Angajați ai firmelor reclamate, rude ale șefilor din asigurări și juriști cu specializări în reglementarea cazanelor, selectați să rezolve conflictele RCA. ASF: totul decurge legal, rapid și fără plângeri

Angajați ai firmelor reclamate, rude ale șefilor din asigurări și juriști cu specializări în reglementarea cazanelor, selectați să rezolve conflictele RCA. ASF: totul decurge legal, rapid și fără plângeri
Şerban Buşcu
Şerban Buşcu
scris 6 iun 2017

Doar 15 din cei 40 de conciliatori selectați pentru domeniul asigurărilor de comisia pentru rezolvarea amiabilă a litigiilor dintre clienți și companii (SAL-FIN) sunt și total independenți de părțile implicate în dosare și, totodată, specializați în domeniul asigurărilor. Fără ca din acest motiv să încalce neapărat litera legii, restul de 25 de persoane plătite să rezolve conflictele dintre firmele de asigurare și clienți sau păgubiți fie sunt angajate ale firmelor vizate, fie nu au nici cea mai mică experiență în asigurări.   

Prezența unui număr foarte mare de angajați ai asigurătorilor în lista de conciliatori SAL-FIN a fost remarcată de asociația reprezentantivă a service-urilor independente din România, ASSAI. Menționăm și că două dintre persoanele prezente pe lista de conciliatori vin din zona service-urilor, potrivit CV-ului. 

Urmărește-ne și pe Google News

Cristian Muntean, președintele ASSAI, a anunțat că va formula și o plângere penală la DNA, dacă ASF nu ia măsuri în termen de 15 zile.

Pe de altă parte, nemulțumirea service-urilor a pornit în primul rând de la faptul că SAL-FIN a decis să respingă mai multe cereri de mediere atunci când ele au venit de la consumatori care au cedat drepturile către mandatari, adică unități service.

Este vorba despre situații în care unitățile service aleg să repare mașina păgubitului chiar și atunci când firma de asigurare refuză inițial să își dea acordul. Ulterior, service-ul, sub semnătura clientului, acționează pentru a-și recupera cheltuielile.

Aceasta este o practică des întâlnită în cazul unităților service independente care adresează inclusiv reclamații din poziția de mandatar al păgubitului. Limitarea acestor drepturi, consideră ASSAI, reprezintă o încălcarea a Codului Civil.

“Persoanele fizice și/sau juridice pot reprezenta/ asista consumatorii în cadrul procedurilor SAL-Fin doar în măsura în care reprezintă interesul direct al consumatorului și nu interese comerciale sau de altă natură”, a răspuns, pe de altă parte, ASF.

Din informațiile Profit.ro reiese că astfel de decizii au fost luate mai ales de către conciliatori care lucrează și ca angajați ai firmelor de asigurare.

Pe de altă parte, din cei 40 de conciliatori care primesc 600 de lei per dosar pentru a rezolva litigiile care vizează firmele de asigurare, un număr de 14 persoane sunt și angajate ale respectivelor firme.

În  viziunea specialiștilor ASF, susținută, în litera ei, și de legislația în vigoare, această dublă calitate nu constituie un conflict de interese.

“Dacă sunt/ au fost angajați ai comerciantului, parte în litigiu, conciliatorii au obligația să se abțină de la soluționarea cererii în care au fost desemnați de către consumator. Prin urmare, nu a existat niciun caz soluționat prin intermediul SAL-Fin în care un conciliator să fie salariat sau să fi fost remunerat direct sau indirect de către acesta.

Mai mult decât atât, consumatorul are la dispoziție toate informațiile necesare pentru a decide dacă dorește sau nu să fie reprezentat de către un conciliator care lucrează în domeniu, având posibilitatea să sesizeze orice fel de abatere pe care o constantă în cadrul soluționării. Până la această dată, nu au existat contestații privind imparțialitatea conciliatorilor în cadrul procedurilor soluționate. Hotărârile și încheierile date de către conciliatorii SAL-Fin au fost acceptate de părți în proporție de peste 99%, existând doar o singură hotărâre atacată pe rolul instanțelor judecătorești”, transmite Autoritatea.

Soția șefului organizației firmelor de asigurare este și ea conciliator și a intrat fără examen. ASF: persoanele au fost verificate de Colegiul de Coordonare

Pe de altă parte, din cei 25 de conciliatori care nu mai au legături directe cu firmele de asigurare, opt nu au legături nici cu domeniul, în general. Este vorba, mai ales, despre avocați, mediatori și consilieri juridici veniți din afara pieței.

Unul dintre aceștia, reiese din CV-urile postate pe site-ul SAL-FIN, este avocatul doctor Margareta Savancea, care și-a petrecut cea mai mare parte a carierei (aproximativ zece ani) ca șef al serviciului juridic în cadrul Companiei Națională pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune. Anterior, Savancea a lucrat, tot în administrația de stat, la Primăria Sectorului 3.

