După ce Rusia s-a "certat" cu Turcia anul trecut și Putin le-a recomandat turoperatorilor din țara sa să evite litoralul turc, turcii au mai lăsat din prețuri, încercând să atragă turiști din alte țări. În consecință, agențiile românești și turcești care trimit români în Antalya au mărit numărul de locuri cu 30%, sperând că reducerile pe care le fac turcii îi vor atrage pe români. Calculele lor nu par să funcționeze, iar agențiile se plâng deja de scăderi ale vânzărilor cu 30% față de aceeași perioadă din anul trecut.
În general, turoperatorii care au zboruri pe litoralul turcesc duceau din când în când în infotripuri grupuri de 20-30 de agenți de turism, care să știe ce să le recomande celor care le calcă pragul. În acest an, însă, imaginea Turciei este afectată puternic de afectată de atentatele care au avut loc în ultimele luni la Istanbul și unde și-au pierdut viața și turiști străini. Chiar dacă litoralul turc este considerat sigur de agenții de turism, care spun că totul acolo este bine păzit și cu greu poate intra în resort cineva din afară, unii dintre turiștii români au renunțat să mai cumpere vacanțe acolo.
Așa se face că agenția de turism Kusadasi, unul dintre cei mai importanți operatori de turism din România pe segmentul vacanțelor către Turcia, și compania Air Bucharest, care are în proprietate două avioane Boeing, au invitat în Antalia, în perioada 8-10 aprilie, 300 de agenți de turism care să petreacă un "weekend de lux" plătit de cele două companii deținute de turcul Hasan Yapici și de soția sa Oana. Au fost două zboruri în aceeși zi care au plecat din Timișoara, unde s-au îmbarcat primii agenți de turism, au trecut apoi prin Cluj, Iași și București și au zburat mai departe spre Belek. N-au avut întâlniri de business, n-au avut nimic altceva de făcut, decât s-au relaxat și au văzut care e realitatea de pe litoralul turcesc și cât de sigure sunt hotelurile de acolo, a spus Oana Yapici.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Această inițiativă, cu atât de mulți agenți de turism, este o excepție, pentru că avem o situație specială acum cu Turcia. Am vrut să vadă agenții de turism că nu se întâmplă nimic rău în Antalya și că totul este securizat", a explicat Oana Yapici. Ea a afirmat că deplasarea a presupus un efort financiar important, de peste 100.000 de euro, dintre care mai mult de jumătate au costat cele două zboruri.
Încercarea turoperatorilor de a-i convinge pe agenții români că totul e sigur în Antalya vine în contextul în care, după cum spune proprietara Kusadasi, vânzările pentru litoralul turcesc în general, și în Antalya, în special, unde merg majoritatea românilor care aleg acest litoral, au scăzut "cam cu 30%" față de anul trecut. Scăderile de 30% avansate de Oana Yapici este vehiculată și de alți agenți de turism din România care vând vacanțe pe litoralul turcesc.
"E un an atipic, și nu doar pe Turcia, ci pe orice destinație. Nu există un ritm constant de scădere sau creștere, ci fluctuează mereu, în funcție de situația politică și de atentatele din Europa. Cum apare un atentat în orice țară, cum scad vânzările, iar după o săptămână se redresează", a mai spus Oana Yapici. Scăderile vin în ciuda tarifelior sensibil mai mici față de anul trecut. Chiar dacă, în general, contractele agențiilor cu hotelurile din Turcia sunt mai mici, în medie, cu 5% față de anul trecut, după cum spune șefa Kusadasi, în aceast an sunt multe oferte speciale care coboara costul unei vacanțe și cu 20% față de anul trecut.
Deși nu există date sigure și fiecare turoperator spune că are, în general, mult mai mulți turiști decât în realitate, cifrele vehiculate în piață vorbesc despre 100.000 de români anul trecut pe litoralul turcesc, iar majoritatea lor au ales Antalya. În Grecia au mers în vară de două ori mai mulți români, însă acolo nu există nicio zonă care să atragă atât de mulți ca Antalya.