Mai mult de 16.500 de turiști din Republica Moldova au ajuns sau vor ajunge în această perioadă în stațiunile din România ca să facă Revelionul sau Crăciunul pe stil vechi. Mulți dintre ei cumpără doar mâncare de la supermarket și nu consumă în restaurante, iar cheltuiala medie de persoană, pe cazare și masă, nu depășește 200 de euro pe un sejur de 4-5 zile, cu peste 10% mai puțin decât anul trecut.
Anul trecut, după situația politică tensionată din Ucraina, mulți turiști moldoveni au renunțat să mai meargă în vacanțe în această țară, aflată atunci pe primul loc în preferințele lor. România a fost prima țară către care s-au redirecționat, iar anul trecut, pentru Crăciunul și Revelionul pe rit vechi, au ajuns aici vreo 15.000 de turiști din Republica Moldova. Pentru a-i atrage, agențiile moldovenești au trimis atunci cu ei peste 100 de Moși Crăciuni și câteva zeci de Crăciunițe care au încercat să învioreze atmosfera.
Se pare, însă, că turoperatorii moldoveni nu au fost mulțumiți de cheltuielile pe care le-a generat prezența Crăciunițelor și Moș Crăciunilor în grupurile de turiști. "Dacă ne referim anume la Crăciunițe și la Moș Crăciuni, a fost mult mai slab aspectul. Atunci când i-au angajat, turoperatorii nu și-au recuperat investiția", a declarat pentru Profit.ro Gabriel Mărgineanu, președintele Asociației Patronale a Industriei Turismului din Republica Moldova. În consecință, în acest an din pachetele de Crăciun au lipsit aproape total aceste prezențe exotice.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prețul pachetelor a scăzut cu vreo 20 de procente, pentru că cea mai mare creștere a fost pe componenta prețurilor mici. Numărul total de turiști a crescut cu aproximativ 10%, potrivit lui Mărgineanu, care estimează că au ajuns sau vor ajunge în stațiunile românești, pentru Crăciunul și Revelionul pe stil vechi, în jur de 16.500 de turiști moldoveni, care vor lăsa în România aproape 3,3 milioane de euro pe cazare și mâncare. Cheltuielile sunt cu 10% mai mici decât anul trecut când, chiar dacă au fost mai puțini turiști, au fost ceva mai cheltuitori.
Cei mai mulți turiști, 80% din total, vin pentru Crăciun, în perioada 3-10 ianuarie. Restul ajung în zilele următoare, pentru Revelion. Pe rit vechi, Crăciunul "cade" pe 7 ianuarie, iar Revelionul este pe 14. Mai mult de jumătate dintre turiști au ajuns în Poiana Brașov și pe Valea Prahovei, iar restul am mers în alte stațiuni montane sau în stațiunile balneare. Cei mai mulți au ajuns cu autocarele, dar sunt și unii care au venit cu mașinile personale.
După ce Ucraina n-a mai fost atât de atractivă pentru turiștii moldoveni, România a devenit principala destinație pentru petrecerea Crăciunului și Revelionului, urmată de Bulgaria. Turiștii cu bani aleg Austria în această perioadă. Turiștii cu venituri modeste, însă, au găsit soluția pentru vacanța în România: au închiriat pensiuni sau chiar camere de hotel care le-au permis să vină cu mâncarea în sacoșă și unde nu plătesc mai mult de 70 de euro pentru o cameră. Partea interesantă e că nimeni nu mănâncă pe cont propriu, ci acționează ca un grup. Opresc autocarele la un magazin Lidl în România și doi-trei din grup coboară și cumpără mâncare și ingrediente pentru toată lumea. Prețul total se împarte la numărul persoanelor din autocar, fiecare ajungând să plătească în jur de 50 de euro, bani cu care își asigură mâncarea pentru tot sejurul. "Procură tot de acolo", spune Mărgineanu. Când ajung la destinație, câțiva dintre ei se ocupă de depozitarea și prepararea mâncării.
Pentru hotelierii români de la munte, turiștii moldoveni sunt o mină de aur în această perioadă; după ce au plătit scump pentru un Revelion la munte, românii stau acasă și își ling rănile în prima parte din ianuarie. Și chiar dacă prin stațiuni se aude în aceste zile frumoasa limbă română, care a dat lumii cuvinte unice, precum "dorul", "doina" și "oina", trebuie să știm cu toții că acești turiști nu sunt români, ci străini.