Contactat de Profit.ro, avocatul a spus că societatea sa are contracte de reprezentare cu firme de asigurare și service-uri în spețe privind daune auto. Mai mult, Savancea a subliniat că în dosarele în care a lucrat drept conciliator SAL-FIN a fost propusă de clienți și agreeată de firmele de asigurare vizate. În opinia avocatei, experiența în domeniu nu este un criteriu esențial, având în vedere că rolul conciliatorului este tocmai acela de a găsi o punte de legătură între profesioniști și clienți.

"De cele mai multe ori, conciliatorii care vin din firmele de asigurare au tendința să dea soluții în favoarea companiilor", ne-a declarat aceasta. 

De altfel, doar doi dintre specialiștii în domeniul juridic prezenți și pe lista SAL-FIN au avut contacte altele decât ocazionale cu asigurările.

Nu același lucru se poate spune și despre Ioana Beatrice Marin, expert în daune cu o experiență vastă și angajată a unui broker de asigurare. Conciliatorul este soția președintelui Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), Adrian Marin. Ioana Marin a ajuns pe lista de conciliatori fără examen, în baza statutului de mediator și nu a experienței sale în domeniul asigurărilor. Legislația care reglementează activitatea SAL-FIN permite mediatorilor să poată ajunge pe lista de consiliatori SAL FIN fără a susține examen. 

UNSAR, ca reprezentant al pieței asigurărilor, se află de multe ori pe poziții clar divergente față de consumatori sau service-uri, această atitudine fiind evidentă, de exemplu, în discuțiile privind noua lege RCA.
Nici din această perspectivă, ASF nu consideră că ar exista o problemă și apelează, pentru lămuriri, tot la lege, însă nu uită să amintească faptul că niciuna dintre deciziile SAL-FIN nu a fost contestată.

“Criteriile privind experiența și/sau pregătirea în domeniul asigurărilor a avocaților/ mediatorilor au fost verificate de către Colegiul de Coordonare al SAL-Fin, iar în cazul cursurilor de conciliator, și de către Institutul de Studii Financiare – ISF, în cadrul examinării/evaluării prin solicitarea de contracte de asistență juridică sau portofoliu de lucrări, după caz. Astfel, nu au existat cazuri în care să fie admiși conciliatori care nu au putut dovedi competențe aferente experienței formale sau informale/non-formale, sau a pregătirii profesionale anterioare. Precizăm faptul că aceste profesii liberale își dezvoltă propriul cod de etică și bună practică, în cazul SAL-FIN Corpul Conciliatorilor având acest rol, eventualele practici incorecte sau conflicte de interese semnalatate în activitatea conciliatorilor fiind dezbătute de acest for și supuse atenției Colegiului de Coordonare pentru eventuale măsuri”, explică Autoritatea.

Platforma de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar (SAL-Fin), lansată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în iulie anul trecut, a anunțat  că a rezolvat până în prezent 66 de cereri de soluționare a unor litigii apărute între consumatori și entitățile de pe piața financiară non-bancară, din totalul de 112 primite.

În luna iulie a anului trecut, ASF a lansat oficial o entitate de Soluționare Alternativă a Litigiilor (SAL-Fin) în domeniul financiar non-bancar, o platformă prin care consumatorii pot să ajungă la înțelegeri în afara instanțelor de judecată cu firmele de asigurări sau cu fondurile de pensii, în caz de litigii.

Această lansare a avut loc în contextul în care relațiile dintre consumatori și firmele de asigurări au devenit tot mai tensionate în 2016, pe fondul majorării puternice a tarifelor RCA și a creșterii numărului de petiții înainte de clienții nemulțumiți de întârzieri în plata daunelor.

Potrivit SAL-Fin, suma obținută prin conciliere în favoarea consumatorilor este de peste 500.000 de lei. Din restul cererilor rămase nesoluționate, 25 se află în stadiul de conciliere. ”Conform statisticilor SAL-Fin, 25 de cereri se află în stadiul de conciliere, dintre care 11 sunt transmise la comerciant/conciliator, pentru 2 cereri s-au înregistrat renunțări, iar 19 au fost respinse”, se arată în comunicat.

Cea mai mare parte a litigiilor, 68,75% din total, sunt aferente pieței RCA. De asemenea, 11,60% din litigii sunt în domeniul asigurărilor generale, 11,60% se referă la asigurările facultative CASCO, 2,67% la asigurările obligatorii de locuințe, 2,67% la pensiile Pilonul II și III, 1,78% la asigurările de viață, iar 0,93% din litigii la piața de capital.

viewscnt
Afla mai multe despre
asf
sal fin
dna
conflict
rca