Automobilul instructorului auto de la care a pornit accidentul în lanț de pe Autostrada Soarelui, de sâmbătă, nu are asigurare RCA validă și înregistrată în sistemul CEDAM, relevă cercetările Profit.ro, confirmate și de mai mulți specialiști în asigurări. Cea mai mare parte a celorlalți șoferi aparent vinovați aveau RCA la Asirom, Allianz Țiriac, City Insurance și Omniasig. În grupul de 32 de mașini implicate erau și cel puțin patru automobile asigurate la Carpatica Asig, societate aflată în procedură de faliment.
Recentul accident în lanț de pe Autostrada Soarelui va fi unul dintre cele mai grele cazuri pentru firmele de asigurare din România.
Nu doar pentru că vinovățiile vor fi foarte greu de stabilit și responsabiltatea financiară a fiecărui asigurător va fi decisă în instanță, dar în accident sunt implicate și automobile care nu au poliță RCA sau au la companii falimentare sau cu dificultăți de plată.
Cercetările Profit.ro, bazate pe date din ancheta preliminară a poliției și confirmate de mai mulți specialiști în domeniul asigurărilor, relevă faptul că mașina de la care a pornit accidentul nu avea asigurare înregistrată în baza de date CEDAM.
Concret, ultima informație privind numărul de înmatriculare al automobilului folosit pentru școala de șoferi este din 2010, spune baza de date CEDAM, care ar trebui să includă toate polițele RCA emise în România din 2007 până în prezent.
“Sunt destule de situații în care o mașină nu apare ca asigurată în CEDAM, dar are RCA. Astfel de erori există. În acest caz, însă, este de remarcat că a apărut cu asigurare până în 2010-2011 și apoi a dispărut. Este un indiciu în plus că polița RCA chiar nu există. De altfel, din experiență vă spun că având în vedere numărul de automobile implicate în accident, 30 sau 31, cei de la Fondul pentru Victimele Străzii ar trebui să fie fericiți dacă este un singur vinvat fără asigurare”, explică un vechi specialist în domeniu interesat direct de cazul de pe A2.
Mai mulți angajați din departamentele daune ale unor firme mari de asigurare ne-au confirmat, la rândul lor, că, la prima vedere, automobilul de la care a pornit accidentul de pe Autostrada Soarelui nu era asigurat RCA. Este vorba despre oameni care au fost conectați direct la anchetă, având în vedere că firmele lor vor fi obligate să achite daune.
CITEȘTE ȘI FOTO Prima carte electronică de identitate, care va înlocui actul utilizat în prezent de populațieDacă mașina instructorului auto nu are RCA, partea de despăgubire care îi va reveni o să fie achitată, conform legii, de către Fondul pentru Protecția Victimelor Străzii.
Patru solicitări la Fondul de Garantare în baza polițelor Carpatica Asig. Șoferii păgubiți ar putea aștepta și mai bine de un an
Pe lângă automobilele care nu aveau deloc asigurare, în grupul de 32 de mașini implicate se mai aflau și cel puțin alte patru mașini asigurate la Carpatica Asig, societate aflată în faliment. Profit.ro a aflat că Fondul de Garantare a Asiguraților a primit deja patru cereri de despăgubire în baza respectivelor polițe.
Situația șoferilor păgubiți de cei cu RCA la Carpatica va fi, în cazul în care se merge pe varianta unor culpe individuale, nu a culpei comune, chiar mai dificilă decât în cazul în care vinovatul nu deținea deloc asigurare.
În prezent, procedura de faliment la Carpatica Asig este supendată la cererea Direcției Naționale Anticorupție (DNA). Autoritatea de Supraveghere Financiară nici nu apucase măcar să selecteze propunerile pentru funcția de lichidator al societății de asigurare, iar Tribunalul București nu a putut fixa încă un prim termen de judecată.
Acest termen, dacă va fi dat anul acesta, va fi undeva la sfârșitul anului, după jumătatea lunii decembrie. Dacă procesul Carpatica Asig urmează tiparului celui al Astra, cum se va întâmpa cel mai probabil, atunci urmează câteva luni în care vor fi dezbătute contestații și alte cereri.
CITEȘTE ȘI Despăgubirile Omniasig au crescut în S1 cu 16,4%, la 282,7 mil. lei. În topul plăților, o daună de 2,87 mil. lei pe RCAUn prim verdict ar putea fi dat, în cel mai bun caz, în luna martie a anului viitor. Va urma apelul, ceea ce va însemna că Fondul de Garantare a Asiguraților ar putea începe să facă efectiv plățile în numele Carpatica Asig undeva în lunile august-septembrie 2017.
Mai mult decât atât, sumele plătite de FGA sunt limitate la 100.000 de euro, inclusiv daunele morale sau vătămările corporale. Având în vedere că în accidentul de pe A2 au fost 4 morți și peste 50 de răniți, sumele pentru vătămări și decese vor fi uriașe.
Despăgubirile vor veni după luni bune, dacă vor veni toate. În alte țări, firmele de asigurare au înțelegeri clare în caz de accident în lanț
Prima mare problemă în ceea ce privește despăgubirea celor implicați în accidentul de pe A2 va fi perioada de așteptare până când Poliția va emite o concluzie finală.
Această perioadă, spun specialiștii consultati de Profit.ro, va fi de cel puțin 30 de zile. Fără un document de la Poliție, păgubiții nu vor putea solicita daune.
A doua mare problemă va fi stabilirea exactă a vinovățiilor și, în funcție de aceasta, a sarcinilor financiare pe care le va avea fiecare asigurător în parte și, după caz, FGA și FPVS.
Există două mari posibilități: se va disjunge fiecare accident în parte, caz în care cel lovit din spate va fi despăgubit de cel care l-a lovit, sau se va merge pe o culpă comună, caz în care sarcinile asigurătorilor vor fi împărțite printr-un algoritm ce poate fi negociat sau poate fi stabilit de instanțe.
În acest moment, asigurătorii implicați cred că se va merge, cel mai probabil, pe cea de-a doua variantă. În acestă situație, cel mai greu de rezolvat va fi situația plăților pentru vătămările corporale și, mai ales, cele pentru eventualele daune morale solicitate de urmașii victimelor.
Sâmbătă, un accident de mari proporții a avut loc pe Autostrada București-Constanța. Au fost implicate 32 de automobile. Până acum, sunt 4 morți și alte peste 50 de persoane sunt rănite.
Poliția a amendat deja 20 de conducători auto implicați. Ei nu au respectat distanța regulamentară față de automobilul din față și nici nu au adaptat viteza la condițiile meteo. Pe o ceață densă și un carosabil ud, au existat mașini al căror vitezometru s-a blocat la aproape 120 de kilometri pe oră.
Sursa accidentului a fost, însă, după primele cercetări, un instructor auto - cel fără RCA - care circula pe banda a 2-a, destinată depășirilor cu doar 30 de kilometri la oră.