EXCLUSIV Brokerii de asigurări, loviți dur de plafonarea prețurilor RCA. Ce sunt nevoiți să facă pentru a își salva afacerile și cum pot fi afectați păgubiții

EXCLUSIV Brokerii de asigurări, loviți dur de plafonarea prețurilor RCA. Ce sunt nevoiți să facă pentru a își salva afacerile și cum pot fi afectați păgubiții
Şerban Buşcu
Şerban Buşcu
scris 10 dec 2016

Media comisioanelor plătite de firmele de asigurare către brokeri pentru vânzarea de polițe RCA a scăzut, pentru prima dată, sub 10%, trase în jos de reducerea în apropiere de zero a comisioanelor pentru asigurările destinate transportatorilor. Sursa acestor decizii este plafonarea tarifelor prin lege. Paradoxal, norocul brokerilor, adică firmele care încă mai oferă comisioane decente, se poate transforma în ghinionul păgubiților, în condițiile în care exact acele firme au probleme serioase cu plata daunelor.  

Pentru a încerca să limiteze scăderea veniturilor, brokerii care se bazează pe asigurările RCA pentru camioane și taxi-uri au încercat să își asigure flotele pe care le au în portofoliu în luna noiembrie, adică înainte de intrarea în vigoare a comisioanelor diminuate.

Urmărește-ne și pe Google News

“Practic, am mutat decembrie în noiembrie. Ne-am concentrat cât am putut pe zona transportatorilor și am reușit să asigurăm majoritatea flotelor, înainte de scăderea comisioanelor la 1% sau mai puțin, cât au ajuns de la 1 decembrie. Acesta este și motivul principal pentru care a apărut și un blocaj în piață. Firmele de asigurare s-au trezit cu o cerere mult mai mare decât se așteptau. Noi, de exemplu, am intermediat, în a doua jumătate a lunii noiembrie, prime zilnice de două ori mai mari decât într-o zi normală”, explică Viorel Vasile, proprietarul Safety Broker, cel mai mare intermediar local.

Pe de altă parte, brokerii au redus atât cât au putut din comisioanele agenților cu care lucrează. Informațiile Profit.ro arată că cel puțin șase dintre brokerii cu o prezență semnificativă pe zona asigurărilor pentru transportatori au tăiat comisioanele agenților aproape de 0. “ Am decis să reducem comisoanele agenților la 0,01% pentru vânzările de RCA către transportatori. Să îl eliminăm complet nu ne-ar fi permis legea”, spune Vasile.

Pe termen mediu, brokerii se gândesc și la o repoziționare către zone neafectate de noile legi, acolo unde comisioanele sunt încă substanțiale. “E firesc să luăm în calcul și o repoziționare spre alte tipuri de asigurări. Polițele de sănătate sau cele de accidente merg foarte bine în ultima vreme, de exemplu. Aici depinde și de cât de mult înseamnă pentru broker vânzările pe segmentul transportatorilor. Cei cu subscrieri mai puține pe acest segment, vor avea mai puțin de suferit”, arată Bogdan Andriescu, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță din România (UNSICAR).

Reprezentantul asociației brokerilor nu crede că intermediarii vor renunța la vânzarea de RCA și este optimist arătând că, după expirarea perioadei cu prețuri plafonate (cel târziu pe 19 mai 2017), firmele de asigurare vor crește comisioanele la un nivel decent, cel puțin similar cu cel de dinainte de fixarea tarifelor maxime.

Sondaj: Percepția negativă asupra ANAF, cauzată de comportamentul unora dintre funcționari, neînțelegerea cadrului legal de către contribuabili și imixtiunea politică CITEȘTE ȘI Sondaj: Percepția negativă asupra ANAF, cauzată de comportamentul unora dintre funcționari, neînțelegerea cadrului legal de către contribuabili și imixtiunea politică

“ Nu cred că vor renunța la vânzarea de RCA pentru transportatori. Mulți brokeri au relații vechi cu clienții lor. Vor suporta aceste șase luni, doar pentru a își păstra clienții, cu ajutorul cărora, până la urmă, au încasat sume importante atunci când comisioanele erau de 15-20%”, a mai spus Andriescu.

