Un șofer din România plătea, la finele lunii noiembrie, pentru o poliță RCA, cu 20% mai mult decât în martie, potrivit calculelor Profit.ro. Există cazuri în care brokerii de asigurare practică prețuri diferite pentru aceeași poliță, emisă de aceeași companie, deși legea spune că nu ar trebui să existe diferențe de preț.
Profit.ro a cerut calculații de preț de la cei mai importanți brokeri din România pentru cazul unui șofer tipic din România. Am solicitat prețuri pentru un automobil Volkswagen Golf dotat cu un motor de 1,6 litri pe benzină. Mașina este condusă în București, iar șoferul are 33 de ani și 10 ani de când a obținut permisul de conducere. Rezultatul arată o creștere cu peste 20% a primei anuale în cazul celei mai ieftine oferte, care a fost la Euroins, atât în martie cât și în noiembrie. Concret, pentru cazul expus mai sus, polița pe 6 luni costa, în noiembrie 332 de lei, față de 264 de lei în martie, în timp ce asigurarea pe un an putea fi achiziționată cu 664 de lei, față de 528 de lei în martie.
Creșteri de preț aproximativ s-au înregistrat și la City Insurance (683 de lei pe an în noiembrie față de 507 lei în martie) sau Carpatica (785 de lei în noiembrie, față de 763 de lei în martie). Am limitat comparația prețurilor aplicate în timp la ofertele cele mai ieftine din piață, prețul fiind criteriul de bază în alegerea poliței RCA.
De remarcat este și faptul că nu toți brokerii de asigurare practică același preț pentru polița RCA emisă de o aceeași companie, deși legea spune că prețul nu trebuie să difere. În aceste condiții, este bine ca, înainte de a cumpăra o poliță RCA, să fie cerute oferte de la mai mulți intermediari.
Șoferii nu sunt “premiați”
Creșterea de preț poate veni și din aplicarea incorectă a sistemului bonus/malus, după cum relevă și un studiu al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), consultat de Profit.ro. Autoritatea nu a reușit să determine cu exactitate dacă vinovați pentru inducerea în eroarea a clienților sunt firmele de asigurare sau brokerii, care au acces la baza de date a asigurătorului. Potrivit legii, brokerul transmite asigurătorului cererea pentru emiterea unei polițe, iar compania are obligația de a verifica în baza de date CEDAM istoricul de daună al clientului.
Aplicat de la 1 ianuarie 2010, sistemul bonus/malus presupune ca acei șoferi care nu au daune la activ să beneficieze de o reducere a prețului pentru polița obligatorie de răspundere civilă auto (RCA). De asemenea, clienții care au înregistrat daune în ultimii ani vor plăti mai mult decât prețul de bază al asigurării.