Cotațiile Transgaz s-au depreciat cu 12% în ultima lună, anulând aprecierea din cele 10 luni precedente. Care sunt cauzele

Cotațiile Transgaz s-au depreciat cu 12% în ultima lună, anulând aprecierea din cele 10 luni precedente. Care sunt cauzele
scris 20 ian 2020

Reconfigurarea traseului gazelor rusești în regiune, aprobarea planului de investiții pe următorii 10 ani și riscul plății unei amenzi de 4% din cifra de afaceri au condus la deprecierea acțiunilor Transgaz cu aproximativ 12% în ultima lună, ștergând astfel cu buretele toată aprecierea înregistrată în cele 10 luni precedente.

CITEȘTE ȘI EcoFerma României. Transformarea agriculturii înseamnă o viață mai sănătoasă. Lansare ecoferma.ro , portalul cu sfaturi și informații pentru lanțul de producție și de consum ecologic
Urmărește-ne și pe Google News

Pe 9 decembrie 2019, cotațiile Transgaz atinseseră un maxim al anului de peste 373.000 lei/acțiune, pentru ca în prezent acestea să se situeze la un nivel de 329.500 lei/acțiune

În raportul său din vara anului trecut, agenția Fitch avertiza că ratingul Transgaz ar putea suferi corecții negative dacă intervin modificări adverse ale legislației românești privind gazele naturale, revizuiri în jos ale estimărilor privind fluxurile de gaze rusești care tranzitează România sau în situația în care operatorul nu reușește să finalizeze proiecte majore de investiții, cu efecte financiare concrete.

Transgaz a pierdut în fața bulgarilor \ CITEȘTE ȘI Transgaz a pierdut în fața bulgarilor "vămuirea" a peste 20 mil. mc/zi de gaz rusesc din tarifele de tranzit plătite de Gazprom

O primă depreciere a fost înregistrată în prima jumătate a lunii decembrie, odată cu aprobarea de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a planului de investiții al companiei pe următorii 10 ani, care ar putea sugera faptul că, în opinia investitorilor, acesta este mult prea ambițios.

Următoarea depreciere a survenit în momentul în care au apărut informații privind faptul că de la 1 ianuarie 2020 Bulgaria, Turcia, Grecia și Macedonia nu vor mai fi alimentate prin Coridorul Transbalcanic, care traversa România, ci prin Turkstream.

În plus, Ucraina a semnat un nou acord de tranzit cu Gazprom pe 5 ani, ceea ce a făcut improbabilă, cel puțin deocamdată, alimentarea cui gaze a statului vecin (dar și a Republicii Moldova) prin firul 1 al conductei Isaccea-Negru Vodă, prin reverse flow.

Rezultatul: așa cum a anunțat deja Profit.ro, începând cu 1 ianuarie, conductele internaționale care traversează România, Isaccea-Negru Vodă 1,2,3 nu au fost tranzitate de niciun metru cub de gaz nici pe direcția nord-sud (Ucraina-Bulgaria), nici din direcția sud-nord (Bulgaria-Ucraina).

Pe 31 decembrie 2019 a expirat și prelungirea contractului de rezervare capacitate de transport dintre Gazprom și Transgaz pentru Isaccea-Negru Vodă 2, după ce în 2017 expirase contractul pe firul 1. Rezultă că, în prezent, Transgaz mai încasează bani doar pentru rezervarea de pe Isaccea-Negru Vodă 3, pe care mai are contract de tip “ship or pay” semnat cu Gazprom până în 2023.

Îngrijorător este că veniturile din tranzitul internațional au devenit din ce în ce mai importante pentru companie. Astfel, potrivit ultimului raport al Transgaz, cel pe nouă luni ale anului trecut, compania înregistra un profit net de 224 milioane lei și venituri din transportul internațional de gaze de 255 milioane lei.

De altfel, în ultimii ani, ca urmare a reducerii de către ANRE a tarifelor de rezervare capacitate și a tarifelor volumetrice pentru transportul intern, se observă că veniturile din transportul internațional au o importanță din ce în ce mai mare în profitul net realizat de Transgaz.

Astfel, în 2017, an în care a expirat contractul cu Gazprom pentru Isaccea-Negru Vodă 1, Transgaz a realizat un profit net de 583 milioane lei la venituri din trasport internațional de 324,4 milioane (echivalentul a 60% din profitul net), iar în 2018 un profit net de 490,5 milioane lei la venituri din trasport internațional de 333,3 milioane lei (68% din profitul net).

Din nefericire, în rapoartele sale, Transgaz separă doar veniturile pe transport intern/internațional, nu și cheltuielile (dar în afara unor reparații minore și a taxei de acordare licență transport gaze și tranzit internațional de 10 milioane de lei în 2018, doar cheltuielile cu investițiile reverse flow pt firul 1 ar mai putea figura).

Veniturile din transport internațional au reprezentat în 2018 20% din total venituri din exploatare și aproape 30% din cele din transport intern.

Disproporționalitatea contribuției venituri/cheltuieli transport intern vs internațional la profitul Transgaz este evidentă dacă se ia în calcul lungimea totala a conductelor operate de companie: 13.381 km, din care 553 km conductele de tranzit (echivalent a 4% - care contribuie la 20% din veniturile operaționale, cu cheltuieli probabil de maxim 4% cat e ponderea conductelor de transport internațional în total conducte).

De altfel, în același raport, Fitch mai avertiza că veniturile Transgaz din tranzitul gazelor rusești pe teritoriul României pot scădea cu peste două treimi după expirarea actualelor contracte cu gigantul rus de stat Gazprom.

O altă știre care a contribuit probabil la deprecierea cotațiilor Transgaz a fost cea publicată de Profit.ro, potrivit căreia compania riscă să fie obligat să plătească o amendă de 4% din cifra de afaceri anuală în urma unei investigații a Consiliului Concurenței, declanșată la sesizarea DIICOT, cu suspiciuni de încălcare a legislației românești și europene privind concurența în cadrul mai multor licitații de atribuire a unor contracte de executare de lucrări de racorduri de gaze și modernizare de instalații organizate de Transgaz în 2011.

viewscnt
Afla mai multe despre
transgaz
bvb
cotații
coridorul transbalcanic
bulgaria
turcia
gazprom
gaz
amenda