Viorel Vasile nu este de aceeași părere și crede că, după expirarea perioadei cu tarife plafonate, lucrurile vor lua o turnură chiar mai proastă decât în prezent. “Nu cred că firmele de asigurare vor majora substanțial comisioanele. Mai rău decât atât, cred că prețurile vor crește semnificativ, nu doar în comparație cu cele plafonate în acest moment ci și în comparație cu ce avea înainte de intrarea în vigoare a legii. Nu trebuie să uităm că limitele de asigurare au crescut cu 20%, iar această majorare nu are cum să nu se vadă în prețuri, mai ales că nu a fost luată în calcul la fixarea tarifului maxim”, a arătat proprietarul Safety Broker.

Norma ASF care pune în aplicare Ordonanța 54/2016 privind RCA majorează limitele de despăgubire în baza RCA la 1,22 milioane euro pentru daune materiale (față de 1 milion euro) și 6,02 milioane euro pentru vătămări corporale și decese (față de 5 milioane de euro).

Norocul brokerilor se poate transforma în ghinionul păgubiților

Unul dintre multele efecte negative ale fixării tarifelor, măsură unică în Europa, este și direcționarea majorității polițelor RCA către societățile care oferă comisioane cel puțin decente brokerilor. Pentru a compensa scăderile din alte zone, intermediarii se orientează, firesc, spre vânzarea de asigurări emise de respectivele companii.

Oficial ASF: Statul român trebuie să elimine ordonanța RCA! Brokerii sunt pe butuci, firmele de asigurare văd pierderi uriașe, păgubiții nu au nimic de câștigat CITEȘTE ȘI Oficial ASF: Statul român trebuie să elimine ordonanța RCA! Brokerii sunt pe butuci, firmele de asigurare văd pierderi uriașe, păgubiții nu au nimic de câștigat

În aceste moment, arată datele consultate de Profit.ro, marii brokeri din zona RCA, vând mai ales polițe emise de City Insurance și Euroins.

De ce? Exceptând categoria transportatorilor și pe cea a tinerilor sub 27 de ani, Euroins oferă un comision mult peste medie, adică 13% din prime, cu posibiltatea ca acest procent să crească până la 19%, în condițiile în care brokerul reușește să vândă pentru compania bulgărească asigurări non-auto de cel puțin 50.000 de lei pe lună. Este de departe cel mai mare comisioan, dublu față de media pieței.

City Insurance, la rândul său, nu doar că dă un comision de 13% din primă pentru automobile, dar oferă 5% pentru transportatori, nivel cu mult mai mare decât cel plătit de orice altă societate.

Prin comparație cu cele două, Allianz-Țiriac plătește 8% pentru reînnoiri și 5% pentru polițe noi în cazul automobilelor și 1% în cazul transportatorilor.

Asirom plătește 9% pentru automobile conduse de persoane fizice și 1% în rest, Groupama 8% pentru automobile și 1% în rest, Uniqa 10% pentru automobile și 1% în rest, iar  Omniasig merge pe 2% pentru transportatori și 10% pentru restul, cu excepția polițelor pe perioade mai mici de 6 luni, unde comisionul este de 2%.

Singura firmă care, doar în cazul automobilelor, are un comision comparabil cu cel oferit de Euroins și City este Generali, care merge la 12%.
Datele sunt oferite de Safety Broker, cel mai activ intermediar pe zona RCA, în principal pentru transportatori.

City Insurance și Euroins se află în proceduri de redresare. Dacă în cazul Euroins există, așa cum spun cei de la ASF, șanse mari de reușită, în cazul City Insurance situația este extrem de gravă. Informațiile furnizate de ASF pentru Profit.ro arată că firma are nevoie de cel puțin 180 de milioane de lei pentru a intra în normele de solvabilitate impuse de ASF.

Mai mult, City este obligată să recupereze o serie de împrumuturi oferite firmelor din grup. Cel mai grav, însă, din perspectiva clienților, este că City Insurance nu mai plătește de multă vreme daunele în ritmul în care ar trebui să o facă.

Drept urmare, compania este cea mai reclamată din România, strângând peste 3.000 de petiții la ASF. 

viewscnt
Afla mai multe despre
tarif rca
pret rca
plafonare rca
rca
safety broker
brokeri asigurari