BCR s-a săturat de procese cu clienții. Deși, ca să le restituie și toate sumele încasate fără temei în trecut, poate aștepta o nouă acțiune în instanță a clienților care au câștigat un proces pentru eliminarea clauzelor abuzive din contracte, banca le va acoperi diferențele plătite în plus față de noile dobânzi, după ce acestea sunt acceptate la negociere, a declarat, astăzi, Dana Demetrian, vicepreședinte BCR. Oferta de reducere a ratelor a fost făcută, voluntar, și clienților care au pierdut un proces similar.
Banca Comercială Română a finalizat negocierile cu circa 200 de clienți din cei aproape 400 cu care s-a judecat în două procese colective, spune Dana Demetrian, vicepreședintele de retail al instituției. „În fiecare zi se închid negocierile cu 10-15 clienți. Procesul e lent, ofertele de aliniere a dobânzilor fiind agreate cu avocați sau individual cu clienții, de la caz la caz și în funcție de nevoile clienților”, arată aceasta.
Cele două procese similare cu clienții avocatului Gheorghe Piperea, care au cerut instanței să constate că sunt abuzive mai multe clauze din contract, inclusiv cea care stabilea rata dobânzii în funcție de un indicator intern, au primit soluții diferite la Înalta Curte de Casație și Justiție. Pe aceeați speță, la aceeași instanță, Grupul 1 de clienți a câștigat în toamna anului trecut, iar Grupul 2 a pierdut luna trecută procesul început în 2010. BCR a decis să le ofere „dobânzi la nivelul pieței” nu doar clienților care au câștigat procesul, ci și celor care au pierdut, nemaisolicitându-le nici cheltuielile de judecată de 60.000 de lei acordate de instanță.
În procesul câștigat în toamnă de clienți, Înalta Curte a stabilit că dobânda de referință variabilă (DRV) a BCR e abuzivă, fiind exprimată în termeni de maxim echivoc, care nu le-a permis consumatorilor să știe cum funcționează. BCR a crescut dobânzile la creditele ipotecare în euro la 10% pe an în perioada de criză, deși referințele de pe piețele monetare au scăzut spre minime istorice.
Ca urmare, instanța a decis că trebuie eliminată din contracte, iar debitorii vor păstra marjele fixe mici, acolo unde există. Acolo unde nu existau marje, dobânda curentă fiind egală cu rata DRV, ce trebuie eliminată, Curtea nu a stabilit un alt nivel corect, ci a obligat BCR să negocieze cu clienții o nouă formulă de dobândă și să emită noi grafice de rambursare, din care să reiasă cât au clienții de plătit.
Cât privește sumele încasate fără temei în trecut de bancă, care, potrivit legii, trebuie restituite, Curtea nu a putut stabili cuantumul acestora, deoarece diferențele față de sumele plătite pe vechile dobânzi nu pot fi calculate decât după ce se fixează, în urma negocierii, noile dobânzi.
Ca să-și poată recupera banii plătiți în plus în ultimii 8-9 ani, clienții ar fi trebuit, astfel, să deschidă o nouă acțiune după negocierea noilor dobânzi. Proces pe care BCR a decis că nu vrea să îl mai poarte, preferând să restituie sumele din trecut după încheierea negocierilor, potrivit afirmațiilor făcute miercuri de vicepreședintele pe retail al băncii. „Oferte similare de reducere a dobânzii am făcut și pentru grupul de clienți cu care banca a câștigat procesul”, a declarat președintele executiv al Băncii, Sergiu Manea, care susține că BCR consideră acum mai potrivită rezolvarea problemelor din relația cu clienții prin soluții comerciale, decât prin soluții impuse la nivel legal.
CITEȘTE ȘI BCR a cerut suplimentarea fondurilor pentru Prima Casă, care-i susține aproape 90% din producția nouă de credite„O parte dintre clienți au acceptat oferta băncii chiar înainte de decizia instanței”, spune vicepreședintele BCR, precizând că clienților care au dat în judecată banca nu le-au fost oferite dobânzi mai mici decât cele oferite tuturor clienților în programul „Scade Rata”.
Început în toamna anului trecut, acesta a fost acceptat de 30.000 de clienți până acum, din cei circa 50.000 de clienți cu ipotecare vizați, astfel încât banca scapă de numeroase potențiale pretenții litigioase. BCR are pe rol și mai multe litigii cu ANPC privind dobânda variabilă și diferite comisioane încasate de la clienți, iar o decizie defavorabilă băncii în astfel de procese ar putea-o obliga să schimbe întregul portofoliu de contracte semnate în perioada de dinainte de criză.
În primele oferte consultate de Profit.ro, în septembrie 2015, BCR propunea clienților cu credite în euro o dobândă fixă de 4,95% pe an, timp de cinci ani, după care aceasta se va calcula în funcție de EURIBOR la șase luni plus o marjă de 3 puncte procentuale. Ofertă care, în cele mai multe cazuri, înseama o scădere de 3-5 puncte procentuale a dobânzii curente, respectiv o diminuare a ratelor lunare cu 35%. Spre exemplu, în cazul unuia dintre ofertați, cu un credit de 50.000 de euro și o rată lunară de 400 de euro, noua rată va fi de 142 de euro, banca eliminând și comisionul de administrare de 25 de euro.