne uităm la Asirom, care și-a dublat portofoliul în șase luni și nu mai poate să-l administreze. Într-un context similar, o societate de stat, care începe mâine, poate sau nu să administreze un astfel de portofoliu?”, spune șeful ASF.
El a afirmat că intrarea statului pe piața asigurărilor nu va produce dezechilibre, pentru că viitorul jucător va funcționa conform regulilor după care funcționează și ceilalți asigurători.
“Dacă ne uităm la poziționarea unei astfel de societăți financiare în sistemul bancar, este ea diferită decât celelalte societăți? Dă CEC Bank credite cu dobânzi mai mici sau dă CEC Bank credite cu risc mai mare decât altă bancă? Este piața bancară în blocaj din cauza dominației multinaționalor? Nu. Viitoarea societate de asigurări cu capital de stat va funcționa după aceleași reguli după care funcționează și ceilalți jucători de profil. Care este avantajul pentru stat? Are o societate de asigurări. Care-i impactul? Niciunul, este neutru. Nu poți să dai credite sub dobânda de referință, așa și în cazul asigurărilor, unde ai o formulă, un calcul actuarial și o lege. Cum să dai mai ieftin o poliță RCA în acest context? Noi susținem acest proiect. Dacă MFP vrea să facă o astfel de societate și nu are bani, noi, ASF, propunem finanțarea din excedentul instituției”, a afirmat Negrițoiu.
Potrivit șefului ASF, instituția are un excedent de peste 10 milioane de euro, care, prin lege, nu poate fi utilizat decât pentru acoperirea viitoarelor deficite ale autorității.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Încă o modificare stupidă la RCA. Milioane de șoferi fără daune sunt afectați“Noi nu putem cheltui acești bani, sunt la dispoziția instituției și obținem venituri din plasarea lor în diferite instrumente financiare. În acest context, de ce nu putem să-i utilizăm în această direcție? Ne-am înțeles cu MFP să inițieze o lege pentru a prelua acest excedent și a-l utiliza pentru capitalizarea viitorului asigurător RCA de stat”, a arătat Negrițoiu.
Ideea intrării statului pe piața asigurărilor RCA a fost avansată pentru prima oară de fostul vicepreședinte ASF Marius Vorniceanu într-un interviu acordat Profit.ro în luna februarie a acestui an.
Vorniceanu a afirmat că piața RCA manifestă tendințe oligopoliste și că liberalizarea accesului pe piața RCA va permite EximAsig, controlat indirect de stat prin EximBank, să intre pe acest segment de afaceri și să practice tarife rezonabile, devenind astfel o alternativă la oferta asigurătorilor privați, ale căror tarife au crescut foarte mult în ultima perioadă.
“Dacă există voință politică, EximAsig poate să intre pe RCA cu prețuri rezonabile. Eu susțin această idee care, dacă va fi pusă în practică, va rezolva problemele pieței RCA. Personal, cred că intrarea acestui asigurător este cheia rezolvării problemelor pieței RCA, iar clienții vor avea o alternativă la tarifele practicate de ceilalți asigurători privați”, a afirmat atunci Vorniceanu.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Brokerii de asigurări, loviți dur de plafonarea prețurilor RCA. Ce sunt nevoiți să facă pentru a își salva afacerile și cum pot fi afectați păgubițiiTrei luni mai târziu, Negrițoiu spunea că posibila intrare a EximAsig pe piața RCA va presupune bani mulți și achiziționarea altor jucători de profil pentru a ajunge la o cotă de 5% sau 10%.
“Ideea intrării EximAsig pe RCA este foarte vagă. Agreem orice nou jucător pe piață. Dacă Ministerul Finanțelor, prin EximBank, vrea să devină un jucător puternic pe RCA, atunci este binevenit. Problema este că nu poți să faci acest lucru într-un an de zile. O cotă de piață de 5% sau 10% presupune capitalizare și achiziții, dar asta nu este problema noastră”, a afirmat atunci Negrițoiu.