Un proiect de ordin al ministrului Transporturilor, care își propune să reglementeze transportul cu autocarul în România, va afecta grav turismul autohton, blocând accesul la vacanțe al turiștilor cu venituri modeste, potrivit Christian Tour, cel mai mare turoperator din România. În același timp, dacă va fi aprobat, acest proiect va limita participarea românilor la pelerinaje și va îngreuna totodată circulația turiștilor străini în țară, mai anunță agenția, care îi solicită public ministrului Transporturilor să nu aprobe acest proiect, "nociv pentru turism", și apelează la premierul Dacian Cioloș pentru protejarea industriei.
Dacă acest proiect, aflat acum în dezbatere publică și care poate fi citit AICI, va fi aprobat de către ministrul Transporturilor, autocarele care transferă turiștii de la aeroport la hoteluri, între stațiuni sau în circuite interne și pelerinaje, nu îi vor mai putea îmbarca pe turiștii care s-au hotarât să călătorească cu mai puțin de 24 de ore înainte de începerea programului turistic, potrivit turoperatorului.
Aceasta deoarece un articol al proiectului prevede că "Pe tot parcursul călătoriei, în cazul transportului de persoane prin servicii ocazionale, componența grupului trebuie să rămână aceeași”. Cu alte cuvinte, spun reprezentanții Christian Tour, dacă o agenție de turism vrea să transfere turiști din zona Moldovei la București pentru o cursă charter către Grecia sau Turcia, autocarului îi va fi interzis prin lege să oprească în orașele prin care trece pentru a îmbarca turiștii. Astfel, un turist din Bârlad va fi obligat să se urce într-o cursă regulată până la Iași pentru a prinde autocarul de transfer către București care, culmea, va trece prin orașul său fară să poată opri. Turistul va pierde și timp, și bani, din cauza unei reglementări absurde care voit sau nevoit nu va face altceva decât să întărească monopolul companiilor de transport regulat.
"Dar nu doar turiștii care călătoresc pentru odihnă vor fi afectați. Proiectul va lovi grav inclusiv în programele de pelerinaj religios desfășurate în România de către Biserică. Grupurile de pelerini dintr-o comună cu mai multe biserici vor fi obligate să se reunească într-un singur loc de unde să-i preia autocarul. Acesta nu va avea voie, conform proiectului, să mai oprească la fiecare parohie pentru a putea urca oamenii bătrâni și bolnavi în căutarea unei alinări a suferințelor", se arată într-un comunicat al Christian Tour.
Mai mult decât atât, proiectul strică, potrivit sursei citate, și imaginea șubredă a României în ochii turișilor străini. Dacă un grup organizat de turiști va ateriza pe un aeroport din România și va fi preluat de acolo cu un autocar de transfer, mașina nu va mai putea să oprească la fiecare dintre hotelurile în care sunt cazați turiștii, ci doar la unul singur, urmând ca turiștii să se descurce pe cont propriu mai departe. Sau dacă un avion charter cu 160 de turiști străini ajunge pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu (Constanța) și aceștia sunt cazati în 15 hoteluri din Mamaia, pentru a-i transporta legal conform noului proiect, agenția de turism organizatoare va trebui să le pună la dispoziție câte un autocar pentru fiecare hotel, chiar dacă autocarele vor avea traseu comun. Acest lucru va atrage importante cheltuieli suplimentare pentru organizator, care se vor regăsi în costul pachetului, scumpind astfel destinația România, și așa insuficient vizitată de către străini.
Proiectul propune inclusiv obligativitatea comunicării către Autoritatea Rutieră Română (ARR) a datelor cursei cu cel puțin 24 de ore anterior începerii efectuării călătoriei. Practic, orice modificare banală, cum ar fi de exemplu renunțarea unui turist la cursa respectivă din motive personale sau intenția unui alt turist de a merge într-un circuit, manifestată cu doar câteva ore înaintea călătoriei, vor transforma programul turistic într-o activitate ilicită.
"Absurditatea acestei propuneri de modificare legislativă, care nu ține cont de nicio realitate tehnică, legală și socială, reiese și din cele mai banale situații întâlnite în industria turistică. De pildă, dacă un autocar care efectuază o cursă ocazională se defectează, întrucât orice cursă trebuie raportată la ARR cu cel puțin 24 de ore anterior efectuării cursei propriu-zise, prestatorul de servicii ocazionale nu poate trimite un alt autocar pentru a-i prelua pe călători. Aceștia vor fi nevoiți să aștepte în mijlocul drumului, indiferent de vreme, 24 de ore, pentru a putea continua călătoria", declară Ilie Dumitru, avocatul Christian Tour.
Aceeași problemă apare și în cazul efectuării excursiilor organizate de grădinițe sau școli, când în foarte rare cazuri se cunoaște componența grupului cu 24 de ore înainte de începerea excursiei. "Ce se va întâmpla dacă un copil se îmbolnăvește în ziua de dinaintea plecării și nu mai poate merge în excursie? Potrivit proiectului de ordin, ar trebui să se depună o nouă listă de pasageri sau să se aștepte alte 24 de ore și abia apoi să se plece în excursie", completează Ilie Dumitru - avocatul Christian Tour.
Nici ofertele Last Minute nu vor fi ocolite de efectele nocive ale acestui "proiect absurd", se mai arată în comunicatul agenției. În situația în care un turist găsește un pachet de vacanță cu autocarul foarte ieftin, lansat cu doar o zi înainte de plecare și redus substanțial, ofertă des întâlnită în rândul agențiilor de turism, nu va putea beneficia de această oportunitate. Limitând accesul la ofertele Last Minute și îngreunând transferurile cu autocarul, proiectul blochează accesul la vacanțe și relaxare în primul rând turiștilor cu venituri mici, spun reprezentanții Christian Tour. Acest fapt survine într-un context în care concurența de pe piața turistică din zona low cost, a făcut ca în ultimii ani să se bucure de vacanțe un număr tot mai mare de persoane cu venituri modeste.
CITEȘTE ȘI Christian Tour: Dacă nu rezervă din timp, turiștii riscă să găsească mai greu camere la vară în Turcia și Grecia
"Din dorința unor grupuri de interese de a bloca accesul la piața de transport al unor companii care efectuează curse turistice ocazionale în mod legal și de a-i proteja astfel pe cei care dețin de mulți ani monopolul de facto asupra acestei industrii, vor fi afectați în primul rând simplii turiști, români sau străini care ne vizitează țara. Christian Tour – cea mai mare agenție de turism din România, apelează la Premierul Dacian Cioloș pentru a face lumină în toată această situație. Și, totodată, să protejeze atât turiștii, cât și această industrie în creștere și cu mare potențial”, declară Marius Pandel, CEO Christian Tour.
Pe 10 octombrie, pe site-ul Ministerului Transporturilor (mt.gov.ro) a fost postat spre dezbatere publică, proiectul de ordin al ministrului Transporturilor pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora stabilite prin OG nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobată prin Ordinul Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 980/2011. Proiectul a fost inițiat de ARR și necesită doar semnătura Ministrului Transportului pentru a deveni o sinistră realitate.
Christian Tour mai anunță că, în calitatea sa de cel mai mare operator de vacanțe din România, se va adresa Ministerului Transporturilor și premierului Dacian Cioloș, în încercarea de a stopa "acest demers absurd și extrem de nociv" pentru turismul din România.